اقتصادی

پیش‌بینی بازار طلا و سکه/ کف و سقف قیمت دلار چقدر است؟

قیمت‌ها در بازارهای دلار، طلا و سکه، روز گذشته افزایشی بود. هر چند انتشار شایعاتی از احتمال بالای توافق در میان معامله‌گران، قیمت‌ها را در بازار ارز در ساعات پایانی معاملات، کاهشی کرد. آینده بازارها چه می‌شود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازار طلا و سکه این روزها نوساناتی دارند. هر دو دیروز را افزایشی پشت سر گذاشتند اما امروز در لحظه تنظیم این خبر بنا بر اعلام منابع مختلف، یا کاهشی هستند یا هنوز تغییر معناداری نکرده‌اند.

دلار نیز دیروز تا زمانی که معاملات نقدی در بازار انجام می‌شد، روند افزایشی داشت. به گونه‌ای که به محدوده ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. اما معاملات غیرقانونی فردایی، به تدریج کاهشی شدند.

دلار تحت تاثیر افزایش ابهام‌ها در مذاکرات وین، روند صعودی به خود گرفت اما به نظر می‌رسد انتشار شایعاتی در مورد احتمال توافق این روند را تعدیل کرد. از آن سو، اونس جهانی نیز این روزها در مدار صعودی قرار دارد. گرانی دلار و اونس، قیمت طلا و سکه را در بازار داخلی نیز افزایشی کرد.

اما آینده بازار طلا و سکه چه می‌شود؟

باز هم پای مذاکرات هسته‌ای در میان است

برزو حق‌شناس، کارشناس‌ بازارهای مالی به تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر اخبار مثبتی از برجام منتشر نشود و فضا مبهم باقی بماند، دلار ممکن است به روند افزایشی خود ادامه دهد. این موضوع بر قیمت طلا و سکه نیز اثر می‌گذارد.

او می‌افزاید: در دو روز گذشته، اخبار و گمانه‌زنی‌های منفی پررنگ‌تر بود. بر همین اساس قیمت دلار صعودی شد و به سمت کانال ۳۲ هزار تومانی رفت.

ارزش ذاتی دلار چقدر است؟

حق‌شناس می‌گوید: انتشار اخبار قطعی از احیای برجام می‌تواند قیمت‌ها را کاهشی کند. اما حرف‌درمانی صرف، در درازمدت کمکی به بازار نمی‌کند و دلار به سمت ارزش ذاتی خود حرکت خواهد کرد.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: دلار اکنون با توجه به شرایط کلان اقتصادی و میزان نقدینگی موجود در جامعه، باید حدود ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان باشد.

طلا و سکه
با توجه به روند افزایشی قیمت اونس، در صورت تداوم روند صعودی دلار، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز ممکن است افزایش یابد.

دلار تا چه حد، امکان ریزش دارد؟

او ادامه می‌دهد: تا زمانی که دست دولت برای دخالت در بازار ارز باز باشد، قیمت‌ها را کنترل می‌کند. اما اگر اخبار قطعی از برجام منتشر نشود، ممکن است دلار سقف‌های جدیدی را به خود ببینید. در مقابل، انتشار اخبار امیدوارکننده‌ای از تداوم برجام نیز ممکن است در مقطع فعلی و در کوتاه‌مدت، قیمت‌ها را تا حدودی کنترل کند.

حق‌شناس می‌‌گوید: انتشار اخبار مثبت قطعی در مورد امضای توافقنامه، می‌تواند باعث ریزش قیمت دلار تا حدود ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان شود.

طلا و سکه افزایشی می‌شوند؟

این کارشناس در مورد قیمت سکه نیز توضیح می‌دهد: حباب سکه در سال جاری افزایش یافته است اما این موضوع در واقع نشان‌دهنده قیمت دلار است. بازار سکه بسیار هوشمند رفتار می‌کند و به ارزش ذاتی، بهای زیادی می‌دهد. دست دولت نیز برای دخالت در آن بسته‌تر است.

حق‌شناس می‌گوید: تداوم روند افزایشی طلا و سکه به شرایط دلار بستگی دارد. اگر ارز به سمت کانال جدید برود، به ویژه سکه نیز ممکن است سقف‌های بالاتری را تجربه کند.

او بیان می‌کند: در مورد اونس هم به نظر می‌رسد روند کاهشی متوقف شده و کف جدیدی شکل گرفته است. بر همین اساس، انتظار نمی‌رود که قیمت‌های جهانی، بازار داخلی را کنترل کنند. در چنین شرایطی اگر دلار هم افزایشی باشد، روند صعودی طلا و سکه ادامه می‌یابد. در غیر این صورت امکان کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا