اقتصادی

مخابرات زمین خورد؟/ توسعه فیبرنوری ضروری است؟

به گفته مدیرعامل مخابرات ایران، روند کند توسعه فیبرنوری و ثابت ماندن تعرفه‌ خدمات درنهایت منجر به زمین خوردن این شرکت می‌شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در پروژه افتتاح فیبرنوری در قزوین، با ارائه آمارهایی از وضعیت درآمدی این شرکت، مخابرات را «زمین‌خورده» توصیف کرد.

مجید سلطانی، فیبرنوری در صنعت مخابرات را پیشران اقتصاد می‌داند. او می‌گوید که توسعه فیبرنوری سال‌هاست از سوی شرکت مخابرات شروع شده‌است. ولی آهنگ این توسعه کند بوده‌است. برنامه‌ای برای توسعه فیبرنوری در سال ۱۴۰۱ به استان‌ها ابلاغ شده که از استان قزوین شروع شد.

طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، سود خالص شرکت مخابرات در ۱۰ سال اخیر، ۹۲ درصد و درآمد عملیاتی شرکت ۷۳ درصد کاهش یافته‌است. همچنین ۸۶ درصد درآمدهای شرکت مخابرات را هزینه نیروی انسانی تشکیل می‌دهد. این رقم در میان اپراتورهای مطرح دنیا حدود ۱۰ درصد است.

ثابت ماندن تعرفه خدمات شرکت مخابرات ایران نیز در طول سالیان گذشته منجر به زیان‌ این شرکت شده‌است. به گفته رئیس هیات‌مدیره مخابرات، در سال مالی ۱۴۰۰ زیان مخابرات از دو هزار میلیارد تومان عبور کرده‌است.

در سال گذشته درباره تعرفه‌های خدمات مخابرات، توافقی میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات برای تغییر تعرفه تلفن ثابت انجام شد. اما اجرایی شدن این توافق در انتظار تایید ستاد تنظیم بازار است.

توسعه فیبرنوری ضروری است؟


به نقل از ایسنا شاید ارائه فیبرنوری با فراهم کردن سرعتی فراتر از مگابیت‌برثانیه پیش از این تزئینی و لوکس به نظر می‌رسید. اما اکنون و با نقص کابل‌های مسی در انتقال داده‌های اینترنتی با سرعت بالا، این موضوع به یک ضرورت تبدیل شده‌است.

فناوری فیبرنوری پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های مسی معمولی دارد و داده‌های صوتی و تصویری را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال می‌دهد. به همین دلیل است که با گسترش فناوری و نیاز به اینترنت پرسرعت، جایگزینی کابل‌های مسی قدیمی با فیبرنوری به یک ضرورت تبدیل می‌شود.

بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و ۵ میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد.

حالا به نظر می‌رسد که توسعه فیبرنوری برای جلوگیری از سقوط مخابرات و اینترنت ثابت ضروری است. به همین دلیل زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تمرکز این وزارتخانه را از ابتدای شروع به کار، توسعه اینترنت ثابت و فیبرنوری قرار داده‌است.

با این حال، اما با پیشرفت تکنولوژی و توسعه اینترنت همراه در سال‌های اخیر، سبب شد که آماری افرادی که از اینترنت همراه استفاده می‌کنند، بیشتر از کسانی باشد که اینترنت ثابت را انتخاب می‌کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا