بورس

پیش‌بینی بورس فردا / شاخص کل سقوط می‎‌کند؟

شاخص کل بورس در دومین روز کاری هفته با مدار نزولی در آستانه ترک کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. معاملات بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز همانند هفته گذشته روند نزولی داشت. بورس امروز افت بیش از ۱۱ هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص با افت ۱۱ هزار و ۶۴۴ واحدی به محدوده یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و به محدوده ۳۷۶ هزار واحدی رسید.

شاخص کل بورس در آستانه ورود به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. اگر شاخص کل بورس تغییر کانال دهد وضعیت وخیم‌تر خواهد شد و به نوعی سهامداران و نقدینگی در بازار باقی نمی‌ماند. اغلب سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که در روند نزولی بازار به هر طریقی از سهم خود خارج شوند، یعنی دیگر برای سهامداران مهم نیست که روی سرمایه خود زیان کرده‌اند و سعی در خروج از بازار سرمایه دارند.

بر اساس وعده‌ها و حمایت‌ها قرار بود، بورس در دولت سیزدهم روند صعودی به خود بگیرد. اما اینگونه نبود و از ابتدای سال شاهد تغییر کانال شاخص کل بورس هستیم. با تغییر شاخص کل برای دومین بار در سال ۱۴۰۱ تغییر کانال دهد روند نزولی و رکودی بازار سرمایه ماه‌ها باقی خواهند ماند. پس از این موضوع دیگر نقدینگی و اعتماد در بورس نمی‌ماند و سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری بورسی نمی‌آیند.

قرار بود دولت سیزدهم از بورس حمایت کند حتی روز گذشته وزیر اقتصاد وعده حمایت بلند مدت از بورس را داد. اما در کوتاه مدت و در عرض یک روز دیدیم که شاخص کل افت بیش از ۱۱ هزار واحدی را ثبت کرد و در آستانه تغییر کانال قرار گرفت. مگر مسولان وعده حمایت نداده بودند پس چرا همچنان بورس روی مدار نزول قرار دارد؟

تقابل بورس و بانک

نرخ بهره بانکی ابزار دولت‌ها برای مهار سیل نقدینگی و تورم است. کارشناسان عقیده دارند که در صورت کنترل نرخ بهره بین‌بانکی در یک محدوده مشخص توسط بانک مرکزی،‌ این موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت و به صورت مقطعی اثرات مثبتی بر بازار سهام داشته باشد. اما واقعیت چیز دیگری است و کارشناسان بسیاری عقیده دارند که باتوجه به وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی نیاز است که نرخ بهره بین بانکی افزایش یابد.

از سوی دیگر نرخ بهره بانکی نیز روند صعودی به خود گرفته است. تعهد پرداخت سودهای ماهانه و سالانه باعث می‌شود که خلق پول بدون پشتوانه داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصاد کشور همین خلق نقدینگی است که باعث می‌شود شرایط اقتصادی بدتر شود. با بد شدن شرایط اقتصادی، وضعیت بورس نیز وخیم‌تر خواهد شد. یعنی نقدینگی جدید نمی‌تواند به بازار سرمایه برسد و نقدینگی موجود نیز از این بازار خارج می‌شود.

کارشناسان عقیده دارند که شرایط فعلی بهتر است بانک مرکزی سیاست‌های ضد بورس نداشته باشد. چرا که این موضوع می‌تواند نقدینگی را از بورس خارج و وارد بانک‌ها کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا