بورس

پایان بورس امروز / جهش ۳۷ هزار واحدی شاخص کل با اهرم دلار

بازار سرمایه امروز شاهد جهش شاخص کل بورس و ورود دوباره به کانال ۱.۶ میلیون واحدی بود. شاخص کل هم ‌وزن هم بیش از ۱۰ هزار واحد بالا رفت و در آستانه ورود به کانال ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، معاملات بازار سهام در دومین روز از هفته جاری، همچنان در محدوده سبزرنگ پیگیری شد تا شاخص کل بتواند کانال ۱.۶ میلیون واحدی را دوباره فتح کند. شاخص کل البته در هفتم دی ماه هم از مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی عبور کرده بود اما با شوک ورود فرزین به بانک مرکزی، نماگر بازار به کانال پایینتر سقوط کرد.

با این حال اما شاخص کل امروز توانست با رشد ۳۷ هزار و ۱۶۶ واحدی به سطح یک میلیون و ۶۳۵ هزار و ۲۲۶ واحد برسد و معادل ۲.۳۳ درصد بالا رود.

در همین حال شاخص هم وزن نیز ۱۰ هزار و ۳۱۵ پله بالا رفت و با ثبت رشد ۲.۱۴ درصدی در ارتفاع ۴۹۲ هزار و ۴۳۹ واحد رسید.

گفتنی است شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم به ترتیب ۲.۱۵ درصد، ۲.۳۶ درصد و ۲.۲۹ درصد افزایش یافتند.

در آن سوی بازار، شاخص کل فرابورس هم با رشد ۴۸۹ واحدی روبرو بود وو در سطح ۲۰ هزار و ۷۵۷ واحد قرار گرفت.

نمادهای اثرگذار

امروز نمادهای فولاد، کگل، شستا، فارس، وپاسار، شپنا و نوری بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. نکته جالب توجه بازار امروز اما منفی‌‌شدن اغلب نمادهای خودرویی بود؛ در حالی که طی روزهای اخیر این گروه به شدت مورد توجه معامله‌گران قرار داشت، امروز با افت معاملات و خروج پول حقیقی‌ها مواجه شد.

در همین حال امروز خودرو، خسپا، خگستر، شتران، شستا، وتجارت و وبملت پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بوده‌اند.

در فرابورس هم نمادهای آریا، بپاس، زاگرس، صبا، شگویا، فغدیر و فرابورس، بیشترین متاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. همچنین، کرمان، فرابورس، وکبهمن، ولبهمن، چخزر، تلیسه و ددانا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بوده‌اند.

ارزش معاملات

امروز ارزش کل معاملات بورس ۹ هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان بود و معاملات فرابورس هم ۶ هزار و ۴۶ میلیارد تومان شد. با این حال ارزش معاملات خرد بازار در روز جاری به به ۱۰ هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان رسید که پس از معاملات هفتم دی‌ماه، بیشترین ارزش معاملات خرد بازار در سال جاری بوده است.

روند ورود و خروج پول

در دومین روز معاملاتی هفته جاری، بازار سهام باز هم توانست شاهد ورود پول حقیقی به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان باشد. بیشترین ورود پول حقیقی، امروز در گروه‌های فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی و بانکی رخ داد و گروه‌های خودرو، انبوه‌سازی و حمل و نقل شاهد خروج پول حقیقی بودند.

باید اشاره داشت که امروز هم صندوق‌های با درآمد ثابت، خروج پول حقیقی به مبلغ ۶۵۴ میلیارد تومان را ثبت کردند.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار بازار آزاد از جنبه روانی و اظهارات خاندوزی مبنی بر اینکه دولت تصمیم ندارد قیمت دلار نیمایی را ثابت نگاه دارد، از جنبه عملیاتی توانسته است به عنوان اهرم مهمی برای رشد بازار سهام به ویژه گروه‌های صادرات‌محور عمل کند.

ضمن آنکه ارزنده شدن اغلب نمادها و در کنار آن رشد چشم‌انداز تورمی، توانسته است مجددا نگاه‌ها را به سمت بورس بازگرداند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا