اجتماعی

دلیل سیل امامزاده داوود چه بود؟ / اظهارات مسئولان، خسارت را افزایش می‌دهد

یک استاد دانشگاه گفت: اظهارنظرها راجع به دلیل سیل امام‌زاده داوود نشان داد برخی افراد بدون هیچ تخصصی تنها برای دیده شدن به صحبت می‌پردازند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، یک استاد دانشگاه با انتقاد از نحوه مواجهه با سیل در تهران، گفت: اظهارنظرها راجع به دلیل سیل امام‌زاده داوود بعضا نشانگر آن است که برخی افراد بدون هیچ تخصصی تنها به قصد دیده شدن به صحبت می‌پردازند. تنها زمینه واکاوی دقیق دلایل سیل را مختل خواهد کرد و نهادهای نظارتی نظیر قوه قضاییه نباید بی‌تفاوت از کنار این مسئله فاصله بگیرد.

محمد پورحمید، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز ضمن اشاره به سیل اتفاق افتاده در امام‌زاده داوود اظهار داشت: ببینید سیل یک بحران است، اگر بخواهیم علمی به مسئله نگاه کنیم، در طراحی باید دوره‌های منطقی بلندمدت را گرفت، از آن اطلاعات استخراج کرد و سپس طراحی را انجام داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مسئله سیلاب، عموما بسته به اهمیت سازه، برای یک دوره زمانی برای مثال هزار ساله طراحی را انجام می‌دهیم. یعنی اگر سیلابی با حداکثر قدرت در طول هزار سال گذشته در یک منطقه رخ بدهد، هیچ مشکلی برای سازه ما پیش نمی‌آید.

وی افزود: حالا اگر یک سیلی با بیشترین قدرت مشابه ۱۰هزار سال رخ دهد، طبیعی است که شاهد خسارت باشیم اما احتمال آن به قدری کم است که تنها زمینه افزایش هزینه‌ پروژه را مهیا می‌کند.

اظهارنظر غیرعملی خسارت سیل را افزایش می‌دهد

پورحمید با اشاره به مبانی علمی مدیریت بحران در سیلاب گفت: ماهیت سیلاب وقوع یک بحران است و باید براساس شیوه علمی مدیریت کنیم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از حضور و اظهارنظر مسئولان غیرمرتبط در سیل اخیر گفت: اینکه یک مسئولی بدون اینکه وظیفه داشته باشد، در سیلاب حضور پیدا کند و بدتر از همه اظهارنظر غیرعلمی انجام دهد، تنها به واسطه ایجاد تشویش در ذهن مردم خسارات سیل را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: شنیده شد که برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران بدون اینکه مسئولیتی داشته باشند درباره علت سیلاب امام‌زاده داوود نظر دادند و برای مثال لایروبی نکردن را عامل دانسته‌اند.

دلیل سیل امام‌زاده داوود چه بود؟

پورحمید گفت: همه دانشجویان نیز مطلع هستند در مسیرهای پرشیب و کم مقطع اساسا سرعت آب به قدری بالاست که اصلا گل و لایی بستر رودخانه تشکیل نمی‌شود، چه برسد به اینکه ما بخواهیم آن مسیر را لایروبی کنیم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: این اظهارنظرها بعضا نشانگر آن است که برخی از مسئولان بدون هیچ تخصصی تنها به قصد دیده شدن به صحبت می‌پردازند. این مسئله تنها زمینه واکاوی دقیق دلایل سیل را مختل خواهد کرد. نهادهای نظارتی نظیر قوه قضاییه نباید بی‌تفاوت از کنار این مسئله فاصله بگیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا