اقتصادی

پیش‌بینی بازارهای دلار، طلا و سکه/ نگاهی به بازارهای مالی ۲۸ تیر ۱۴۰۱

امروز ۲۸ تیر ۱۴۰۱ دلار صرافی ملی نسبت به آخرین روز کاری روندی کاهشی را طی کردند. از آنسو در بازار طلا و سکه نیز مسیری نزولی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز قیمت دلار صرافی ملی همانند دلار بازار آزاد روندی کاهشی داشت. قیمت طلا و قیمت سکه هم نسبت به آخرین روز کاری مسیری نزولی داشتند.

پیش‌بینی بیت‌کوین

بیت‌کوین که در این شرایط بازار به نوعی تعیین کننده جهت کلی حرکت بازار کریپتوکارنسی تبدیل شده‌است؛ در شروع امروز بین سطوح ۲۲هزار و ۹۰۰ و ۲۱هزار و ۴۰۰ در حال کلنجار و کشمکش است.

به عقیده تحلیلگران احتمال صعود بیت‌کوین با توجه به افزایش حجم معاملات و ساختار کندل‌های شکل گرفته افزایش یافته است. باید دید که امروز، بیت‌کوین می‌تواند سطح ۲۳هزار را فتح کند؟

پیش‌‌بینی بورس

با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در بورس تهران رخ داده کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فضای رکودی بازار کماکان تداوم داشته باشد. اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند ریسک های پرشماری بازار سرمایه را احاطه کرده است. هر یک از این ریسک ها که ریشه های عمیقی در اقتصاد و سیاست دارند باعث رقم خوردن شرایط فعلی در بورس شده‌اند.

از جمله مهمترین این ریسک‌ها می‌توان به موضوع مذاکرات برجامی اشاره کرد. با توجه به شکست مذاکرات دوحه بسیاری از صاحب‌نظران اعتقاد دارند روند احیای برجام متوقف شده است. از طرفی هم برخی از تحلیلگران معتقدند ولادیمیر پوتین در سفر به تهران قطعا درباره پرونده اتمی ایران نیز با طرف‌های ایرانی مذاکره خواهد کرد.

به باور این دسته از کارشناسان روسیه به دلیل وجود رقابت سنگین با ایران در بازار انرژی تمایل چندانی برای رفع تحریم‌های امریکا بر علیه تهران و متعاقبا احیای برجام ندارد. از همین رو پیش‌بینی می‌شود این ریسک بنیادین اقتصاد کشور نیز کماکان پابرجا خواهد ماند. بورس نیز به طور قطع از گسترده‌تر شدن دامنه این ریسک اثر مثبتی دریافت نخواهد کرد.

اما در کوتاه‌مدت و مشخصا روند معاملات فردا انتظار تغییر چندان خاصی در وضعیت بازار نمی‌رود. البته به باور اغلب تحلیلگران موضوع نرخ سود نیز بر گسترش دامنه رکود بورس اثر گذاشته است.

اما همانطور که گفته شد ریسک های بنیادین زیادی پیرامون اقتصاد ایران وجود دارد که بورس در حال آسیب دیدن از آنهاست. از همین رو انتظار می‌رود در صورت تداوم شرایط کنونی و رخ ندادن اتفاقی جدید، بازار کماکان با روندی که در روزهای اخیر تجربه کرده به کارش ادامه دهد.

پیش‌بینی دلار

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی درباره نرخ دلار گفت: درحال حاضر به دلیل اینکه شاهد افزایش نرخ بهره بین‌بانکی هستیم، دولت درحال ایجاد شرایط رکودی در بازار است. این مساله باعث شد نرخ ارز در محدوده‌ای ثابت بماند و به دلار نیمایی نزدیک شود.

او ادامه داد: به‌نظر می‌آید فاصله بین دلار نیمایی و دلار آزاد درحال کاهش است. از سوی دیگر مهم‌ترین عاملی که باعث صعود قیمت دلار در بازار آزاد شد، افزایش نقدینگی بود.

فلاحیان همچنین بیان کرد: اکنون سیاست‌ها به سمتی است که فنر دلار را به سمت فشرده شدن پیش می‌برد و از یک مقطعی به بعد این فنر آزاد می‌شود. به‌طور کلی روند دلار در بلندمدت صعودی است.

پیش‌بینی طلا

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد: در جامعه جهانی شاهد قدرت گرفتن شاخص دلار هستیم. تا جایی که ارزش آن به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسید.

او ادامه داد: این اتفاق باعث کاهش ارزش انس جهانی طلا شد. علاوه بر این صندوق‌های طلا مثل SPDR و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف اقدام به فروش طلا در هفته‌های گذشته کردند و با خرید اوراق قرضه آمریکا میزانی از دارایی‌های خود را به‌عنوان پشتوانه انتقال دادند.

این کارشناس همچنین بیان کرد: انتظار می‌رود قدرت گرفتن دلار تاثیری منفی بر ارزها در تمام جهان داشته باشد. از سوی دیگر در ایران وضعیت ناپایدار مذاکرات وین باعث شد قیمت دلار افزایش یابد.

محبی گفت: اکنون ارزش انس جهانی رو به کاهش است. البته کاهش قیمت انس آنقدر در مقابل قیمت دلار قدرت ندارد. با وجود اینکه کاهش قیمت طلای جهانی وجود دارد، اما در بلندمدت کاهش چشمگیر طلا در بازار داخلی را نمی‌توان متصور بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا