کسب و کار

وظایف پولوس را در خودرو بدانیم

قبلاً توضیحات کاملی در مورد سیستم انتقال قدرت خودرو داده ایم. در این مقاله گفته شد که این سیستم یکی از مهم ترین سیستم های فنی خودرو است که از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده است. این اجزا که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردار هستند، با هم کار می کنند تا نیرو را از موتور به چرخ ها منتقل کنند و به وسیله نقلیه اجازه حرکت می دهند. اجزای انتقال بزرگ یا کوچک هستند، اما این ابعاد اهمیت آنها را تعیین نمی کند.

برعکس، این سیستم تنها در صورتی قادر به انجام وظایف خود به خوبی خواهد بود که تمامی اجزاء آن صحیح و سالم باشند. بنابراین هر یک از این قطعات کوچک و بزرگ را می توان جزء حیاتی دانست. پلاس یکی از آن مولفه های مهم است و امروز می خواهیم بیشتر به این قسمت، عملکرد، کارایی، علل و نشانه های خرابی آن بپردازیم. مثبت ها را می توان به عنوان اجزای دیفرانسیل در نظر گرفت. دیفرانسیل نیز یکی از مهم ترین قسمت های سیستم انتقال خودرو است. در واقع نیروی تولید شده توسط موتور پس از عبور از کلاچ، گیربکس و میل فرمان آن به دیفرانسیل می رسد. در این مرحله نیرو از طریق دیفرانسیل به چرخ های متحرک خودرو منتقل می شود. فرستنده اصلی نیروی محرکه به چرخ ها ضربه است که از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ های متحرک خودرو متصل می شود. بسته به دیفرانسیل خودرو، پلاس در عقب، جلو یا دو ردیف چرخ خودرو قرار می گیرد. به عبارت دیگر پلاس میله ای است که بین دیفرانسیل و چرخ ها قرار دارد و با اتصال این دو قسمت وظیفه انتقال نیروی دورانی دیفرانسیل را به چرخ ها بر عهده دارد. این قطعه برای ارتباط جداگانه با هر چرخ در دو طرف دیفرانسیل نصب می شود و در قسمت اتصال به چرخ ها حالت متحرک و مفصلی دارد. این حالت خم شدن و حرکت برای جلوگیری از شکستن نبض هنگام دور زدن ماشین است.

اجزای پلوس

خودروی پلاس به سادگی یک قطعه با قطعات کوچکتر است که ضمن اتصال دیفرانسیل ها به چرخ ها، نیرو را نیز به آنها منتقل می کند. این اجزا باید به گونه ای کار کنند که نیروی دورانی دریافتی از دیفرانسیل را با کمترین اتلاف انرژی به چرخ ها منتقل کنند. اجزای پلاس شامل موارد زیر است:

سرپلوس

این قسمت  در مورد لوازم یدکی برلیانس h230 بازار در دو سر شفت قرار دارد و از یک طرف به شاخک درگیر با گیربکس و از طرف دیگر قطب را به چرخ ها متصل می کند. نقش اصلی آن انتقال آخرین مرحله انتقال نیرو است. در واقع قرقره قسمت متحرک انتهای قرقره و اتصال آن به چرخ ها است و برای چرخش پیچشی قرقره عمل می کند.

مشعلی

سه پایه داخلی قطب را در خود جای داده و آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل می کند. سه شاخه آن داخل گیربکس است.

گرد و غبارگیر

این یک قطعه مخروطی است که از ورود گرد و غبار به سر مخملی جلوگیری می کند. از آنجایی که تیرک در قسمتی قرار دارد که احتمال ورود گرد و غبار به آن بسیار زیاد است و این گرد و غبار تاثیر بسزایی در عملکرد صحیح آن دارد، سلامت این قطعه لاستیکی باید در حین نگهداری بررسی شود.بررسی های دوره ای خودرو برای جلوگیری از احتمالی شکست قطب . گردگیرها معمولاً قسمت هایی از مخمل را که روغن کاری و روغن کاری شده اند، مانند گیره ها، درپوش ها و مشعل ها می پوشانند.

سه‌شاخ

سه شاخه نیز با چرخ ها و مشعل مشبک هستند و در داخل سر دکل قرار دارند. این بخش حرکت طولی پلاس و همچنین تکمیل حرکت چرخشی پلاس را ارائه می دهد. این قسمت در صورت خرابی وسیله نقلیه در حال حرکت لرزش دارد. ارائه حرکت طولی به علاوه از طریق صندوق عقب به خودرو اجازه می دهد تا از نقاط ناهموار راحت تر و نرم تر عبور کند.

میل پلوس

میله ای که بین دو انتهای پست قرار می گیرد و انعطاف لازم را در این اتاق ایجاد می کند. به آن درخت به علاوه درخت نیز می گویند. جنس و شکل شفت پلاس ضخیم است و به دلیل فشار زیادی که تجربه می کند از آلیاژهای قوی ساخته شده است.

به این ترتیب هد پلاس، یوغ و غبارگیر قطعاتی هستند که روی هر دو سر پلاس یکسان قرار گرفته اند. یک مشعل نیز در سمتی که قطب به جعبه دنده و دیفرانسیل متصل است نصب شده است. اتصال از قطب به دیفرانسیل معمولا از طریق هزار نوک دنده انجام می شود.

تفاوت بین دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل جلو

انتقال نیرو از موتور به چرخ ها در خودروهای دیفرانسیل عقب به گونه ای است که نیرو از گیربکس به میل فرمان و از این طریق به دیفرانسیل منتقل می شود. قرقره ها که رابط بین دیفرانسیل و چرخ ها هستند، سپس این نیروی دورانی را به چرخ ها می فرستند و خودرو موفق به حرکت می شود. اما در خودروهای دیفرانسیل جلو یا محور محرک جلو، نیروی دیفرانسیل داخل جعبه دنده است. به همین دلیل معمولا گیربکس این خودروها بزرگتر از گیربکس خودروهای دیفرانسیل عقب است. در خودروهای محرک چرخ عقب، دیفرانسیل بر روی یک سیستم و پوسته به طور جداگانه بر روی محور عقب خودرو نصب می شود. در خودروهای دیفرانسیل جلو، نیرو به طور مستقیم از گیربکس به دیفرانسیل در مسیر انتقال آن منتقل می شود. سپس از دیفرانسیل داخل گیربکس به قرقره های دو انتها و از طریق آنها به چرخ ها ارسال می شود. به این ترتیب در خودروهای دیفرانسیل جلو افت قدرت و توان کاهش یافته و انتقال نیرو با سرعت بیشتری انجام می شود. علاوه بر این، فرمان از خودرو خارج شده و وزن آن کاهش می یابد. گفته شده است که نیرو پس از انتقال به دیفرانسیل توسط تکانه هایی که با استفاده از میل از دو طرف با دیفرانسیل درگیر می شوند به چرخ ها منتقل می شود. رابط این انتقال نیز یک شفت مثبت است. اما در خودروهایی که گیربکس در وسط نیست، طول تیرک ها متفاوت و کوتاه و بلند است. لازم به ذکر است که در گذشته سر میل ها مانند بلبرینگ بوده اند اما امروزه سه شاخه در داخل سر تیرک ها قرار می گیرند و نیرو را منتقل می کنند. البته این سیستم بیشتر در خودروهای دو دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو اجرا می شود. همچنین محل قرارگیری دیفرانسیل، نوع اتصال قرقره ها به دیفرانسیل و انتقال نیرو در خودروهای دو دیفرانسیل مانند خودروهای دیفرانسیل جلو.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا