اقتصادی

۴ سناریو برای پیش‌بینی قیمت خودرو در آینده

قیمت خودرو در بازار همچنان نوساناتی را تجربه می‌کند. البته بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. کارشناسان پیش‌بینی‌های متفاوتی از قیمت‌ها دارند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت خودرو در بازار کشور همچنان نوساناتی را تجربه می‌کند. البته بازار در وضعیت رکودی قرار دارد. کارشناسان پیش‌بینی‌های متفاوتی از روند قیمت‌ها در آینده دارند.

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر بازار در شرایط رکود کامل است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. در طی چند روز گذشته نیز تغییر چندانی در قیمت‌ها دیده نشد. به نظر می‌رسد در طی یک تا دو هفته آینده، روند بازار به همین شکل رکودی ادامه داشته باشد.

خودرو در بازار کم است

اما برخی کمبود عرضه خودرو به بازار را عامل افزایش نوسان قیمتی می‌دانند.

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تولید کاهشی بود، اما نسبت به سال گذشته خودروهای ناقص کمتری تولید شد. در نتیجه میزان عرضه خودرو به بازار نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نیافته، بلکه به صورت افزایشی بود.

او در رابطه با میزان عرضه گفت: در بازار همچنان تعادل بین تقاضا و عرضه برقرار نیست و با کمبود خودرو مواجه هستیم. اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار نیز باعث به وجود آمدن تقاضای کاذب در بازار می‌شود. این فرایند بر قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود و نوسان قیمتی را افزایش می‌دهد. اما این کاهش تولید بر هیچ نوع فروشی، اعم از فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو یا فروش بدون قرعه‌کشی خودروسازان، تاثیری ندارد. زیرا همانطور که گفته شد، مشکل کمبود عرضه برطرف نشد و خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.

مدنی توضیح داد: هیچ یک از سیاست‌های فعلی صنعت خودرو تا کنون تغییری نکرده است. در نتیجه بازار به روال گذشته خود ادامه می‌دهد و متناسب با نرخ دلار قیمت‌ها نیز نوسانی می‌شود. اما عاملی که در قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود، آزادسازی واردات خودرو به کشور و همچنین لغو قیمت‌گذاری دستوری است. در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد. زیرا خریداران منتظر اخبار آزادسازی واردات هستند. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می‌رسد. همچنین نوسان قیمتی در خودروهای داخلی نیز کاهش می‌یابد.

4 پیش بینی از قیمت خودرو

بازار در انتظار مذاکرات و دلار

همچنین، عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفت: علی رغم کاهش نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو در شرایطی است که تمایل کاهش ندارد. اما بازار همچنان در رکود است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. اکثر افراد در بازار فروشنده هستند و خریدار کم است. این رکود در حدی است که کاهش نرخ ارز نیز دیگر تاثیرگذار در قیمت‌ها نیست.

البته، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو مذاکرات وین را در قیمت‌ها تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: قیمت خودرو متاثر از مذاکرات وین و نتیجه و تاثیر نهایی آن بر قیمت ارز است. این دو عامل سریعا تاثیر خود را در بازار نشان می‌دهند. اما در حال حاضر، بازار با شروع مجدد مذاکرات بازار کمی امیدوار به نظر می‌رسد. به لحاظ روانی نیز دلار کمی کاهش داشت. اما همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات و مشاهده تاثیر آن بر قیمت‌ها باشیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا