اقتصادی

پرداخت کامل مطالبات زعفران‌کاران خراسان رضوی

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی از پایان پرداخت مطالبات ۹ هزار و ۵۰۲ زعفران‌کار استان طی روزهای گذشته خبر داد.

روند بازار – ایرج ناصری مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: ۹ هزار و ۵۰۲ نفر از زعفران‌کاران خراسان رضوی محصول خود را که نزدیک به ۶۹ تُن بود در قالب طرح خرید حمایتی سال گذشته به دولت فروخته بودند که بالاخره بعد از حدود چند ماه، اواسط شهریورماه امسال با آنان تسویه حساب و تمامی مطالبات آنان واریز شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۳۴۷ نفر از مجموع ۹ هزار و ۵۰۲ نفر مقدار زعفرانی که تحویل دادند نسبت به سایر کشاورزان کمتر بوده در دهه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه امسال تسویه شد، اظهار کرد: قرار بر این بود با کلیه زعفران‌کاران، تسویه کامل در اردیبهشت ماه صورت بگیرد، اما دلایلی چون تحریم و کرونا اجازه پرداخت به موقع را نداد.

وی بیان کرد: محصول زعفران‌کاران استان در قالب طرح خرید حمایتی زعفران در چهار بسته شامل زعفران نگین به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، محصول شبه‌نگین به قیمت ۹۵ میلیون ریال، زعفران پوشال درجه یک به قیمت ۹۰ میلیون ریال و محصول پوشال معمولی به قیمت ۸۲ میلیون ریال دسته بندی و با قیمت های ذکر شده از کشاورزان استان خریداری شده است.

ناصری مقدم با اشاره به اینکه میزان کل طلب زعفران‌کاران استان برای خرید ۶۹ تن زعفران بیش از ۶۳۹ میلیارد تومان برآورد شده، گفت: در سال زراعی گذشته ۹۱ هزار هکتار از مزارع استان به سطح زیر کشت زعفران اختصاص یافته بود که حجم برداشت زعفران از این مزارع ۳۲۳ تن بوده است‌.

وی افزود: سطح کشت زعفران در امسال به ۹۳ هزار هکتار افزایش و پیش بینی می شود ۲۰ درصد افزایش برداشت را داشته باشیم اما مشروط به اینکه خسارت عوامل اقلیمی را در این فصل نداشته باشیم.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان در ادامه بیان کرد: سال گذشته در ۱۸ مرکز خرید در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی خرید حمایتی زعفران انجام گرفت، اما تاکنون هیچ دستورالعمل و یا بخشنامه‌ای برای خرید حمایتی زعفران برای سال جدید به استان ابلاغ نشده است.

 ناصری مقدم گفت: تاریخ شروع طرح خرید حمایتی زعفران در سال گذشته ۸ آبان ماه ۹۸ و پایان طرح ۳۰ آبان همان سال بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۴ هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی استان در حوزه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند، اظهار کرد: بیشترین تولید زعفران استان در سال گذشته به ترتیب به شهرستان‌های زاوه با ۵۰ تن، تربت حیدریه با ۳۵ تن، تایباد ۲۷ تن، نیشابور ۲۵ تن، کاشمر ۲۲ تن و رشتخوار ۲۱ تن اختصاص دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا