بورس

احتمال ریزش شاخص کل تا ۱ میلیون و ۳۱۰ هزار واحد

در حالی که برخی از کارشناسان بازار سهام از شدت ابهامات موجود در بورس به ستوه آمده‌اند، عده‌ای دیگر معتقدند اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، عده‌ای از کارشناسان معتقدند چنانچه دولت به عدم حمایت از بورس ادامه دهد، افت بازار سهام تمام نمی‌شود. در مقابل عده‌ای به بهبود وضعیت موجود پیش از شروع سال جدید، امیدوارند. آن‌ها احتمال می‌دهند شاخص کل تا ۱٫۶ میلیون واحد هم رشد کند.

در آخرین اظهارنظر، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز اعلام کرده خبرهای خوبی برای سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی در راه است. مجید عشقی گفته: با قاطعیت عرض می‌کنم که با دولت و مجلس رایزنی کرده‌ایم تا تصمیماتی که در نهایت گرفته می‌شود، به نفع سرمایه‌گذاران و سهامداران باشد.

البته این اولین بار نیست که یک مقام مسئول وعده بهبود اوضاع بازار سهام را می‌دهد. پیش از این نیز خبر آزادسازی قیمت خودرو به بورس مخابره اما یک روز بعد تکذیب شد! علاوه بر این مقامات دولتی بارها قول توقف عرضه اوراق در بازار سهام را دادند. قولی که از نظر برخی از کارشناسان با توجه به وضعیت کمبود نقدینگی دولت، محقق نمی‌شود.

در ادامه نظر برخی از کارشناسان بازار سهام در خصوص آینده بورس را می‌خوانید:

میلاد صادقی، کارشناس بازار سهام عوان کرد: مسئله‌ واضح این است که شاخص کل بورس از کانال یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد پایین‌تر نمی‌آید.

محمد خیری، کارشناس بازار سهام نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها افت سنگینی کردند. قیمت‌ها ارزنده است و حبابی وجود ندارد. شرکت‌ها با توجه به نرخ دلار، در قیمت مناسبی هستند. عملکرد ماهیانه شرکت‌ها نیز خوب بوده است. در چنین شرایطی مردم باید روی سهم‌های بنیادی بمانند. خرید و فروش به ضرر سهامداران است و توجیه ندارد. بورس می‌تواند عملکرد ضعیف خود را جبران کند.

مصطفی مجد، کارشناس بازار سهام گفت: از دی به بعد و با پایان یافتن انتشار اوراق دولتی بازار رمق می‌گیرد. ظرفیتی که الان صرف خرید اوراق می‌شود به سمت بازار می‌آید. و به نظرم شاخص کل از کانال ۱٫۵ میلیون واحد نیز می‌گذرد.

دولت در باتلاق کمبود نقدینگی

محمد خبری‌زاد تصریح کرد: کل بدنه اقتصادی دولت بازار سرمایه را رها کرده است. این در حالی است که دوستان تا سال گذشته، در توییت‌های متعدد خبر از بهبود وضعیت بازارهای مالی می‌دادند و الان هیچ نشانه‌ای از تلاش برای تحقق آن وجود ندارد.

خبری‌زاد افزود: دولت در باتلاق تامین نقدینگی افتاده و الان برای تامین حقوق هم اوراق می‌فروشد. فروش اوراق همچون چنگ زدن به شاخ و برگ‌های نازک است که دولت را نجات نمی‌دهد اما در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات پایان نمی‌یابد.

محمدمهدی عشریه کارشناس بازار سهام گفت: اگر دولت به یک توافق کامل و جامع در مذاکرات برسد، شاهد کاهش نرخ ارز بازار آزاد در بلندمدت خواهیم بود. این کاهش هر چند در سامانه نیما آنچنان محسوس نیست ولی برای مدتی به طور احساسی جو فروش در بازار سرمایه ایجاد می‌کند. در غیر این صورت در شرایط فعلی و با توجه به افزایش نرخ بهره و افزایش تامین مالی از بازار سرمایه، بازار نگران و کاملا سردرگم خواهد بود. بورس در رکود همراه با نوسانات مقطعی به کار خود ادامه می‌دهد تا شاید مثل ادوار گذشته با افزایش تورم، رشد را تجربه کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا