اجتماعی

افزایش وسعت بیابان‌ها در کشور / موج جدید گرد و غبار کدام استان‌ها را می‌گیرد؟


رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: «طی سه روز آینده (دوشنبه تا چهارشنبه۱۶ تا ۱۸ خرداد) در برخی نقاط شمال شرق، شرق و جنوب شرق در برخی ساعات وزش باد شدید و گرد و خاک رخ می‌دهد.»

به گزارش روند بازار، به نقل از تجارت‌نیوز، گرد و غبار بار دیگر در راه برخی از شهرهای کشور است. آنطور که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت ۶ استان ممکن است طی سه روز آینده با گرد و غبار مواجه شوند.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ بارها گرد و خاک برخی از شهرهای کشور را در برگرفت. در برخی مناطق نیز ادارات و مدارس تعطیل شدند. هر چقدر هم که جلوتر می‌رویم این پدیده بیشتر می‌شود.

گرد و خاک کدام استان‌ها را می‌گیرد؟


حالا هم در جدیدترین پیش‌بینی وضع هوا، صادق ضیاییان گفت: «طی سه روز آینده (دوشنبه تا چهارشنبه۱۶ تا ۱۸ خرداد) در برخی نقاط شمال شرق، شرق و جنوب شرق در برخی ساعات وزش باد شدید و گرد و خاک رخ می‌دهد.»

آنطور که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به ایسنا گفت در منطقه زابل وزش باد با توفان گرد و خاک همراه است.

ضیاییان گفت: «همچنین در این مدت برای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه،‌ ایلام و خوزستان وزش باد همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.»

وضعیت گرد و غبار در ایران آنطور که مقامات محیط زیستی هم گفته‌اند دیگر به مرحله بحرانی رسیده است. پیش‌تر هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور از گفت‌وگو با کشورهای همسایه برای رفع این بحران گفت.

ایران باید سالانه یک میلیون هکتار بیابان‌زدایی کند اما فقط به یک سوم این عدد رسیده است.


۲.۵ میلیون هکتار به بیابان‌های کشور اضافه شد


علاوه بر کانون‌های خارجی گرد و غبار، باید وضعیت ایران از نظر پوشش گیاهی، بیابان‌زایی، سدسازی و… نیز بررسی شود. اما وضعیت ایران از نظر بیابان‌زایی و فعال شدن کانون‌های داخلی گرد و غبار چگونه است؟

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در این مورد به ایسنا گفت: «در دهه اخیر ۲.۵ میلیون هکتار به بیابان‌ها در کشور افزوده شد. این مساحت در گذشته عموما بیابان نبودند.»

پرویز گرشاسبی ادامه داد: «یکی از مصادیق این پدیده ۱۶۴ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه است. همچنین ۳۵۰ هزار هکتار در خوزستان، ۳۰۰ هزار هکتار در جازموریان و در سال‌های اخیر اراضی جنوب شرق قزوین هم به این فهرست اضافه شدند.»

او با اشاره به اینکه باید در ابتدا جلوی روند بیابان‌زایی گرفته شود، ادامه داد: « با مدیریت منابع ‌آب و کشاورزی باید جلوی ایجاد منابع جدید ریزگرد گرفته شود.»

سالانه فقط ۳۵۰ هزار هکتار بیابان‌زایی می‌شود


معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: «اگر بخواهیم جلوی روند بیابان‌زایی را بگیریم باید سالانه یک میلیون هکتار بیابان‌زدایی داشته باشیم. این در حالی است که ما توانستیم به یک سوم این عدد که ۳۵۰ هزار هکتار است، برسیم.»

او ادامه داد: «در جریان گرد و غبار سال ۹۴ در استان خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار شناسایی شد. تنها ۳۸ درصد آن مدیریت شد. برای بهبود وضعیت ۶۸ درصد باقی مانده است.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا