اقتصادیکسب و کار

وظایف و ساخت درگاه پرداخت شاپرک

ما همواره در طول شبانه روز با تراکنش‌­­های بانکی مختلفی از جمله: پرداخت قبض، خرید کالا از مغازه‌­ها و فروشگاه‌­ها، استعلام موجودی، انتقال وجه و… سر و کار داریم. همچنین در حال حاضر خرید­های اینترنتی و استفاده از درگاه­‌های پرداخت در میان افراد بسیار رواج یافته. با این اوصاف، نهادی حاکمیتی به منظور کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت تحت عنوان سامانه شاپرک به وجود آمده است.

شاپرک نقش مهمی در این شبکه ایفا می­‌کند و وظایف مهمی در جهت توسعه و مشارکت بخش خصوصی در شبکه‌­ی پرداخت کشور دارد. ما در این متن به معرفی کامل چیستی و وظایف شبکه­‌ی شاپرک پرداخته و چگونگی ساخت درگاه پرداخت آن را شرح می‌­دهیم.

وظایف و ساخت درگاه پرداخت شاپرک

نقش اصلی شاپرک در شبکه پرداخت چیست؟

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا به اختصار شاپرک از زیرمجموعه شرکت­‌های ملی انفورماتیک به شمار می‌­رود که در سال ۱۳۹۰ با هدف سازماندهی دستگاه‌‎­های پایانه فروش و کنترل رقابت بانک‌­ها تاسیس و از ۵ دی ۱۳۹۱ فعالیت خود آغاز کرد. در واقع شاپرک رابطی در میان شبکه بانکی، بانک مرکزی و شرکت­‌های PSP است که الگوی مشابهی با شبکه­‌های پرداخت بین‌المللی دارد.

مهم­ترین تاثیر شاپرک در شبکه پرداخت این است که فعالیت­‌های شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات بانکداری الکترونیک با استاندارد­های یکسان و جهانی صورت می­‌گیرد. بدین ترتیب بانک مرکزی می‌­تواند نظارت همه جانبه و دقیق­‌تری بر روی انجام عملیات­‌های بانکی که به وسیله پایانه‌­های فروش انجام می‌­شود داشته باشد.

به گفته مدیر سابق بانک مرکزی ایران (محمود بهمنی): شاپرک وظیفه حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی در زمینه استاندارد­سازی، توزیع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور در مراکز فروش کالا و خدمات را بر عهده دارد. این سامانه مشابه SEPA در اروپا و INTRAC در کانادا است.

سامانه شاپرک چه وظایفی را بر عهده دارد؟

اما سوال به وجود آمده در این قسمت این است که شاپرک چگونه و با چه روش‌­هایی قادر به استاندارد­سازی و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور خواهد بود؟ از این رو ما در ادامه کاربران را نسبت به وظایف سامانه شاپرک آگاه می‌­سازیم.

سامانه شاپرک چه وظایفی را بر عهده دارد؟

در گذر زمان و با توسعه شبکه پرداخت بانکی، وظایف سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) گسترش یافت. از جمله وظایف شاپرک می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-اعطا مجوز به شرکت‌­های PSP

یکی از مهم­ترین وظایف شاپرک، اعطا مجوز فعالیت در حوزه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به شرکت­‌های PSP است. شرکت­‌های PSP پس از اخذ مجوز از شاپرک ملزم به رعایت قوانین و مقررات بانک مرکزی خواهند بود و همواره تحت بازرسی توسط شاپرک قرار می­‌گیرند.

۲-اعطا مجوز به شرکت­‌های پرداخت‌­یار

پرداخت‌­یار­ها از دیگر شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات پرداخت محسوب می­‌شوند که بر اساس قرارداد منعقده با شاپرک و شرکت­‌های PSP و در چارچوب سند تدوین شده از سوی بانک مرکزی قادر خواهند بود تا خدمات پرداخت­ بدون کارت را برای پذیرندگان خود مهیا کنند.

۳-انتشار گزارش اقتصادی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت

شاپرک از تیر سال ۱۳۹۴ تا به حال گزارش اقتصادی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت را به شکل ماهانه، سالانه و چهار­ساله منتشر می­‌کند. هدف از این امر کمک‌رسانی به فعالان حوزه پرداخت الکترونیک داخل کشور برای عرصه­‌های اجرایی و تصمیم‌­گیری می­‌باشد.

۴-جلوگیری از تخلف درگاه‌­های پرداخت

به طور کلی در ایران سه نهاد یعنی: شاپرک، پلیس فتا و دادستانی می­‌توانند در صورت شناسایی درگاه پرداخت متخلف و مشکوک درخواست بستن آن را به شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت بدهند. در این مسیر شرکت­‌های ارائه دهنده ملزم به اجرای حکم این سه نهاد خواهند بود و در صورت سرپیچی با آن­ها برخورد می‌­شود.

۵-ثبت و ارسال درخواست پذیرندگی به شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت

شاپرک با اجرا و راه‌اندازی سامانه جامع پذیرندگان به متقاضیان این امکان را می‌­دهد تا درخواست­‌های خود را به طور جامع ثبت و برای شرکت­‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت ارسال نمایند. شاپرک درخواست پذیرندگی کاربران را تنها به شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت از پیش تایید شده ارسال می­‌کند. با نظر به این موضوع، شرکت­‌های PSP بعد از عقد قرارداد پذیرندگی و تحویل ابزار پذیرش می­‌توانند تاییدیه خود را به شاپرک اعلام کنند.

وظایف شاپرک به صورت اجمالی

علاوه بر مواردی که پیش­تر ذکر کردیم، شاپرک وظایف و مسئولیت‌­های دیگری را عهده دار است که در زیر آن­ها را به صورت اجمالی نام برده‌­ایم:

  • فراهم کردن ساز­کاری یکسان برای فعالیت­‌های شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت
  • استاندارد­سازی خدمات ارائه شده
  • افزایش میزان رضایت­‌مندی متقاضیان
  • گسترش و رشد بازار ابزار­های کارتی
  • هدایت به سمت بهره برداری بهینه از منابع
  • شفاف­‌سازی تمامی فرآیند­های پرداخت تراکنش‌­ها

آیا شاپرک از ارائه دهندگان درگاه پرداخت است؟

یکی از سوالاتی که همواره برای متقاضیان درگاه پرداخت پرداخت اینترنتی به وجود می‌­آید این است که آیا شاپرک از ارائه دهندگان درگاه پرداخت می‌­باشد یا خیر؟ بر خلاف باور عموم مردم، همان طور که از ماموریت شاپرک متوجه شدید، وظیفه تامین امنیت، زیرساخت پرداخت و نظارت بر شبکه پرداخت را دارا می‌باشد، به همین دلیل سامانه شاپرک هیچ درگاه پرداختی ارائه نمی‌کند!

چگونه باید درگاه پرداخت ساخت؟

هر کسب و کاری که نیاز به دریافت وجه آنلاین داشته باشد همچون: سایت­های فروشگاهی، فروشگاه‌­های اینستاگرامی، فریلنسر­ها، خیریه‌­ها و… می­‌تواند از درگاه پرداخت استفاده کند. این امکان به وسیله شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات پرداختی که زیر نظر شاپرک و بانک مرکزی مجاز به فعالیت هستند برای متقاضیان فراهم می­‌شود.

دارندگان کسب و کار­های اینترنتی برای ساخت درگاه پرداخت می­‌بایست مدارک لازم را جمع‌­آوری و مراحل مختلفی را از جمله: ثبت نام، احراز هویت، ارسال مستندات و… طی کنند. همچنین ارسال مستندات و مدارک در اغلب شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت (رایان پی) مورد تایید شاپرک به صورت آنلاین انجام می‌­شود و نیازی به مراجعه حضوری به این شرکت­ها نخواهد بود.

انتقاد وارده بر شاپرک کدام است؟

به گزارش برخی از مصرف­‌کنندگان، سامانه جدید پرداخت کارتی موجب کاهش سرعت روند خرید­های از پایانه­‌های فروش شده است. به صورتی که مبالغ پس از چندین ساعت به حساب صاحب پایانه فروش واریز می‌­شود. با این وجود در ابتدا اجرای این طرح، وقفه‌­های صورت گرفته در واریز مبالغ باعث نارضایتی طیف گسترده‌­ای از فروشندگان و صاحبان کسب و کار­ها شد.

چرا درگاه پرداخت ما باید دارای نماد شاپرک باشد؟

چرا درگاه پرداخت ما باید دارای نماد شاپرک باشد؟

با توجه به مطالبی که در این متن بیان کردیم، موضوع قابل برداشت این است که تمامی شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت باید تحت نظارت شبکه‌­ی سراسری شاپرک باشند. این شرکت­‌ها درگاه‌­های پرداخت خود را با نماد شاپرک که نشانه قانونی بودن فعالیت آن­ها است ارائه می­‌دهند و در صورت بروز مشکلات احتمالی درگاه پرداخت، در جهت رفع آن­ها به متقاضیان یاری می‌­رسانند.

منابع: عصربانک، اقتصاد نیوز، راه پرداخت، ویکی پدیا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا