اقتصادی

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه تا پایان مهر ماه

یک فعال بازار طلا با بیان اینکه انتظار می‌رود قیمت طلا و سکه در دهه پایانی مهر ماه نوسان خاصی نداشته باشد از کاهش ۱۵ درصدی تقاضا در بازار طلا خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از اقتصادآنلاین، بازار طلا و سکه هفته‌ای را پشت سر گذاشت که نوسانات چشمگیری در آن رخ داد؛ سکه در این هفته تا مرز ۳۲ میلیون تومان هم پیش رفت اما از اواسط هفته حرکت قیمت‌ها تغییر کرد و سکه در آخرین قیمت اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر به ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.
اما در این مدت انس جهانی روند رو به رشدی داشت، فلز گران‌بها که در هفته‌های گذشته ریزش‌های متوالی را ثبت می‌کرد در ۷ روز اخیر ۵۷ دلار افزایش قمیت داشته است.
در همین رابطه در پاسخ اینکه چرا با وجود رشد ادامه‌دار طلای جهانی بازارهای داخلی روند کاهشی داشتند، ابراهیم محمدولی فعال بازار طلا به اقتصاد آنلاین گفت: قیمت سکه و طلا از اواسط هفته نسبتا کاهشی شد، عدم شکل‌گیری تقاضا که متاثر از کاهش قدرت خرید مردم و همچنین عدم ورود به بازار در این شرایط، یکی از دلایل اثرگذار در این روند قیمتی بود.
محمدولی اضافه کرد: از حدود یک ماه پیش به این سمت بازار طلا در آرامش بود و روند خوبی داشت اما در این هفته طلا دچار نوسان شد در این زمان‌ها تقاضا ایجاد نمی‌شود به خصوص زمانی که قیمت‌ها رو به کاهش باشد اما زمانی که رو به افزایش باشد ممکن است گاهی این اتفاق بیفتد.
به گفته این فعال بازار طلا در روزهای اول هفته که روند قیمت‌ها افزایشی شد، تقاضا هم مقداری رشد کرد اما این تغییر تقاضا نسبت به سال‌های گذشته شدت کمتری داشت.
وی در پیش‌بینی از قیمت‌ طلا و سکه در روزهای پایانی مهر ماه نیز گفت: پیش بینی طلا سخت است اما انتظار داریم با آرامش نسبی که به قیمت‌ها بازگشته تا اواخر مهر ماه بازار با یک یا دو درصد نوسان افزایشی یا کاهشی حرکت کند.
محمد ولی همچنین با بیان اینکه تقاضا و داد و ستد در بازار طلا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: تقاضا تقریبا در این زمان نرمال می‌شود ممکن است از ۱۵ اسفند به بعد نسبت به باقی ماه‌ها داد و ستد در بازار طلا افزایش یابد اما به طور کلی تا آن زمان وضعیت کنونی ادامه دارد مگر اینگه اتفاق خاصی رخ دهد.
وی با اشاره به اینکه حباب سکه هنوز بالا است، گفت: قدرت خرید مردم در حال حاضر روی سکه‌های وزن پایین است زمانی که عرضه نتواند تقاضا را تامین کند، باعث حباب می شود برای مثال ممکن است مردم به دنبال خرید نیم سکه یا ربع سکه باشند زمانی که عرضه نباشد قیمت این سکه‌ها حباب می‌گیرد و در حال حاضر نیز حباب ۵ میلیون تومانی بر اساس تنظیم نبودن عرضه و تقاضاست.
این فعال بازار طلا با بیان اینکه اجرت مصنوعات طلا از ۳ و نیم درصد تا نهایتا ۲۰ درصد است درباره خرید طلای بدون اجرت گفت: خرید طلای دست دوم توصیه نمی‌شود چون ممکن است گاهی در این طلاها اشکال و ایرادی پیدا شود توصیه ما این است مردم مصوعات طلا را از واحدهای دارای مجوز خرید کنند که اگر به مشکل نیز برخوردند بتوانند پیگیری کنند.

مهدی جهانشاهلوراد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا