اقتصادی

پیش بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ / عرضه و تقاضا متوازن می‌شوند؟

همه کارشناسان و سازندگان در حال حاضر اتفاق نظر دارند که وضعیت بازار مسکن در تمامی ابعاد وضعیت نامناسبی دارد. این بازار مولد چند سال است در رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها نیز هر روز در حال افزایش است. با این شرایط چه چشم‌اندازی برای بازار مسکن در سال آینده وجود دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، مسکن بعد از نیازهایی مانند خوراک و پوشاک جزو اولین مایحتاجی است که هر فرد در زندگی با آن مواجه می‌شود؛ اما شرایط اخیر در اقتصاد ایران تهیه این نیاز اساسی را تقریبا برای همه دهک‌ها با مشکل مواجه کرده است.

به‌ویژه در مهر و آبان امسال بود که با شیب افزایشی دلار، قیمت مسکن نیز سیر صعودی را تجربه کرد. باید توجه داشت که این مساله طبیعتا روی قیمت‌ها در بازار اجاره نیز موثر است.

حالا با این وضعیت مبهم در بازارهای موازی و چشم‌انداز افزایشی تورم در سال ۱۴۰۲ چه روندی را برای مسکن در سال آینده می‌توان پیش‌بینی کرد؟

رکود در بازار مسکن

محمود اولاد، کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت کلی بازار مسکن به تجارت‌نیوز گفت: در بازار مسکن در حال حاضر عرضه به شدت محدود شده است و سال‌هاست که ساخت و ساز وجود ندارد. قدرت خرید پایین مردم نیز اجازه نمی‌دهد تا تقاضای آنها به سمت بازار هدایت شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر، افزایش قیمت‌ها رشد تقاضای سرمایه‌ای را در پی داشته و این خود دلیلی برای افزایش قیمت بوده است، همچنین به نظر می‌آید این روند در آینده نیز ادامه‌دار باشد.

اولاد در مورد مشکلات اساسی بازار مسکن بیان کرد: مشکل اصلی مسکن این است که سال‌ها رکود در آن وجود داشته و تعداد پروانه‌های ساختمانی نیز حاکی از این مورد است.

وی افزود: از سوی دیگر، نیازها مدام روی هم انباشته شده است که بخشی از آن به کاهش کیفیت سکونت هم از نظر اندازه و هم از نظر محله تبدیل شده است؛ برخی نیز به پیرامون شهرها مهاجرت کرده‌اند.

چشم‌انداز بازار مسکن

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: در نتیجه کمبود عرضه که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است، رشد بالای تقاضا را شاهد خواهیم بود.

اولاد بیان کرد: حتی اگر تحریم‌ها نیز برداشته شود و وضعیت رو به بهبود برود باز هم مساله درباره بهبود شرایط بازار مسکن متفاوت است، زیرا برای فراهم کردن واحد برای عرضه، یک تا دو سال زمان لازم است و بازار پاسخگوی عرضه در آن بازه زمانی نیست.

بهبود شرایط بازار مسکن مستلزم این امر است که شرایط اقتصاد ایران نیز در وضعیت بهتری قرار بگیرد، تورم کنترل و رشد دلار هم متوقف شود.

هر چند به گفته کارشناسان در صورت بر طرف کردن مشکلات سیاسی و اقتصادی نیز مسکن به زمان بیشتری برای بهبود بحران‌هایی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نیاز دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا