بورس

پیش‌بینی بورس فردا/ زیان سهامداران جبران شد؟

بورس امروز رشد کمتر از یک درصدی داشت و به محدوده یک میلیون و ۵۵۲ هزار واحدی رسید. به گفته کارشناسان تورم موجود در جهان و ایران می‌تواند صنایع خاصی را در بورس صعودی کند.

به گزارش روند بازار بورس به نقل از تجارت‌نیوز، بورس این هفته روند صعودی به خود گرفت و به گفته کارشناسان این روند صعودی تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در هفته جاری عواملی چون افزایش قیمت‌های جهانی، تورم‌ کالاهای اساسی و افزایش نسبی ارزش معاملات باعث شد بورس روند صعودی به خود بگیرد و انتظار می‌رود طی روزهای آتی این روند در بازار حفظ شود.

وی توضیح می‌دهد: شاخص هر روز با یک صنعت خاص رشد می‌کند. برای مثال دیروز صنعت پالایشگاهی شاخص‌ساز شد و امروز هم نیز صنعت خودرویی پیشران بود. البته پرتفوی سهامداران همزمان با شاخص رشد نمی‌کند چراکه هر روز یک صنعت خاص، شاخص را صعودی می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: وضعیت شاخص هم‌وزن نیز به همین است. برای مثال صنعت غذایی با توجه به افزایش قیمت کالاهای مصرفی در این هفته مثبت بوده و احتمالا ادامه‌دار خواهد بود. زیرا پیش‌بینی می‌شود تورم کالاهای اساسی در جهان و خصوصا ایران افزایشی باشد.

فلاحیان تاکید می‌کند: شاخص بورس روند مثبت خود در روزهای آتی ادامه بدهد اما نباید انتظار رشد تمامی پرتفوی‌ها را داشت. برخی از سهام در کف قیمتی و درجا هستند و برخی دیگر رشد می‌کنند.

تاثیر نرخ بهره بانکی روی بورس چیست؟


وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه انتظارات تورمی افزایش یافته، بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را بالا برده است. اگر این افزایش‌ها ادامه پیدا کند می‌تواند تاثیر منفی روی بازار داشته باشد. به طور کلی افزایش نرخ بهره تاثیر منفی بر روی بازار سرمایه دارد. برای مثال افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو انجام شد باعث منفی شدن اکثر سهام‌ها در بورس آمریکا شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به دو عرضه اولیه جدید در بورس می‌گوید: عرضه اولیه همیشه روح تازه‌ای به بازار وارد می‌کند. اما نکته اینجاست که باید ببینم در چه زمانی و موقعیتی عرضه اولیه‌ها را انجام بدهیم. پذیرش اکثر اولیه‌ها سال‌های قبل انجام شده است و در واقع اگر در این عرضه اولیه نشوند لغو پذیریش می‌شوند. بنابراین به نظر می‌رسد سازمان تمایل زیادی به عرضه اولیه در این شرایط ندارد، اگر عرضه اولیه انجام نشود پذیریش این شرکت‌ها نیز لغو می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر پذیریش این شرکت‌ها لغو شود برای پذیریش مجدد پروسه یک الی دو ساله لازم است. بنده هم متعقدم در شرایط فعلی نباید عرضه اولیه انجام شود اما شرایط شرکت‌ها نیز مهم است.

فلاحیان به پرداخت سود سنواتی اشاره کرده توضیح می‌دهد: نمی‌توان گفت که سود سنواتی سهامداران وارد بازار می‌شود یا نه؟ اما با توجه به وضعیت بازار و ترس موجود بخشی از پول وارد بورس می‌شود و بخشی دیگر به عنوان پس‌انداز مردم باقی می‌ماند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا