اقتصادی

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۸ اسفند

در این مطلب، توضیحاتی درباره پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۸ اسفند و حاشیه های آن خواهیم داشت! در پایان معاملات امروز بازار سهام شاخص کل بورس بعد از چند روز منفی، رشدی ۰٫۵ درصدی را تجربه کرد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن نیز تقریبا ثابت ماند!

بازار سرمایه با بحران نبود نقدینگی مواجه است

به گزارش روند بازار به نقل از تیتر یک آنلاین، در معاملات امروز که رکورد ارزش معاملات خرد بازار در ۸ روز معاملاتی اخیر شکسته شد، ارزش معاملات بورس بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی بود که فروش اوراق دولتی امروز نیز ادامه پیدا کرد و ارزش معاملات فرابورس نیز از مرز ۱۶ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

در بازار امروز، نمادهای فولادی و پالایشی با افزایش تقاضا مواجه شدند و سه نماد فولاد، وغدیر و فخوز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. امروز همچنین فملی با معاملات منفی خود تاثیر منفی ۵۵۰ واحدی بر شاخص داشت. امروز همچنین نماد شبندر در حالی با صف خرید به کار خود پایان داد که خبر افزایش سرمایه ۳۹۱ درصدی شبندر موجب افزایش تقاضای این نماد پالایشی شد.

در معاملات امروز گروه دارویی، فراورده‌های نفتی و کانه‌‌های فلزی بیشترین ارزش معاملات بازار را به نام خود ثبت کردند. این در حالی بود که بر اساس اخبار منتشر شده دامنه نوسان نامتقارن فعلا متوقف نمی‌ شود.

پیش بینی وضعیت بورس برای 18 اسفند 1399
پیش بینی بورس فردا

روند بازار سرمایه در هفته سوم اسفند مثل هفته دوم اسفند روند نوسانی را طی می ‌کند! در جریان معاملات امروز، شاخص با روند صعودی همراه بود. معاملات روز گذشته با روند فرسایشی همراه بود و بسیاری از نمادها در صف فروش قفل شدند، اما در جریان معاملات امروز با وجود اینکه نمادهای زیادی در صف فروش قرار داشت، اما نمادهای بزرگ و شاخص ‌ساز با افزایش حجم تقاضا همراه شد و با تاثیر مثبت بر شاخص، شاخص بازار حدود ۵ هزار واحد صعود کرد.

اما درباره پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹ بایستی گفت با توجه به نیاز بازار به نقدینگی روند نوسانی بازار طبیعی است و احتمالا ادامه‌ دار است. افزایش و تا حدودی ثبات قیمت ‌های جهانی و همچنین کاهش نسبی قیمت دلار در روزهای اخیر تاثیر چندانی در معاملات و رفتار سهامدران نداشته و بر اساس شرایط موجود، بازار فعلا به این سیگنال‌های جهانی واکنشی نشان نمی ‌دهد.

بازار در روزهای گذشته قفل در صف فروش بود و روند فرسایشی را طی کرد. با توجه به روند معاملاتی امروز ۱۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ شمسی احتمال دارد حمایت نسبی در روزهای آینده ادامه‌ دار باشد. بنابراین انتظار می ‌رود فردا و روزهای آینده بازار با افزایش حجم معاملات همراه باشد و کم کم به تعادل برسد.

بورس هفته سوم اسفند چه می ‌شود؟

اما بر خلاف سیگنال‌های منفی برای بازار سهام، برخی از کارشناسان عقیده دارند بورس در دو هفته آخر معاملات امسال روندی مثبت دارد. زیرا تامین مالی دولت از بخش فروش اوراق انجام شده و احتمالا در جریان معاملات هفته بعد فروش اوراق کاهش پیدا می‌کند و حجم معاملات افزایش می‌یابد.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام در رابطه با بورس هفته بعد گفت: به نظرم دو هفته آخر معاملات امسال روند شاخص کل مثبت است. زیرا تامین مالی دولت از سمت عرضه اوراق بدهی انجام شده و شدت فروش این اوراق در هفته بعد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث افزایش حجم معاملات می‌شود. از طرفی نیز با ورود صندوق‌های با درآمد ثابت به خرید سهام پول به بازار سهام تزریق می‌شود و قیمت سهم‌ها نیز به منطقه جذابی رسیده است.

این کارشناس در رابطه با افزایش قیمت طلا و ارز بعد از خبر تعویق بررسی FATF گفت: شاید بخشی از افزایش قیمت‌ها مربوط به FATF باشد اما آخر سال است و افزایش تقاضای مسافرتی نیز در ارز وجود دارد و این موضوع نیز می‌تواند محرک قیمت ارز باشد.

پیش بینی روند بازار بورس برای 18 اسفند 1399
پیش بینی بورس فردا

پیش‌ بینی از آینده بازار سهام 

با وجود بازدهی سه رقمی شاخص بازار سهام در امسال اما به دلیل افت شدید از مرداد ماه تاکنون، کمتر سهامداری این بازدهی را لمس کرده است. با این حال برای آینده بورس چه چشم‌اندازی وجود دارد؟

مهدی سماواتی، کارشناس بازار سهام در یک گفتگوی لایو اینستاگرامی می‌گوید با توجه به شرایط فعلی بازار سهام احتمالا بهار خوبی در انتظار سهامداران باشد.

درباره روزهای تا پایان امسال نیز پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام به تجارت‌نیوز می‌گوید: به نظرم دو هفته آخر معاملات امسال روند شاخص کل مثبت است. زیرا تامین مالی دولت از سمت عرضه اوراق بدهی انجام شده و شدت فروش این اوراق در هفته بعد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث افزایش حجم معاملات می‌شود. از طرفی نیز با ورود صندوق‌های با درآمد ثابت به خرید سهام پول به بازار سهام تزریق می‌شود و قیمت سهم‌ها نیز به منطقه جذابی رسیده است.

با این حال محمد مهدی عشریه، کارشناس بازار سهام عقیده دارد تا زمانی که تصمیمات شبانه برای بورس گرفته می‌شود و بازار سهام بازاری آزاد نیست وضعیت فرسایشی بورس ادامه دارد.

حمیدرضا فرهادی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز مثل عشریه فکر می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: بازار سهام در شرایط خوبی قرار ندارد و حجم و ارزش معاملات نیز به شدت کاهش پیدا کرده و فعلا چشم‌انداز بازار سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نزولی است.

سعید ابراهیمی هم با اشاره به اینکه بازیگر اصلی بازار اعتماد مردم را از بین برده است اعتقاد دارد: بازیگران بزرگ باید وارد بازار شوند و از بازار حمایت کنند. اگر دولت از بازار حمایت کند ممکن است اعتماد به بازار برگردد و پول‌های راکد وارد بازار شود. نتیجه این عمل کاهش ریسک موجود در فضای بازار می‌شود و روند بازار را متعادل می‌کند.

با این حال باید دید کدام یک از این پیش ‌بینی ‌ها محقق می‌ شود و آیا اصلا بازار سهام برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

پاسخ به این سوال را محمد مهدی ناسوتی فرد، کارشناس بازار سرمایه این طور می‌دهد: مصوبات اخیر سازمان به معنی دخالت در روند بازار نیست، از طرف دیگر با توجه رشد نرخ بهره و ارز همچنین قیمت‌های ارزنده سهام باید گفت که بورس در شرایط ایده آلی برای سرمایه گذاری قرار دارد.

وی به سنا می‌گوید: اگر صندوق ها حتی مجبور به خرید باشند، آسیب نمی‌بینند و شاید نقطه قوتی هم برای آنها تلقی شود؛ در واقع، این مصوبه در شرایط فعلی مناسب بازار و قابل حمایت است. تصمیمات جدید سازمان در راستای تعادل سازی یا منعطف شدن بازار است. به نوعی سازمان بورس از اهرم هایی که در اختیار دارد در شرایط بحرانی و حساس بهره می‌برد یا بهتر است بگوییم طرف تقاضا را تقویت می‌کند تا نهایتا معاملات به وضعیت نرمال برسند.

۱۰ پیش ‌بینی از آینده بازارها و بورس

در هفته اخیر بازدهی همه بازارها منفی بود و در این میان طلا پیشتاز همه بازارها بیشترین بازدهی منفی را ثبت کرد. اما در ادامه برای بازارها چه روندی پیش ‌بینی می ‌شود؟

سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز:

روز پنجشنبه که مشخص شد اقدامات سه کشور در آژانس به نتیجه نرسیده، قیمت دلار همان روز قدری کاهشی شد و حتی برای ساعاتی وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد. احتمالا این تاثیر در ابتدای بازار این هفته نیز ادامه یابد.

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلای تهران:

پیش ‌بینی می‌ شود در روزهای پایان سال قیمت دلار اندکی نوسان افزایشی داشته باشد که قیمت طلا را هم اندکی گران می‌کند.

میترا تاتاری، کارشناس بازارهالی مالی:

با توجه به کاهش سطح انتظارات تورمی به نظر می ‌رسد در مقاطعی حتی دلار تا ۲۲۴۰۰ تومان و سکه تا ۸٫۵ میلیون تومان ارزان شود اما این کاهش قیمت پایدار نخواهد بود.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام:

به نظرم دو هفته آخر معاملات امسال روند شاخص کل مثبت است. زیرا تامین مالی دولت از سمت عرضه اوراق بدهی انجام شده و شدت فروش این اوراق در هفته بعد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث افزایش حجم معاملات می ‌شود. از طرفی نیز با ورود صندوق ‌های با درآمد ثابت به خرید سهام پول به بازار سهام تزریق می ‌شود و قیمت سهم ‌ها نیز به منطقه جذابی رسیده است.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه:

شاخص کل بازار سهام به سمت کف قبلی خود و حمایت یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد حرکت می‌کند و آن محدوده مهم‌ترین حمایت بازار سهام محسوب می‌شود و روند بورس فردا نیز نزولی و فرسایشی می ‌دانم.

مهدی سماواتی، کارشناس بازار سهام:

با توجه به شرایط فعلی بازار سهام احتمالا بهار خوبی در انتظار سهامداران باشد.

محمد مهدی عشریه، کارشناس بازار سهام:

تا زمانی که تصمیمات شبانه برای بورس گرفته می ‌شود و بازار سهام بازاری آزاد نیست وضعیت فرسایشی بورس ادامه دارد.

حمیدرضا فرهادی، کارشناس بازار سهام:

بازار سهام در شرایط خوبی قرار ندارد و حجم و ارزش معاملات نیز به شدت کاهش پیدا کرده و فعلا چشم‌انداز بازار سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نزولی است.

محمد مهدی ناسوتی فرد، کارشناس بازار سرمایه:

مصوبات اخیر سازمان به معنی دخالت در روند بازار نیست، از طرف دیگر با توجه رشد نرخ بهره و ارز همچنین قیمت‌های ارزنده سهام باید گفت که بورس در شرایط ایده آلی برای سرمایه گذاری قرار دارد. (سنا)

سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سهام:

بازیگر اصلی بازار اعتماد مردم را از بین برده است. بازیگران بزرگ باید وارد بازار شوند و از بازار حمایت کنند. اگر دولت از بازار حمایت کند ممکن است اعتماد به بازار برگردد و پول‌های راکد وارد بازار شود. نتیجه این عمل کاهش ریسک موجود در فضای بازار می‌شود و روند بازار را متعادل می ‌کند.

پیش بینی وضعیت معاملات بورس تا ۶ ماه آینده

بازار سهام از لحاظ تکنیکالی و بنیادی در شرایط خوبی قرار دارد، اما با وجود نقاط مثبت و اقداماتی که سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار در دستور کار قرار داده است، همچنان این بازار در موقعیت نزولی قرار دارد و این امر بر افزایش ترس و نگرانی سهامداران در بازار تاثیرگذار بوده است. اسفند ماه همیشه بازاری منفی برای بورس بوده است، دلیل آن به شرکت‌ هایی بر می ‌گردد که به دلیل کسب نقدینگی به دنبال نقد کردن سهام خود در بازار هستند و این موضوع به شدت بر روند اصلاحی بازار تاثیرگذار است.

درباره انتشار اوراق اختیار تبعی در بورس نیز بایستی گفت تا چند وقت گذشته بسیاری از شرکت ‌ها اقدام به انتشار اوراق اختیار تبعی برای سهام خود می کردند. اکنون با قیمت ‌هایی که در بازار وجود دارد همه افرادی که از این اوراق برخوردارند، اقدام به استفاده از آن می‌ کنند! زیرا در وضعیت فعلی قیمت‌ ها حدود ٣٠ تا ۵٠ درصد کمتر از قیمتی است که برای زمان سررسید اعمال شده است. با توجه به اینکه سررسید اکثر این اوراق ۱۰ تا ۱۵ اسفند ماه است؛ بنابراین افراد اکنون از این اوراق استفاده می‌کنند تا بتوانند سهامشان را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

در ماه های آینده، بازار ریزش سنگینی را نخواهد داشت اما نمی توان در انتظار ورود شاخص بورس به مدار صعودی بود. اکنون حقوقی ‌های بزرگ با انجام برخی از اقدامات زمینه بهم ریختگی بازار را فراهم کرده‌اند و باعث اصلاح شدید شاخص بورس در بازار شده اند.

به نظر می ‌رسد سال آینده شاهد معاملات خوبی در بازار سهام باشیم! بازار اکنون در شرایط بسیار خوبی برای رشد قرار دارد و می‌توان امیدوار به روزهای مثبت در بورس و بهبود وضعیت این بازار بود. اگر فردی در بازار اقدام به خرید سهامی کند که در بازار با موقعیتی مناسب همراه است و به مدت ۶ ماه سهام را در اختیار بگیرد به طور حتم می ‌تواند سود معقولی را از این بازار کسب کند زیرا اکنون شرایط بازار مثبت است و سهام حاضر در بورس می‌توانند رشد خوبی را داشته باشند.

سهامدارانی که نوسان‌گیر هستند و با دید میان ‌مدت اقدام به سرمایه ‌گذاری در این بازار کرده ‌اند شکی نیست که در این بازار با ضرر و زیان مواجه می‌ شوند و نباید چندان به سرمایه‌ گذاری در این بازار امیدوار باشند. از الان تا ۶ ماه آینده بازار با نوسان و روند متعادلی همراه است اما سهامداران نباید منتظر رشد پرشتاب شاخص بورس تا آن زمان باشند و با توجه به موقعیت فعلی، نمی ‌توان از الان بازار را برای بعد از ۶ ماه پیش ‌بینی کرد.

بازار سهام با دید بلندمدت همیشه بازاری مثبت بوده است و توانسته سرمایه معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا