کسب و کارگردشگری

ویزای همراه کانادا

همه چیز درباره ویزای همراه کانادا

در این مقاله قصد داریم به تمام سوالات شما در رابطه با ویزای همراه پاسخ دهیم.

ویزای همراه کانادا می‌تواند ویزای کار، تحصیلی یا مهمان باشد. همچنین برخی از اشخاص شهروند کانادا هستند و قصد دارند برای خانواده خود با درخواست صدور ویزای همراه زمینه اقامت دائم در کانادا را فراهم نمایند.  

ویزای همراه نوع خاصی از ویزا است که برای همراهان درخواست‌کننده اصلی ویزای کانادا صادر می‌شود.

شرایط صدور ویزای همراه کانادا

صدور ویزای همراه منوط به ارسال مدارک مورد نیاز برای سفارت کانادا است. که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • پاسپورت معتبر؛ پاسپورت باید در طول مدت اقامت در کانادا معتبر باشد
  • گواهی سلامت؛ این گواهی را باید در ایران تهیه کرده و برای سفارت کانادا ارسال نمایید
  • گواهی عدم سوء پیشینه؛ گواهی عدم سوء پیشینه را باید از پلیس دریافت کرده و برای سفارت کانادا ارسال کنید.

مراحل دریافت ویزای همراه کانادا

در مرحله اول باید ویزا برای متقاضی اصلی صادر شود؛ در مرحله دوم باید درخواست صدور ویزای همراه به ضمیمه مدارک مورد نیاز برای سفارت کانادا ارسال شود و مرحله سوم؛ حضور در سفارت کانادا به منظور انجام مصاحبه حضوری. این مرحله پس از تایید مدارک اولیه صورت می‌گیرد

ویزای همراه کاری کانادا

برخی از ایرانیان به عنوان درخواست دهنده اصلی، ویزای اقامت در کانادا را دریافت می‌کنند سپس سایر اشخاص خانواده برای دریافت ویزای کاری به عنوان ویزای همراه اقدام می‌کنند. لازم به ذکر است که همسر، فرزند، پدر، مادر، پدربزرگ و مادر بزرگ شما می‌توانند درخواست صدور ویزای کاری را به سفارت کانادا ارسال کنند.

برخی از متقاضیان اصلی به اشتباه، همزمان با درخواست خود، درخواست صدور ویزای کاری را برای همراهان مطرح می‌کنند این در حالی است که درخواست ویزای همراه فقط از سوی خود متقاضی پذیرفته می‌شود مگر در مورد فرزند کمتر از ۱۸ سال که درخواست باید از سوی سرپرست او مطرح شود. همچنین صدور ویزای همراه کاری اگر همزمان با درخواست متقاضی اصلی مطرح شود از سوی سفارت کانادا رد خواهد شد و هزینه پرداختی هم مسترد نمی‌شود.

شرایط صدور ویزای کاری همراه کانادا

  • پاسپورت معتبر؛ پاسپورت باید در طول مدت اقامت در کانادا معتبر باشد
  • گواهی سلامت؛ این گواهی را باید در ایران تهیه کرده و برای سفارت کانادا ارسال نمایید
  • گواهی عدم سوء پیشینه؛ گواهی عدم سوء پیشینه را باید از پلیس دریافت کرده و برای سفارت کانادا ارسال کنید.
  • مدرک تحصیلی معتبر؛ مدرک زبان. با توجه به این که اکثر ایالات در کانادا انگلیسی زبان و برخی فرانسه زبان هستند شما باید یکی از مدارک مذکور را برای سفارت کانادا ارسال کنید.

همراهان پس از دریافت ویزای کاری می‌توانند برای صدور دو نوع مجوز کار در کانادا اقدام کنند:

  • دریافت مجوز برای همکاری با کارفرمای مشخص: با دریافت این مجوز فقط امکان همکاری با یک کارفرمای معین برای شما فراهم می‌شود.
  • مجوز کار آزاد : طبق این مجوز امکان همکاری با هر کارفرمایی در کانادا وجود دارد. در صورتی می‌توانید برای دریافت مجوز کار آزاد درخواست بدهید که:
  • فارغ‌التحصیل یکی از موسسات آموزشی معتبر در کانادا باشید
  • در صورتی که مجوز کار با یک کارفرمای کانادایی را داشته باشید اما میزان کاری که برای او انجام می‌دهید با دستمزد دریافتی هیچ تناسبی نداشته باشد.
  • اگر برای اقامت دائم در کانادا درخواست داده باشید یا یکی از اعضای خانواده شما برای اقامت دائم کانادا درخواست داده باشد.
  • متقاضی برنامه مهاجرتی آتلانتیک هستید.
  • پناهنده یا متقاضی پناهندگی باشید.
  • در حال انجام یک برنامه غیرقابل تغییر باشید.
  • دارنده مجوز اقامت موقت باشید.
  • کارگر جوانی باشد که در یک برنامه خاص شرکت دارد.

انواع ویزای همراه تحصیلی کانادا

ویزای همراه دانش ‌آموزی کانادا

ممکن است شخصی که به عنوان دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرفته شده است قصد داشته باشد فرزند خود را در یکی از مدارس این کشور ثبت نام نماید. در صورتی که هر یک از پدر یا مادر ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کرده باشند فرزند آن‌ها می‌تواند بدون نیاز به اخذ ویزای دانش‌آموزی، در طی مدت اقامت دانشجو در کانادا به تحصیل در مدارس این کشور بپردازد.

یکی از سوالات مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا بابت تحصیل فرزند در کانادا باید شهریه پرداخت شود یا خیر. در پاسخ باید گفت که تحصیل در مدارس کانادا برای دانش‌آموزی که به عنوان همراه دانشجو وارد کانادا شده رایگان نخواهد بود.

لازم به ذکر است که حتی دریافت ویزای دانش‌آموزی هم تحصیل رایگان در مدارس کانادا را به همراه ندارد بلکه باید بابت هر سال تحصیل، شهریه پرداخت شود که میزان آن در ایالات مختلف، متفاوت است.

اگر اقامت دائم کانادا را داشته باشید فرزند شما به صورت رایگان در مدارس این کشور می‌تواند درس بخواند.

اگر در یکی از دانشگاه‌های کانادا به عنوان دانشجو پذیرفته شده‌اید و قصد دارید برای فرزندتان هم ویزای دانش‌آموزی دریافت کنید باید وجود شرایط و مدارک زیر برای سفارت کانادا ثابت شود:

  • اثبات برخورداری از توانایی مالی؛ سفارت کانادا از شما انتظار دارد که اگر فرزند خود را برای تحصیل به مدارس این کشور می‌فرستید توانایی مالی کافی به منظور پرداخت شهریه و هزینه زندگی در این کشور را داشته باشید. در زمان مصاحبه، کارمند سفارت در مورد این که چه کسی قرار است هزینه‌های دانش‌ آموز را تامین نماید سوال می‌پرسد. در این زمان شما باید پرینت حساب بانکی خود را به همراه داشته باشید. بهتر است که شهریه مربوط به سال اول و هزینه‌ زندگی در کانادا بابت سال اول اقامت از ۴ تا ۶ ماه قبل در حساب بانکی موجود باشد. در صورت عدم پرداخت شهریه، ویزای تحصیلی لغو خواهد شد.
  • سن متقاضی؛ اگر سن متقاضی تحصیل در مدارس کانادا بیش از ۲۵ سال باشد معمولا ویزای تحصیلی صادر نمی‌شود. همچنین شواهد نشان می‌دهد که ویزای تحصیلی بیشتر به دختران اعطا می‌شود.
  • زمانی که درخواست صدور ویزای تحصیلی می‌دهید اگر بین مقطع تحصیلی قبلی با مقطع جدید فرزندتان بیش از ۶ ماه فاصله ایجاد شده باشد باید بابت این موضوع توضیح دهید.
  • اگر فرزندتان مقطع راهنمایی را پشت سر گذاشته باشد و از پایان این مقطع نیز بیش از ۳ تا ۵ سال نگذشته باشد شانس صدور ویزا بیشتر است.
  • سه ماه قبل از شروع مدارس یا شروع برنامه آموزشی، برای صدور ویزای تحصیلی اقدام کنید در غیر این صورت مدرسه یا موسسه آموزشی از پذیرش خودداری خواهد کرد.
  • اگر قصد دارید فرزندتان را در یک برنامه آموزشی در کانادا ثبت نام کنید به این نکته توجه داشته باشید که برنامه آموزشی باید با سابقه تحصیلی او تناسب داشته باشد در غیر این صورت شانس صدور ویزای تحصیلی کم خواهد بود. مثلا اگر رشته تحصیلی او در مقطع دبیرستان، علوم انسانی بوده و قصد ثبت نام در یک دوره آموزشی مربوط به رشته ریاضیات را داشته باشید ویزای تحصیلی صادر نمی‌شود.
  • در پایان باید خود را برای پاسخ‌ دادن به سوالاتی که از سوی کارمندان سفارت پرسیده می‌شود آماده کنید. معمولا از شما در مورد برنامه مطالعاتی که برای فرزند خود در نظر گرفته‌اید و علت تصمیم به تحصیل در کانادا توضیح خواسته می‌شود. همچنین بهتر است به کارمند سفارت، اطمینان دهید که پس از پایان دوره تحصیل قصد بازگشت به کشور خود را دارید.

ویزای همراه دانشجویی کانادا

در بیشتر مواقع، شخصی که موفق به گرفتن پذیرش از دانشگاه کانادایی شده قصد دارد در کنار همسر یا فرزند خود دوران تحصیل در کانادا را سپری کند. سوالی که معمولا مطرح می‌شود این است که آیا همسر یا فرزند می‌توانند به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کانادا بپردازند؟

در پاسخ باید گفت که امکان تحصیل برای همراهان وجود دارد اما این منوط به صدور ویزای تحصیلی است. در واقع پذیرفته شدن یکی از اعضای خانواده در یکی از دانشگاه‌های کانادا به معنای صدور مجوز تحصیل برای تمام اعضا نخواهد بود بلکه برای هر متقاضی ویزای تحصیلی مستقل صادر می‌شود.

شما می‌توانید قبل از ورود به کانادا برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. بهتر است بعد از صدور ویزا برای دانشجو که در واقع متقاضی اصلی محسوب می‌شود برای همراه نیز درخواست صدور ویزای دانشجویی به سفارت کانادا ارسال شود. همچنین می‌توانید پس از ورود به کانادا برای تحصیل در دانشگاه و دریافت ویزای همراه دانشجویی اقدام کنید.

لازم به ذکر است که فرزند یا همسر شما در صورت دریافت ویزای همراه دانشجویی باید با پرداخت شهریه به تحصیل در کانادا بپردازد. همچنین در صورتی که متقاضی اصلی ویزای تحصیلی کانادا، موفق به گرفتن پذیرش از دانشگاه همراه با فاند تحصیلی شده باشد این تسهیلات فقط مختص اوست و همراهان امکان استفاده از آن را ندارند؛ مگر این که خودشان به صورت جداگانه برای دریافت پذیرش همراه با فاند تحصیلی اقدام کنند و پس از گرفتن نامه پذیرش دانشگاه اقدام به اخذ ویزای تحصیلی نمایند.

ویزای همسر دانشجو کانادا

اگر در یکی از دانشگاه‌های کانادا به عنوان دانشجو پذیرفته شدید می‌توانید با دریافت ویزای همراه در طول دوره تحصیل، در کنار همسر خود در کانادا زندگی کنید. با دریافت ویزای همراه دانشجو برای همسرتان او می‌تواند وارد کانادا شده و در طول دوره تحصیل شما در این کشور اقامت داشته باشد.

صدور ویزای همسر دانشجو معمولا ۱۲ ماه طول می‌کشد. البته این مدت تقریبی است و به عواملی مانند کامل بودن مدارک و زمان امضای تعهدنامه مربوط به تامین مالی همسرتان بستگی دارد. در ادامه به ذکر شرایط مربوط به  صدور ویزای همسر دانشجو می‌پردازیم.

شرایط صدور ویزای همسر دانشجو کانادا

ارائه سند ازدواجی که طبق قانون محل ثبت ازدواج، معتبر باشد. اگر ازدواج در کانادا صورت گرفته باشد باید یک کپی از سند ازدواج برای سفارت این کشور ارسال شود

پاسپورت معتبر؛ پاسپورت باید در طول مدت اقامت در کانادا معتبر باشد

گواهی سلامت؛ این گواهی را باید در ایران تهیه کرده و برای سفارت کانادا ارسال نمایید

گواهی عدم سوء پیشینه؛ یکی دیگر از شرایط صدور ویزای همسر دانشجو این است که سن دانشجو بالای ۱۸ سال باشد. گواهی عدم سوء پیشینه را باید از پلیس دریافت کرده و برای سفارت کانادا ارسال کنید.

شما باید در طول مدت تحصیل در کانادا کفیل همسرتان باشید. بدین منظور باید تعهدنامه‌ای امضا کنید و متعهد شوید که نیازهای اساسی همسرتان را برطرف کنید. اگر نیازهای مذکور تامین نشود و همسرتان مجبور به دریافت کمک مالی از دولتمردان کانادایی شود شما ملزم به استرداد مبالغ گرفته شده به دولت کانادا هستید و تا زمانی که به دولت کانادا بدهکار هستید نمی‌توانید کفیل شخص دیگری شوید. حتی اگر تعهد به تامین هزینه‌های همراه بنمایید اما وضعیت شما در کانادا تغییر کند تعهد مذکور منتفی نمی‌شود مگر این که:

  • همسرتان تبدیل به یک شهروند کانادایی شود.
  • از همسر خود جدا شوید
  • همسرتان به ایالت یا کشور دیگری سفر کند
  • مشکلات مالی برایتان ایجاد شود

نکته: اگر قصد اقامت در کبک را دارید باید فرم مربوط به شرایط همسر دانشجو را که مختص این ایالت است امضا کنید.

هزینه ویزای دانشجویی همراه دانشجو کانادا

در حال حاضر هزینه صدور ویزا برای هر شخص ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار است. در صورت ناقص بودن مدارک یا رد شدن درخواست شما به هر دلیلی این هزینه مسترد نخواهد شد. برخی از متقاضیان در مرحله درخواست اینترنتی پذیرفته می‌شوند اما در زمان حضور در سفارت به منظور مصاحبه حضوری درخواست آن‌ها پذیرفته نمی‌شود. در این حالت نیز هزینه پرداخت شده مسترد نخواهد شد.

درباره قیمت دلار کانادا در ونکوور بخوانید.

ویزای همراه کانادا برای متقاضیان اقامت موقت

اگر قصد اقامت موقت در کانادا را دارید همسر و فرزندتان می‌توانند در صورت داشتن شرایط مشخصی که از سوی دولت کانادا در نظر گرفته شده به همراه شما در کانادا اقامت داشته باشند:

  • دارا بودن شرایط اقامت موقت در کانادا. این شرایط در هر ایالت متفاوت است.
  • توجیه افسر مهاجرت در رابطه با اقامت موقت در کانادا
  • عدم سوء پیشینه کیفری در ایران

امکان صدور ویزای همراه برای شهروندان کشورهایی که بیشتر به عنوان توریست به کانادا سفر می‌کنند بیشتر خواهد بود. اگر پدر، مادر، پدر بزرگ یا مادر بزرگ شخصی هستید که در کانادا دارای اقامت دائم است یا در این کشور شهروند محسوب می‌شود می‌توانید درخواست صدور سوپر ویزای کانادا بدهید. این نوع ویزا نیز برای متقاضیان اقامت موقت صادر می‌شود منتهی به شما اجازه می‌دهد که برای مدتی بیش از ۲ سال در کانادا به همراه عضو خانواده خود اقامت داشته باشید.

ویزای همراه کانادا برای متقاضیان اقامت دائم

برخی از ایرانیان قصد دارند به صورت دائم همراه با خانواده خود در کانادا اقامت پیدا کرده و تبدیل به شهروند این کشور شوند. در واقع مزایایی که دولت کانادا برای شهروندان خود در نظر گرفته است بسیاری از ایرانیان را به گرفتن اقامت دائم کانادا ترغیب می‌کند. دریافت ویزای همراه برای اعضای خانواده مستلزم این است که از شرایط زیر برخوردار باشید:

  • اثبات توانایی مالی جهت تامین هزینه‌های زندگی همراهان در کانادا؛ برای اثبات توانایی مالی باید گردش مالی ۴ ماه قبل از درخواست اقامت دائم را برای سفارت ارسال کنید. همچنین در صورتی که در کانادا مشغول به کار باشید ارائه فیش دریافت حقوق می‌تواند دلیلی بر اثبات توانایی مالی محسوب شود.
  • فرزند باید وابسته به شما باشد. اگر فرزندتان مستقل باشد ویزای همراه برای او صادر نخواهد شد بلکه باید خودش مستقلا برای دریافت ویزای کانادا اقدام نماید.
  • اعضای خانواده نباید طبق قوانین کانادا برای اقامت در این کشور غیر مجاز تلقی شوند.

در صورت برخورداری از شرایط ذکر شده باید درخواست اقامت دائم را برای خود و خانواده به سفارت کانادا بدهید. همچنین نکته‌‌ای که متقاضیان اقامت در کانادا باید به آن توجه داشته باشند عدم صدور ویزا بابت اقامت دائم در این کشور به هنگام ارائه اولین درخواست است.

در واقع برای تمام متقاضیان، در ابتدا ویزای اقامت موقت صادر می‌شود اگر در طول مدت زندگی در کانادا شرایط لازم را به دست آورید امکان درخواست صدور ویزای اقامت دائم برای خود و خانواده وجود دارد. همچنین تا قبل از دریافت ویزای اقامت دائم، باید ویزای اقامت موقت را قبل از انقضاء تمدید نمایید در غیر این صورت بابت مدتی که به طور غیر قانونی در این کشور حضور داشته‌اید جریمه خواهید شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا