اجتماعی

ویزیت ۱۰۰ هزار تومانی پزشکان

بر اساس گفته‌های رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، رشد تعرفه‌های سلامت امسال در کل ۲۸.۵ درصد بوده است اما در این میان برخی از پزشکان بیشتر از تعرفه اعلام شده از بیماران پول ویزیت می‌گیرند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بیمارستان دولتی است و نه مطب یا بیمارستان خصوصی. افراد زیادی اینجا رفت و آمد دارند اما نقطه مشترک همه آنها بیماری است که یا به جان خودشان افتاده یا خانواده، دوست و آشنا. در دست برخی یا کیسه داروست یا برگه آزمایش و فیش‌های واریزی. «هزینه‌ها بالاست و ندارم» چیزی است که در صف حسابداری کم و بیش شنیده می‌شود.

داروخانه هم شلوغ است. آنچه که شاید اینجا و در بیمارستان زیاد بشنوید گلایه از هزینه‌های درمان است. حسابدار داروخانه، رو به مردی سالخورده قیمت داروها را می‌گوید، اما انگار پرداخت هزینه برای او چندان کار راحتی نیست. کمی مکث می‌کند. انگار در ذهنش حساب و کتابی دارد. دو قلم از داروها را پس می‌دهد و باقی را برمی‌دارد.

اگر میان بیمارستان‌ها، مطب‌ها و داروخانه‌ها چرخی بزنید این صحنه را باز هم خواهید دید. کسانی که توان پرداخت هزینه ویزیت، دارو، بستری و… را ندارند. برخی هم یا بیمه ندارند یا اگر بیمه دارند چندان باری از روی دوش آنها برنمی‌دارد.

رفتن به مطب‌های خصوصی با بردهای تخصصی و فوق تخصصی برای برخی بیماران سخت‌تر است. ویزیت‌هایی که آنها می‌گیرند نه با جیبشان می‌خواند و نه راه دیگری دارند. برخی هم شاید با یک حساب و کتاب سرانگشتی منصرف شوند. فاطمه می‌گوید: «درد این هزینه‌ها جدا و بیماری هم جدا. هر دو کمرمان را شکسته.»

بر اساس آنچه که  سجاد رضوی، رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفته: رشد تعرفه‌های امسال حدودا در کل ۲۸.۵ درصد بود. با این حساب تعرفه دولتی ویزیت پزشکان، دندانپزشکان و دکترای تخصصی در علوم پایه در صورت عدم اجرای نسخه الکترونیکی ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان، پزشکان و دندانپزشکان متخصص ۲۰ هزار و ۵۰۰ و نیز پزشکان فوق تخصص ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.

همچنین تعرفه ویزیت در بخش خصوصی برای پزشکان، دندانپزشکان و دکترای تخصصی در علوم پایه در صورت عدم اجرای نسخه الکترونیکی ۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان، پزشکان، دندانپزشکان متخصص ۶۷ هزار و ۷۰۰ تومان و نیز پزشکان فوق تخصص دوره تکمیلی تخصصی(فلوشیپ) ۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان و فوق تخصص دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) کودکان و نوزادان زیر هفت سال ۱۰۳ هزار تومان است.

ویزیت بالاتر از تعرفه اعلامی

در این میان برخی از پزشکان از گفتن قیمت ویزیت به بیماران خودداری می‌کنند. مهسا در این مورد می‌گوید: «برای گرفتن نوبت با فوق تخصص تماس گرفتم، اما اصرارم برای اطلاع از قیمت ویزیت بی‌نتیجه بود. منشی می‌گفت فقط موقع پرداخت، نرخ ویزیت را می‌گویم!»

همچنین بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص رقمی بیش از تعرفه‌های اعلام شده از بیماران برای ویزیت می‌گیرند. به طور مثال یک متخصص زنان و زایمان با تعرفه ۶۷ هزار و ۷۰۰ تومان، از بیماران ۸۰ هزار تومان ویزیت می‌گیرد. در کنار اینها برخی از پزشکان برای گرفتن ویزیت از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند و به صورت دستی از بیماران پول را دریافت می‌کنند. در جدول زیر تعرفه برخی از پزشکان آمده:

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا