بورس

پذیرش دومین خودرو در بورس کالا / تاثیری در قیمت‌ها دارد؟

دومین خودرو پس از شاهین قرار است در بورس کالا عرضه شود. این موضوع تاثیری در قیمت‌ها دارد؟ آیا می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب و سودآور باشد؟

به گزارش روند بازار بورس به نقل از تجارت‌نیوز، پس از اینکه خودروی شاهین اسفند سال گذشته در بورس کالا پذیرش شد، حالا بهمن موتور در تلاش است که تا وانت کارا خود را در بورس پذیرش کند.

آنگونه که ایرنا گزارش داده است، خودرو کارا متعلق به شرکت بهمن موتور (گروه بهمن) پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و یکمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تاریخ ۲۴ فروردین ماه در بازار اصلی بورس کالا مورد تصویب قرار گرفت.

پیش از این، احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران در مورد عرضه شاهین گفته بود: با توجه به مستنداتی که ارائه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود.

رحیمی در پاسخ به این پرسش که خودروهای دیگری در بورس کالا پذیرش خواهند شد یا خیر؟ گفت: شاهین به صورت نمونه پذیرش شده است. زمانی که عرضه صورت گیرد و معاملات انجام شود، مزایا و معایب آن بررسی می‌شود. اگر این روند قابلیت و کشش عرضه و تقاضا داشته باشد، برای پذیرش سایر خودروها در بورس کالا اقدام می شود.(کالاخبر)

اما حالا بدون انجام معاملات در مورد شاهین، از پذیرش دومین خودرو در بورس کالا خبر می‌رسد.

عرضه خودرو در بورس عملی است؟


آیا حضور خودروها در بورس کمکی به بازار می‌کند؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو گفت: نکته مهم در رابطه با عرضه شاهین و خودروهای دیگر در بورس کالا و عملی شدن آن، این است که در عرضه خودرو باید به شکلی باشد که قیمت یک خودرو در رنگ‌های متفاوت آن یکسان باشد. علاوه بر آن، آپشن‌های خودرو نیز متفاوت است.

او افزود: در لیست خودروهای ایران‌خودرو و سایپا مشاهده می‌شود که چند نوع از تیبا و کوییک وجود دارد. با این تنوع در خودروهای موجود عملی شدن عرضه خودرو در بورس کالا بسیار دشوار است.

تاثیری در قیمت‌ها دارد؟

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: با عرضه خودرو در بورس کالا قیمت کارخانه کاهش نمی‌یابد. اما فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه ممکن است کم می‌شود.

جعفری گفت: البته تمام این نکات به شرط عرضه خودروساز است. اگر به صورت محدود عرضه شود، ممکن است حتی قیمت‌ها بالاتر نیز برود. اما اگر به تعداد قابل توجهی عرضه شود، امکان کاهش قیمت نیز وجود دارد.

برای سرمایه‌گذاران سودآور است؟

آیا عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند برای سرمایه‌گذاران، جذاب و سودآور باشد؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در رابطه با فرایند سفته‌بازی مثل اوراق بهادار روی کالا و یا مشتقاتی که در بورس کالا معامله می‌شود شانس سفته‌بازی به نیت سرمایه‌گذاری اندک است.

او افزود: هدف از پذیرش محصولات، کشف و شفافیت قیمت است. اما اگر فردی به نیت سرمایه‌گذاری وارد بورس شود، بورس کالا فضای مناسبی برای این کار نخواهد بود.

این کارشناس توضیح داد: شاید برای اولین بار است که کالایی به نام خودرو وارد بورس کالا می‌شود. زیرا قیمت کارخانه‌ای خودرو و قیمت بازار آن حدود ۱۰۰ درصد انحراف دارد. به این دلیل سعی بر این است که اختلاف قیمت به مرور زمان بر طرف شود.

آقابزرگی گفت: خبر عرضه شاهین در بورس در کالا خبر منتشر شده، اما بر تابلوی معاملات نیامده این است. چرا که هر محصولی که وارد بورس می‌شود باید استانداردسازی می‌شود. علاوه بر آن، همکاری شرکت‌ها برای واردن شدن به بورس کالا مهم است. البته یکسری ساز و کارهای نرم‌افزاری لازم است که تاخیر این خودرو به بورس کالا را توجیه می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا