سیاسی

پیام برجامی آمریکا به ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران از ارسال پیام برجامی آمریکایی‌ها به ایران در روزهای اخیر خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از فردای اقتصاد، در شرایطی که مذاکرات برجام درحالت تعلیق به سر می‌برد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران از ارسال پیام برجامی آمریکایی‌ها به ایران در روزهای اخیر خبر داد. او درباره این پیام گفت که واشنگتن از داشتن اراده و حسن نیت برای رسیدن به توافق گفته و ایران در پاسخ گفته‌است که و گفت: «با واقع‌بینی، اراده و حسن نیت خود را برای رسیدن به توافق نشان دهید.»
به گزارش ایسنا به نقل از العالم، وزیر امور خارجه که در نیویورک به سر می برد، ادامه داد: «تیم ما و همکاران ما در نیویورک با نماینده اتحادیه اروپا و کشورهای مرتبط با مذاکرات برجام، گفتگوهایی را انجام دادند و در گفتگوهایی که من نیز با طرف های مختلف در دو روز گذشته داشتم، این موضوع از موضوعات اصلی در دستور کار بود.»
امیرعبداللهیان اضافه کرد: در این دیدارها تاکید کردم برای رسیدن به توافق اراده و جدیت لازم را داریم و واقعا اکنون این طرف آمریکایی است که باید شجاعت اتخاذ تصمیم را داشته باشد تا بتوانیم از رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار سخن بگوییم.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: «طرف آمریکایی بارها حتی در این روزهای اخیر به ما اعلام کرد که دارای اراده و حسن نیت لازم برای رسیدن به توافق هستیم و ما به آنها گفتیم پس با واقع بینی اراده و حسن نیت خود را نشان دهید و (اثبات) کنید تا بتوانیم به نقطه توافق برسیم.»
پیشتر حسین امیرعبداللهیان، در دیدار با وزیر خارجه نروژ تاکید کرده‌بود که اگر دولت آمریکا «اراده لازم» داشته باشد، هنوز توافق هسته‌ای قابل دسترس است.»

سفر اسلامی به وین

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی هم اعلام کرد که فردا، دوشنبه، برای شرکت در اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین، پایتخت اتریش سفر کند. اسلامی خبر داد که در جریان این سفر، با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدار خواهد کرد. پیشتر، حسین محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی، فردا در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین پایتخت اتریش می‌شود.
به گزارش ایسنا،‌ شصت و ششمین اجلاس سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه هفته جاری در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با شرکت و سخنرانی روسای سازمان‌های انرژی اتمی کشورهای عضو آغاز به کار می‌کند.
محمد اسلامی با بیان اینکه در سخنرانی خود در این اجلاس مواضع کشور را بیان می‌کنم، اضافه کرد: «یکی از مواردی که به آن اشاره خواهم کرد درباره اتهاماتی است که ناروا و پرتکرار، بیست سال است علیه ایران مطرح می‌کنند. آنها ادعاهایی را درباره مکان‌هایی مطرح می‌کنند که ساختگی است و اصلا ربطی به دولت ندارد و اساسا تاسیسات (هسته‌ای) نیستند و امکاناتی است متعلق به مردم.»
اسلامی افزود: «در این سفر با رافائل گروسی مدیرکل آژانس دیدار می‌کنم. امیدوارم این گفت‌وگوها تسهیل‌گر باشد تا این نوع برداشت‌ها که ناشی از فشار سیاسی و عملیات روانی علیه ایران است، هر چه زودتر پایان یابند و بر اساس روابط و مقررات روند امور تنظیم شود و از این مرحله به امید خدا عبور کنیم.»
محمد اسلامی، دوشنبه هفته گذشته، ۲۸ شهریور در سخنانی با اشاره به موضوع سه سایت ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران که یکی از موارد اختلافی بین تهران و غرب در مذاکرات هسته‌ای است، گفته‌بود: «پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند.»

رییس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: ««پیغام‌هایی که از طرف آژانس آمده، نشان می‌دهد قصد بستن پرونده سه مکان ادعایی را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین اقدامی، فشار حداکثری اعمال می‌کنند.»
اسلامی افزود: «موضوع حائز اهمیت این است که اراده سیاسی باید برای بستن وجود داشته باشد، اراده سیاسی الان برای فشار است درحالی‌که باید اراده سیاسی خود را خرج بستن پرونده کند.»
او افزود: «با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم کردیم و گفتیم شما سوالاتتان را به ما بدهید و ما جواب سوالات را به شرط اینکه پرونده را ببندید، می‌دهیم.»
موضوع پرونده سه سایت ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکی از موارد اختلافی تهران و گروه ۱+۴ در مذاکرات احیای برجام است.
مقامات تهران تاکید کرده‌اند که پرونده ایران در آژانس باید پیش از روز «باز اجرای» برجام برای همیشه بسته شود و این پیش‌شرط اصلی ایران برای بازگشت به تعهدات برجام است.
برخی از مقامات غربی اما ادعا می‌کنند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهادی مستقل و حرفه‌ایست که فارغ از مسایل سیاسی موظف به انجام وظایف حرفه‌ای خود است.
منتقدان این ایده اما تاکید می‌کنند که نهادهای بین‌المللی تابعی از سیاست قدرت در نظام بین‌الملل هستند و اگر قدرت‌های بزرگ برای حل و فصل موضوعی اراده سیاسی داشته باشند، نهادهای بین‌المللی چاره‌ای جز اطاعت ندارند.
آنان بسته شدن پرونده PMD یا همان (ابعاد نظامی احتمالی) در جریان مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ را نمونه بارز این اتفاق می‌دانند که با اراده سیاسی غرب، این پرونده که دقیقا از جنس همین پرونده سه سایت ادعایی است، بسته شد.

مقامات تهران تاکید دارند، طرف غربی قصد دارد با مختومه اعلام نکردن پرونده‌های احتمالی ایران در آژانس، بتوانند همواره از اهرم فشار آن علیه ایران استفاده کنند.

موضع کاخ سفید

همزمان، یکی از سخنگویان کاخ سفید، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: «تا زمانی‌ که باور داشته باشیم، مذاکرات برجامی در راستای منافع امنیت ملی‌مان است به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم.
به گزارش ایسنا، او همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا اتفاقات اخیر در ایران بر مذاکرات احیای برجام با ایران تاثیری دارد؟» گفت: «ما نگرانی‌هایی در رابطه با ایران داریم اما برجام بهترین راه برای رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران است. ما به‌طور کاملا شفاف گفته‌ایم که هدف اصلی ما اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا