اجتماعی

پوشش بیمه‌ای برای ۵۰ بیماری‌ خاص و صعب‌العلاج/ بودجه بیماران خاص ۲ برابر شود

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت با بیان این‌که برای ۳۱ بیماری خاص و صعب‌العلاج بسته خدمتی در صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج برقرار شده، افزایش ۲ برابری اعتبارات این صندوق را خواستار شد.


به گزارش روند بازار، محمداسماعیل کاملی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج اظهار کرد: بودجه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در مجلس شورای اسلامی و اساسنامه آن در دولت در سال جاری به تصویب رسید که با راه‌اندازی آن پوشش بیمه‌ای برای بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر برقرار شد.

وی افزود: در اساسنامه این صندوق، قید شده که صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج باید ذیل سازمان بیمه سلامت تعریف شود و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، متولی این صندوق است اما خدمات و بیماری‌هایی که تحت پوشش قرار می‌گیرد از طریق وزارت بهداشت اعلام می‌شود. وزارت بهداشت با این هدف که ارتباط تعاملی با بیمه‌ها داشته باشد کارگروهی متشکل از همه سازمان‌های بیمه‌گر پایه را تشکیل داد تا بیماری‌ها و بسته‌های خدمتی تحت پوشش صندوق خاص و صعب‌العلاج را تعریف کنند و بنابراین از ابتدای تشکیل صندوق، همه سازمان‌های بیمه‌گر در تدوین بسته‌های خدمتی مشارکت داشته‌اند.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در حال حاضر چهارماه است که صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج راه‌اندازی شده است؛ تا پیش از راه‌اندازی این صندوق تنها پنج بیماری خاص تحت پوشش بیمه‌ها بودند اما با راه‌اندازی این صندوق، ۱۰۷ بیماری تحت پوشش قرار گرفته است. در حال حاضر ۳۱ بیماری، بسته خدمتی مشخصی دارد که موجب می‌شود زمانی که بیماران صعب‌العلاج به مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی مراجعه می‌کنند از پوشش حمایتی صندوق به طور کامل برخوردار شوند.

وی گفت: بسته‌های خدمتی ۱۹ بیماری دیگر شامل بیماری‌های متابولیک و ژنتیکی نیز در صندوق در حال بارگذاری است و این بسته‌ها به سازمان‌های بیمه تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح نیز ارسال و منابعی نیز برای این سازمان‌ها لحاظ شده تا بتوانند بیمه‌شدگان خود را تحت پوشش صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار دهند زیرا طبق اساسنامه و قانون، صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج باید ذیل سازمان بیمه سلامت قرار می‌گرفت که این قانون اجرا شد و توزیع اعتبارات صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج توسط سازمان بیمه سلامت انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: طبق اساسنامه، ۵ درصد منابع صندوق در اختیار مدیرعامل سازمان بیمه سلامت قرار داده شده تا به جز این بسته‌های خدمتی، بتواند هزینه بیمارانی را که دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شوند؛ تحت پوشش قرار دهد. از محل این اعتبارات، پوشش هزینه‌ای برای بیمه‌شدگان سایر سازمان‌های بیمه‌ای نیز انجام می‌شود و طبق گزارشاتی که از استان‌ها به دستمان رسیده، بیش از ۵۰ درصد پرونده‌هایی که به آنها رسیدگی و هزینه آنها پرداخت شده، مربوط به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بوده است و بنابراین تفاوتی بین بیماران تحت پوشش بیمه‌های مختلف وجود ندارد و همه بیماران خاص و صعب‌العلاج و دچار هزینه‌های کمرشکن از این مزایا برخوردار می‌شوند.

کاملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعتبارات لازم برای صندوق بیماری های خاص و صعب‌العلاج در سال آینده بیان کرد: با توجه به گستردگی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در کشور، منابعی که برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته می‌شود باید افزایش یابد تا بیماران دیگر دغدغه هزینه‌های درمانی خود را نداشته باشند.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ادامه داد: ما از مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که در تصویب بودجه سال ۱۴۰۲ به بودجه صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج توجه داشته باشند؛ در سال جاری ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در نظر گرفته شده بود اما برای سال آینده انتظار داریم این بودجه دو برابر شود و به حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا