ورزش

پاداش نقدی مدال آوران المپیک چقدر است؟

ورزشکاران المپیک برای کسب ۱۰۱۷ مدالِ ۳۳۹ رویداد ورزشی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به رقابت می‌پردازند؛ این یعنی اوج فعالیت ورزشی یک ورزشکار. کسب مدال طلا، نقره و یا برنز پاداش سال‌ها از خود گذشتگی، و تمرین‌های دشوار و طاقت‌فرساست که البته از چشم عامه مردم پنهان است. اما هیچ یک از ورزشکارانی که در این رویداد ۱۵.۴ میلیارد دلاری شرکت می‌کنند، از طرف برگزارکنندگان پولی دریافت نمی‌کنند.

تنها شبکه تلویزیونی امریکایی NBC برای خرید حق پخش بازی‌های المپیک تابستانی و زمستانی تا سال ۲۰۳۲ مبلغ ۷.۷ میلیارد دلار پرداخته و ۱.۲۵ میلیون دلار حق پخش تبلیغ در شبکه در حین بازی‌ها را فروخته. و بنابر گزارش آسوشیتد پرس، کمیته بین المللی المپیک بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار از حق پخش بازی‌ها کسب درآمد خواهد داشت.

اما از هیچ کدام از این مبالغ به هیچ یک از ۱۱ هزار ورزشکار المپیک و یا ۴ هزار ورزشکار پارالمپیک داده نخواهد شد. کمیته برگزاری المپیک که وظیفه تبلیغ برای بازی‌ها را هم به عهده دارد برای اول تا سوم شدن، پاداش نقدی به ورزشکاران نمی‌دهد اما به نفرات اول تا سوم مدال و به آن‌هایی که اول تا هشتم شوند، یک «دیپلم المپیک» اهدا می‌کند.

با این وجود، اکثر مدال‌آوران المپیک از کمیته المپیک کشور خودشان پاداش دریافت می‌کنند. کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده ۳۷.۵۰۰ دلار برای مدال طلا، ۲۲.۵۰۰ دلاربرای مدال نقره و ۱۵۰۰۰ دلار برای مدال برنز به به اعضای تیم امریکا می‌دهد.

بنا بر گزارش moneyunder30.com، برخی دیگر از کشورها، به‌خصوص آن‌هایی که مدال‌های کمتری برنده می‌شوند، در پرداخت پاداش نقدی سخاوتمندانه‌تر عمل می‌کنند.

برنامه کامل رقابت ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو

سنگاپور به ورزشکارانش در ازای کسب مدال طلا، ۷۷۴ هزار دلار، مدال نقره، ۳۷۲ هزار دلار و مدال برنز ۲۸۶ هزار دلار اهدا می‌کند. هنگ کنگ برای مدال طلا، ۶۴۴ هزار دلار، برای مدال نقره، ۳۲۲ هزار دلار و برای مدال بنرز ۱۶۱ هزار دلار به ورزشکارانش می‌دهد. مالزی علاوه بر دادن ۲۴۱ هزار دلار برای طلا، ۷۲ هزار و دویست دلار برای نقره و ۲۴ هزار و صد دلار برای برنز، به مدال‌آورانش حقوق ماهیانه مادام‌العمر می‌دهد: برای مدال طلا ۱۱۸۲ دلار، مدال نقره، ۷۰۹ دلار و مدال برنز ۴۷۳ دلار.

تیم بریتانیا به مدال‌آورانش پاداشی نمی‌دهد، ولی آن‌ها یک کمک هزینه برای تمرینات دریافت می‌کنند و UK Sport، مبلغ ۱۲۵ میلیون پوند بودجه برای حمایت از تیم‌های المپیک و پارالمپیک اختصاص می‌دهد. رقابت‌کنندگان حاضر در این بازی‌ها البته از معاملات اسپانسری پول در می‌آورند. مثلاً طبق تخمین‌ها، یوسین بولت مبلغ ۳۰ میلیون دلار در سال از این راه درآمد کسب کرده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا