اقتصادی

پشت پرده دلار ۴۸ هزار تومانی چیست؟

قیمت دلار امروز مرز حمایتی ۴۹ هزار تومان را از دست داد و مجددا وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد. در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلار ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازارارز بالاخره پس از یک هفته تعطیلی رسما بازگشایی شد. پیش بینی‌ها حاکی از این بود که قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومان فعالیت خود را شروع می‌کند. اما دلار امروز کار خود را در کانال ۴۸ هزار تومان آغاز کرد.

قیمت دلار امروز 9 مرداد 1402

به نظر می‌رسد که جنگ میان کاهشی‌ها و افزایشی‌ها در بازار بالا گرفته و هر کدام سعی می‌کنند که قیمت دلار را به سمت دلخواه خود ببرند. افزایشی‌ها در تلاشند که قیمت دلار را بالای مرز مقاومتی ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان نگه دارند و معتقدند که اگر دلار برای چند روز بالای این مرز بماند، می‌تواند خود را تا ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان هم بالا بکشد.

اما کاهشی‌ها در تلاشند که دلار را به محدوده ۴۸ هزار و ۸۰۰ تا ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان برسانند و از آنجا آن را وارد کانال ۴۷ هزار تومان کنند.

معامله‌گران منتظرند که روند بعدی قیمت دلار را مشاهده کنند. آنها می‌‌گویند اگر دلار امروز نتواند خود را به زیر قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان برساند، احتمال برگشت آن به کانال ۴۹ هزار تومان وجود دارد. اما اگر فشار فروش شدت بگیرد، احتمال کاهش قیمت دلار بیشتر می‌شود.

در هفته گذشته گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌داد که خریداران ارز در بازار افزایش پیدا کرده‌اند اما فروشنده کم است. به عبارتی میزان تقاضا از میزان عرضه پیشی گرفته است. در این شرایط به نظر می‌رسد که از نگاه مردم، دلار به کف قیمت خود رسیده و احتمالا به پایین‌تر از این رقم نمی‌رسد. برای همین خریداران وارد بازار تعطیل شده بودند تا دلار را در کف قیمتی خود بخرند. اما از طرف دیگر، فروشندگان منتظر رشد قیمت دلار هستند و برای همین از فروش ارز خودداری می‌کنند.

البته کارشناسان اقتصادی هم در این میان معتقدند که ارزش ذاتی دلار بالاتر از رقم کنونی است و دلار در چند ماه گذشته هم میل به افزایش داشته است. اما تلاش‌های بازارساز و ارزپاشی در بازار ارز مانع رشد قیمت‌ دلار شده است. اما نگرانی این گروه این است که دولت در طولانی مدت نمی‌تواند قیمت دلار را با ارزپاشی پایین نگه دارد و نهایتا مدیریت بازار ارز را از دست می‌دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا