اجتماعی

پدیده «تخلیه مستاجر»، نگرانی جدید برای اجاره‌نشین‌ها

امسال علاوه بر گرانی‌های گسترده، افزایش ودیعه نیز وضعیت مستاجران را سخت‌تر کرد. حالا در چنین شرایطی پدیده‌ای با عنوان تخلیه مستاجر توسط شرخرها شکل گرفته است!

به گزارش روند بازار مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر افزایش ۲۵ درصدی اجاره خانه در هر سال همچنان نتوانسته به این بازار آشفته ودیعه و اجاره مسکن سامان دهد. در وضعیت افزایش سرسام‌آور اجاره مسکن، آگهی تخلیه مستاجر به نگرانی مستاجران دامن زد.

براساس آمار مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در سطح کل کشور ٣۵ تا ۴٠ درصد از خانوارها مستاجر هستند. این آمار در برخی شهرها نظیر تهران به نیمی از جمعیت کل استان می‌رسد.

در میان نگرانی مستاجران برای تمدید یا پیدا کردن مسکن، آگهی‌هایی مبنی بر تخلیه مستاجر (توسط افرادی به اصطلاح عامیانه شرخر) در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

آنطور که خبرآنلاین گزارش داد، این افراد با گرفتن بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان پول از صاحبخانه ضمانت می‌دهند که مستاجر بین یک هفته تا ۱۰ روز حتما خانه را تخلیه می‌کند.

برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز حق را به صاحبخانه می‌دهند و معتقدند باید با مستاجر بد به زبان خودش حرف زد.

حقوق مالک ضایع شد!

«وقتی دادگاهی که به حرف آدم رسیدگی کند، وجود ندارد، مستاجری که زبان منطق سرش نمی‌شود حقش است که با زبان خودش رفتار کرد.»

«خدا خیرشون بده. بعضی مستأجرها خیلی صاحب‌خانه را اذیت می‌کنند.»

«دولت فرصت سوء استفاده مستاجرین از قانون کرونا را فراهم آورد. این همدستی در تضییع حقوق مالک است. دولت تمامی مشکلات مستاجرین را می‌خواهد از جیب موجر حل کند و این نشدنی نیست.»

«مگر دولت هزینه تعمیر و بازسازی را می‌دهد. مستاجرها خیلی اذیت می‌کنند.»

«من یه مستاجر دارم از اول سال اجاره نداد. وکیل گرفتم هربار شکایت می‌کنم دو ماه طول میدن آنقدر لفت میدن سالشم تمام شد. پول پیشش هم تمام شد ولی تخلیه نمیدن.»

به ناچار قرارداد بستم

از سوی دیگر مستاجرها نیز از افزایش شدید اجاره، پیدا نکردن خانه و شرایط سخت زندگی نوشته‌اند. ضمن اینکه تخلیه مستاجر هم را هم باید به این معادلات اضافه کنند! در ادامه نظر برخی از مخاطبان را می‌خوانید.

«صاحبخانه من هم از ۱۰۰ درصد افزایش شروع کرد و روی ۸۰ درصد به ناچار قرارداد بستم.»

«صاحبخانه من گفت باید ۷۰۰ هزار تومان پول اجاره را اضافه کنی وگرنه تخلیه کن، من کارگر که یک روز میرم سر کار، چهار روز نمیرم، چه جوری پول اضافه بذارم روی کرایه.»

«وقتی خونه اجاره میدی نباید پول تورم را از اجاره‌نشین بگیرید.»

«پارسال اجاره خونه‌ام ۱۰۰ میلیون ودیعه و ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره بود. امسال گفت ۸ میلیون اجاره. یه کارمند بازنشسته با خانم بیمار سرطانی و هزینه سرسام آور داروهای کمیاب آیا این انصاف است.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا