اقتصادی

پوشاک زمستانی ۴۰ درصد گران شد

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از آغاز عرضه پوشاک زمستانی خبر داد و گفت: پوشاک زمستانی به طور متوسط نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، مجید افتخاری اظهار کرد: این افزایش قیمت در پارچه‌هایی که مواد اولیه داخلی دارند بیشتر بوده و علت این وضعیت تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه محدودیت واردات برخی از این مواد است، تا جایی که برخی مواد اولیه تولید داخل افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی داشته‌اند.

افتخاری افزود: علاوه بر محدودیت واردات مواد اولیه داخلی، در زمینه واردات نخ و پنبه رانت و انحصارهای عجیب و غریب وجود دارد که دلیل دیگر افزایش قیمت بیشتر مواد اولیه داخلی از خارجی است. مثلاً قیمت برخی از مواد اولیه از جمله نخ در اروپا ۳.۸ دلار اما در ایران پنج دلار است. در این شرایط تولید کنندگان داخلی به دلیل افزایش بهای تمام شده، نه می‌توانند بازار داخلی را تامین کنند و نه می‌توانند صادرات کنند.

چرا بازار زمستان برای تولیدکنندگان جذاب نیست؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه درباره وضعیت بازار فصل زمستان، اظهار کرد: به دلیل محدود بودن فصل زمستان و شرایط اقلیمی کشور، با وجود افزایش قیمت اول‌فصل اغلب فعالان این صنعت از بازار زمستان به عنوان یک بازار معیوب یاد می‌کنند. چرا که دمای هوا ‌زیاد کم نمی‌شود و در نهایت ناچار به حراج‌های نامتعارف برای فروش کالاهای خود می‌شوند. از طرف دیگر نوروز از دو ماه قبل از شروع، بازار فصل زمستان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته این مقام مسئول نکته دیگر این است که تولید پوشاک زمستانی در تابستان انجام شده و بنابراین قطعی برق و آب در تابستان در قیمت تمام شده کالاها اثر داشته است. همچنین افزایش اجاره بها، دستمزد و هزینه‌های سربار کارخانه‌ها نیز دلیل دیگر افزایش قیمت تمام شده پوشاک زمستانی است.

وی با اشاره به محدود بودن بازار زمستان به آبان تا بهمن ماه، تصریح کرد: اگر مجموع سود ابتدای سال و پایان سال را در نظر بگیریم، به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش قاچاق، به نظر می‌رسد سوددهی تولیدکنندگان در سال گذشته بیشتر از امسال باشد.

منبع: ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا