بورس

پذیره‌نویسی سرخابی‌ها با تبلیغ تمام شد/ ماجرای «پالایشی یکم» تکرار می‌شود؟

فرابورس و سازمان خصوصی‌سازی تبلیغات زیادی برای عرضه سهام استقلال و پرسپولیس انجام دادند. پذیره‌نویسی این دو باشگاه در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ پایان یافت، اما همچنان ابهام تبلیغ فرابورس برای عرضه سرخابی‌ها ادامه داد. آیا باز هم ماجرای پالایشی یکم تکرار می‌شود؟

به گزارش روند بازار بورس به نقل از تجارت‌نیوز، فرابورس در اولین روزهای عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در صفحه اینستاگرام خود از کمپین #هوادار- سهامدار و تبلیغ خرید سهام سرخابی‌ها رونمایی کرد.

این موضوع تبلیغ را با مثالی از وضعیت گذشته بورس نگاه می‌کنیم. در دولت قبلی صندوق‌های پالایشی یکم و دارا یکم در بازار پذیره‌نویسی شد. مسئولان وقت دولت قبل هنگام پذیره‌نویسی، اقدام به تبلیغ خرید این دو صندوق کردند.

اما پس از پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم قیمت آن حتی به کمتر از قیمت پذیره‌نویسی رسید. مردمی که با دعوت و تبلیغ مسئولان اقدام به خرید این صندوق‌ها کردند و با زیان قابل توجهی رو‌به‌رو شدند.

امروز نیز نه تنها این دو صندوق زیر قیمت ارزش ذاتی خالص معامله می‌شوند و زیان مردم را تشدید کرده‌اند. بلکه از آنجا که در سال‌های گذشته مسئولان تبلیغ این دو صندوق را کردند مردم اعتماد خود را به سرمایه‌گذاری در سهام از دست دادند. این در حالی است که سال‌ها طول کشید تا مردم با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه آشنا شوند.

پس از پذیرش سرخابی‌ها، فرابورس به عنوان یکی ار ارکان اصلی بازار سرمایه، رسما از کمپینی با عنوان #هوادار- سهامدار حمایت کرد. این یعنی اقدامی تبلیغی برای خرید و پذیره‌نویسی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس.

این در حالی است که کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که که این دو باشگاه زیان‌ده هستند. همچنین در مورد خرید سهام و شرکت در پذیره‌نویسی سرخابی‌ها توسط مردم عادی به مسئولان مربوطه هشدار دادند.

براین اساس امکان دارد سرنوشت سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشابه پالایشی یکم شود، اما با یک تفاوت و این تفاوت آن است که این بار یک رکن اصلی بازار سرمایه یعنی فرابورس ایران رسما اقدام به تبلیغ پذیره‌نویسی این شرکت‌ها کرده و از هواداران سرخابی‌ها در کمپین ‌#هوادار-سهامدار دعوت کرده که جدا از هواداری، سهامدار باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شوند.

با تبلیغ سرخابی‌ها برخورد می‌شود؟


این در حالی است که قانون صراحتا عنوان کرده که هر گونه حمایت یا تبلیغ سهام یا شرکت در پذیره‌نویسی توسط ارکان بازار سرمایه جرم است و نهادهای نظارتی طبیعتا باید با ارکانی که اقدام به تبلیغ کرده‌اند برخورد کنند.

با این وصف این سوال پیش می‌آید که آیا فرابورس ایران اولا با علم به زیان‌ده بودن سرخابی‌ها و با وجود اخطارهای فراوان توسط کارشناسان بازار سرمایه از احساسات هواداران دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس سوء استفاده کرده تا شاید پذیره‌نویسی این دو باشگاه موفق شود و به ظن مدیران فرابورس کارنامه‌ای برای این رکن به حساب آید!

ثانیا اگر سرنوشت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همچون پالایشی یکم شود آیا مسئولان فرابورس و سازمان بورس جوابگوی مردم خواهند بود‌؟

البته رئیس سازمان بورس در نشست خبری اخیر خود تاکید کرد که اگر فرابورس تبلیغی در مورد هواداری از کمپین خرید سهام سرخابی‌ها کرده باشد با این رکن بازار سرمایه برخورد قانونی خواهد کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا