سیاسی

پیشنهاد مهم بلومبرگ به بایدن برای توافق با ایران

پایگاه اینترنتی بلومبرگ با اشاره به سیاست‌های متغیر دولت‌های آمریکا نوشت واشنگتن باید به دنبال تبدیل توافق با ایران به یک معاهده باشد تا برجام از نوسانات سیاسی احتمالی در امان بماند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بایدن باید به جای احیای توافق هسته‌ای به دنبال تبدیل آن به یک معاهده باشد تا از تصمیمات رؤسای‌جمهور بعدی و نوسانات سیاسی آینده در امان بماند.

بنابر گزارش بلومبرگ، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در واقع آزمونی برای محدودیت‌های قدرت ریاست‌جمهوری در توافقات بوده است. عدم موافقت کنگره با این توافق کار را برای دونالد ترامپ، جایگزین اوباما، برای خروج از آن آسان کرد.

بلومبرگ در ادامه نوشت: اکنون، در حالی که امضاکنندگان این توافق وارد آخرین مرحله مذاکرات برای بازگرداندن آمریکا به تعهداتش به این توافق می‌شوند، باز هم همان اشتباه را تکرار می‌کنند. جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، برای آن که کنگره را با خود موافق کند، تلاش چندانی نمی‌کند.

بدون چنین حمایتی، اعتبار یک توافق هسته‌ای احیا شده به محاسبات سیاسی رؤسای جمهور بعدی بستگی خواهد داشت. همچنین، این موضوع ارزش اقتصادی این توافق را نیز کاهش خواهد داد، زیرا چه کسی در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد وقتی می‌داند ساکن بعدی کاخ سفید می‌تواند به آسانی تحریم‌ها را بار دیگر اعمال کند؟ و اگر این توافق نتواند انتظارات مالی ایران را برآورده کند، این کشور ممکن است مجبور شود در تعهدات خود تجدید نظر کند.

بلومبرگ در ادامه واگذاری توافق محتمل به تمایلات متغیر قوه مجریه  را امری بسیار مهم توصیف کرد. این پایگاه خبری با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه کشورمان  نوشت: بر اساس قانون اساسی آمریکا، تبدیل توافق هسته‌ای به یک معاهده مستلزم موافقت دو سوم اعضای مجلس سناست. در نتیجه چنین کاری غیرممکن به نظر می‌رسد. زیرا هر دو حزب درباره این توافق تردید دارند.در پایان این مطلب آمده است: بایدن باید ایرانی‌ها و کنگره را متقاعد کند که یک معاهده جامع چیزی است که هر دو می‌خواهند؛ توافقی که بتواند از تغییرات زمانی و نوسانات در سیاست‌های ریاست‌جمهوری جان سالم به در ببرد.

شایان ذکر است، یکی از نقطه نظرات هیئت ایرانی که ظاهرا حول آن گفتگو‌های فراوانی شکل گرفته است و همچنان رایزنی‌ها درباره آن ادامه دارد، ارائه ضمانتی از سوی آمریکایی‌هاست که دیگر از این توافق خارج نخواهند شد. مسئولان کشورمان تاکید دارند که حضور مقطعی آمریکا در توافق هسته‌ای می‌تواند به ایران لطمه بزند.

تاکنون چندین دور از مذاکرات احیای برجام در وین تاکنون به انجام رسیده است. گرچه تمامی طرف‌ها از پیشرفت‌های ملموس در مذاکرات خبر می‌دهند، هنوز اختلافات زیادی درباره نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و نیز چگونگی دادن تضمین آمریکا به ایران برای پایبندی به تعهداتش باقی مانده است. در این گفتگوها مقامات کشورمان بارها بر لزوم لغو همه تحریم‌ها و لزوم پایبندی دیگر طرف‌ها به برجام تاکید کرده‌‌اند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا