بورس

پایان بورس امروز / جدا شدن مسیر شاخص کل از نماگر هم‌وزن

بورس تهران نتوانست روند صعود تند و تیز هفته گذشته خود را ادامه دهد و در نهایت پس از چهار روز متوالی رنگ سرخ به خود گرفت. اتفاقات مهم امروز بورس تهران چه بود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس با عملکرد عمدتا منفی و خنثی در گروه‌های بزرگ بازار، نظیر خودرو و قطعات، فلزات اساسی و پتروپالایشی‌ها پس از ۴ روز سبز پیاپی و رشد حدود ۸۹ هزار واحدی نهایتا رنگ سرخ به خود دید. گام منفی ۳ هزار و ۸۸ واحدی امروز، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را تا محدوده یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۶۷۲ واحد برد.

شاخص کل هم‌وزن اما روند متفاوتی را تجربه کرد. عملکرد خوب سهام متوسط و کوچک بازار به ویژه گروه بانکی و فعالیت‌های مرتبط با سازمان بورس، توانست نماگر هم‌وزن را با گام ۰.۶۱ درصدی ضمن افزایش ۲ هزار و ۶۶۰ واحدی بر فراز ارتفاع ۴۳۶ هزار و ۴۲۵ واحدی قرار دهد.

افت ارزش معاملات بورس

ارزش معاملات خرد(سهام + حق تقدم‌ها) نتوانست در سطح روز گذشته باقی بماند و با کاهش مجدد ۱۰ درصدی نسبت به دیروز به محدوده ۳ هزار و ۹۹۹ میلیارد تومانی رسید. حجم معاملات هم با ثبت عملکرد ۹ میلیارد برگه سهم نسبت به چهارشنبه ۲۱ درصد کاهش یافت.

شاخص ورود و خروج پول حقیقی‌

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از توقف خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش، خبر از خروج مجدد یک میلیارد تومانی پول افراد حقیقی از بورس می‌دهد. با این حساب می‌توان گفت خروج پول در روز جاری متوقف شد و فعالان بازار نسبت به مثبت شدن این شاخص در روزهای آتی امیدوار شدند.

نقشه بورس تهران امروز همان‌گونه که ذکر شد با حضور ۴۱۰ نماد سبز و ۲۱۸ نماد منفی نمایان‌گر تعادلی در بازار بود که تنها با اختلاف کمی وزنه به سوی نمادهای منفی سنگینی می‌کرد. ارزش دلاری بازار نیز موفق شد به رقم ۲۳۵ میلیارد دلاری برسد.

نمادهای اثرگذار بر معاملات

امروز نمادهای فولاد، شپنا، فملی، کگل و شستا بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای فارس، وبملت، وپارس، وبصادر، خودرو و بوعلی در بر دارنده بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل بودند.

در سوی دیگر بازار نمادهای دماوند، فرابورس، تجلی، دی، بساما، گدنا و هرمز بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس داشتند. از طرفی بپاس، شاوان، فغدیر، شگویا و زاگرس بیشترین تاثیر منفی را روی این شاخص داشتند.

بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها متعلق به نمادهای قاسم، پارسیان، اخابر، فرابورس، لخزر، وبملت و تجلی بود. در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش نمادهای انرژِی۱، بپاس، رفاه، واحصا و تمحرکه در این لیست به چشم می‌خورد. بیشترین ارزش صف خرید نیز متعلق به نمادهای گشان، کپشیر، قجام، وپارس و گدنا که نماد جدید حاضر در لیست صف خریدی‌ها بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا