اقتصادی

پول خود را به دلالان سهامِ بدون مجوز از سازمان بورس، ندهید

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برخی افراد بدون داشتن مجوز اقدام به مشاوره خرید و فروش سهام می کنند که مورد تائید سازمان این سازمان نیست.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری مهر، محسن خدابخش در برنامه «صبحی دیگر» شبکه آموزش سیما گفت: سرمایه گذاری در بازار سرمایه امری تخصصی است و چنانچه افراد تخصص و دانش لازم در این زمینه را داشته باشند می‌توانند به طور مستقیم در این بازار سرمایه گذاری کنند. اما سازمان بورس و اوراق بهادار به سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای توصیه می‌کند از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری، سبد گردان‌ها و یا مشاورین حرفه‌ای به بورس وارد شوند.

خدابخش با اشاره به لزوم لحاظ احتیاط در سرمایه گذاری بورسی برای افراد ناآشنا به دانش سرمایه گذاری افزود: سازمان بورس اوراق بهادار و مجموعه بازار سرمایه برای افرادی که تخصص لازم در زمینه سرمایه گذاری بورسی ندارند ابزارهایی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری و یا در صورت وجود سرمایه‌های کلان‌تر، استفاده از ظرفیت سبدگردان ها را در نظر گرفته است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس استفاده از شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری را نیز راهکار دیگر پیش روی افراد برای سرمایه گذاری بورسی عنوان کرد و یادآور شد: همه این شرکت‌ها مجوزهای لازم را از سازمان بورس اوراق بهادار دریافت کرده اند و صحه گذاری لازم توسط متولی بازار سرمایه برای این نهادهای تخصصی صورت گرفته است. حتماً به مجوز این شرکت‌ها برای استفاده از ظرفیت آنها دقت لازم صورت گیرد. چرا که ممکن است برخی افراد بدون داشتن مجوز اقدام به انجام این کار حرفه‌ای کنند که مورد تائید سازمان نخواهد بود.

دقت در انتخاب سهام؛ راه حل سرمایه گذاری موفق بورسی

خدابخش حجم نقدینگی و رکود حاکم بر سایر بخش‌های اقتصادی را عامل اقبال عمومی به بازار سرمایه در سال‌های اخیر ارزیابی کرد و گفت: رکود حاکم بر بازارهای موازی همچون مسکن، ارز و طلا سبب افزایش نقدینگی در بازار سرمایه شده است. افراد مایلند تا در بورس سرمایه گذاری کنند. اما باید نکات اساسی را نیز مد نظر قرار دهند تا در این نوع سرمایه گذاری با مشکلی مواجه نشوند. یکی از این موارد این است که حتماً در انتخاب شرکت‌هایی که می‌خواهند سهام آن را خریداری کنند دقت لازم را داشته باشند و عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهند. به طور کلی اگر بخواهیم در بازار سرمایه فعالیت کنیم باید به سودآوری شرکت‌ها دقت کنیم و بررسی کنیم که آیا شرکت برای تولید، فروش و رونق خود در آینده برنامه‌ای دارد؟

وی خاطرنشان کرد: همان طور که افراد در مراجعه برای خرید یک کالا دقت لازم را برای ارزیابی کیفیت آن انجام می‌دهند و در انتخاب کالا وسواس به خرج می‌دهند، باید این وسواس را در سرمایه گذاری بازار سهام نیز داشته باشند. چنانچه افراد زمان لازم برای این نوع بررسی‌ها را ندارند، توصیه ما این است که از واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده کنند. این صندوق‌ها به صورت تخصصی و حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و مجوزهای لازم را از سازمان بورس اوراق بهادار را نیز دارند.

ریسک و بازده؛ دو عامل تأثیرگذار و جدایی ناپذیر در سرمایه گذاری

محسن خدابخش توجه به دو فاکتور “ریسک و بازده” را در سرمایه گذاری ضروری خواند و اظهار کرد: همواره عوامل مختلفی در یک سرمایه گذاری دخیل هستند؛ بعضی از این عوامل ممکن است که مربوط به همان شرکت مورد انتخاب ما باشد. برخی از عوامل نیز ممکن است که به بازارهای جهانی مربوط باشد.

وی افزود: مثلاً اینکه به یک باره قیمت نفت بر اثر شیوع ویروس کرونا پایین بیاید در اراده یک شرکت خاص که در این زمینه فعالیت می‌کند، نیست.

همه تخم مرغ‌ها را داخل یک سبد نگذارید

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری روی مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی را راهکاری منطقی دانست و گفت: همواره افزاد باید سرمایه گذاری خود را به صورت متنوع انجام دهند. به این دلیل که اگر تمام پول خود را در یک شرکت سرمایه گذاری کنند وآن شرکت با مشکل مواجه شود، گریبان سرمایه آنها را نیز خواهد گرفت. بنابراین بهتر است که سرمایه گذاری در سهام چند شرکت مختلف صورت گیرد. افراد می‌توانند دارایی خود را در مجموعه‌ای از ابزارهای سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنند. مثلاً بخشی از پول خود را در ابزاری مثل اوراق خزانه اسلامی که ابزاری با بازدهی ثابت است سرمایه گذاری کنید.

خدابخش با تشریح مکانیزم کسب درآمد از طریق بورس خاطرنشان کرد: چنانچه افراد در سهام سرمایه گذاری کنند از دو محل می‌توانید کسب درآمد کنند؛ نخست از محل بازدهی و رشد سهام و دیگری از طریق خریداری سهم به منظور شرکت در مجامع عمومی سالانه شرکت‌ها. در این مجامع عملکرد سالانه شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه سودی از محل فعالیت شرکت حاصل شده باشد، با تصمیم گیری مجمع بخشی از این سود بین سهامداران تقسیم می‌شود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در پاسخ به این سوال نیما کرمی؛ مجری برنامه صبحی دیگر که آیا با سرمایه خُرد به بورس بیاوریم؟ گفت: بازار سرمایه محل پول‌هایی است که برای موارد ضروری زندگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بنابراین اگر شما مازاد پس اندازی دارید که برای خرید خودرو، خرید مسکن و برای رفع سایر نیازهای ضروری به آن احتیاج ندارید، بازار سرمایه محل مناسبی برای حضور سرمایه مازاد شماست.

خدابخش یادآور شد: بورس نشان داده که در بازه‌های بلند مدت بازدهی خوبی نسبت به سایر بازارها داشته است. البته باید همواره سرمایه گذاران چه در دوران رکود و چه در دوران رونق وسواس لازم جهت سرمایه گذاری در سهام بازار سرمایه را داشته باشند تا بتوانند از سرمایه گذاری خود در بورس منتفع شوند.

خبرنگار: برهان محمودی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا