اقتصادی

چشم‌انداز بازار طلا در سال ۱۴۰۱/ مالیات بر عایدی سرمایه عملی است؟

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه مدتی است که از سمت مجلس پیگیری می‌شود، اما به‌طورکلی اجرای این قانون در ایران عملی است و چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد؟ چشم انداز بازار طلا در سال ۱۴۰۱ چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه مدتی است که از سمت مجلس پیگیری می‌شود، اما به‌طورکلی اجرای این قانون در ایران عملی است و چه تاثیراتی می‌تواند داشته باشد؟ چشم انداز بازار طلا در سال ۱۴۰۱ چیست؟

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلاو جواهر تهران درخصوص سرمایه‌گذاری در بازار طلاو سکه گفت: سرمایه‌گذاران در این بازار باید نگاهی دراز مدت داشته باشند. حداقل با نوساتی که احیرا در این بازار ایجاد شده تا حد زیادی نباید انتظار عایدی داشت مگر اینکه افراد بخواهند در تولید ورود پیدا کنند و در درازمدت نگاهی صادراتی داشته باشند.

روند بازارها در سال ۱۴۰۱


او درباره روند بازار طلا در سال ۱۴۰۱ گفت: نظر کارشناسان این است که سال ۱۴۰۱ اگر حادثه غیرمترقبه‌ای پیش نیاید به دلیل تصمیماتی که برای بهبود اقتصاد جهانی وجود دارد بازار طلا و سکه د همچنین دیگر بازارها روند بهتری را نسبت به سال‌های گذشته طی می‌کنند.

محمدولی درمورد مالیات بر عایدی سرمایه بیان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در ابتدای اجرا بدلیل اینکه تا به حال همچین اتفاقی نیفتاده ممکن است برای سرمایه‌داران مناسب نباشد و بر تولید و اشتغال اثر مثبتی نگذارد، ولی به مرور جاگیر می‌شود و همه به آن عمل کنند مثل مالیات بر ارزش افروده که اول شناخته‌شده نبود و به مرور ایرادات آن برطرف شد و درحال خاضر به‌طور عادی انجام می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه در بازار طلا و سکه


بر اساس طرحی که مجلس در صدد تصویب آن است، این مالیات از معاملات افراد در حوزه ملک، خودرو، طلا و سکه و ارز گرفته می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه، در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. مازاد ارزش دارایی در زمان انتقال آن نسبت به ارزش زمان تملک، عایدی سرمایه محسوب می‌شود و فرد باید مالیات آن را بپردازد.

با وجود این برخی کارشناسان معتقدند اخذ مالیات از تعقیر قیمت‌ها در ایران، درست و شدنی نیست.

علی چشمی، کارشناس اقتصادی چندی پیش در گفتگو با تجارت‌نیوز اجرای این طرح را در ایران در حوزه طلا و سکه نادرست و غیرعملی دانست.

او گفت: مالیات بر عایدی سرمایه که در نظام‌های پیشرفته مالیاتی وجود دارد، در واقع نوعی مالیات بر درآمد است و معمولا از مجموع درآمد هر خانوار در یک سال مالی وصول می‌شود.

چشمی توضیح داد: برای محاسبه آن نیز مجموع درآمدهای یک فرد از محل دستمزد، اجاره، سود سهام و بهره و افزایش قیمت دارایی‌های خانوار، در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: در ایران مفهومی به عنوان مالیات بر مجموع درآمد وجود ندارد، در نتیجه نمی‌توان به صورت موردی مالیاتی به عنوان عایدی سرمایه را تعریف و محاسبه کرد.

او در مورد اعمال این نوع مالیات در بازار طلا بیان کرد: این طرح به نوعی پینه‌بندی نظام مالیاتی محسوب می‌شود و می‌خواهد این تعاریف را به صورت موردی اعمال کند که امکان‌پذیر نیست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا