بورس

بورس سال ۱۴۰۱ صعودی می‌شود؟

طی روزهای اخیر مذاکرات برجام متوقف شد، به واسطه همین موضوع میزان نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت دلار و عدم توافق افزایش یافته است. به گفته بسیاری از کارشناسان علت سرخ‌پوشی بازار توقف مذاکرات است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بورس امروز بیش از دو هزار واحد صعود کرد و شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۳۳۵ هزار واحدی رسید.

امروز مجموع حدود دو هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان سهام خرید و فروش شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازار در سه گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی و پیمانکاری صنعتی به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

کارشناسان می‌گویند که توقف مذاکرات وین و کاهش قیمت باعث شده، بورس در وضعیت ابهام و سرخ‌پوشی قرار بگیرد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند که رشد بازار در روزهای آینده ادامه خواهد یافت و صنایع همچنان در مدار تعادلی خود باقی خواهند ماند.

چه عواملی روی بورس تاثیر دارد؟


احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تا زمانی که وضعیت مذاکرات برجام مشخص نشود، بورس در نقاط تعادلی و خنثی معامله می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: در حال حاضر دو مولفه قیمت‌های جهانی و احیای برجام روی معاملات تاثیر دارد. اگر برجام احیا شود بورس وضعیت خوبی را تجربه می‌کند و تا تیر ماه ۱۴۰۱ و فصل مجامع روند صعودی در بازار خواهیم داشت.

وی ادامه می‌دهد: هر چقدر احیای برجام زمان‌بر باشد، بازار در نقاط تعادلی مورد معامله قرار می‌گیرد. اگر قیمت های جهانی در همین سطوح بماند بازار هم در همین سطوح باقی می‌ماند. اما با توافق روسیه و اوکراین قیمت‌های جهانی کاهش پیدا می‌کند و این موضوع تاثیر منفی روی بازار دارد.

اشتیاقی اظهار می‌کند: اگر قیمت‌های جهانی بیش از ۱۵ درصد افت نکند. نمی‌توان انتظار کاهش شاخص کل را داشت. همچنین باید توجه کرد که با امضای توافق برجام بورس روند افزایشی به خود می‌گیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا