اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ / نشست شورای حکام، دامن دلار را می‌گیرد؟

قیمت دلار در دو روز ابتدایی هفته دوم خرداد با افزایش قیمت ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومانی همراه بود. هرچند تعطیلات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بازار ارز را نیمه‌تعطیل کرده بود اما موضوع برگزاری نشست شورای حکام انتظارات تورمی را افزایش داد. آیا موضوعات پادمانی می‌تواند در روز چهارشنبه ۱۶ خرداد به بازار ارز روند دهد؟

به گزارش روند بازار، قیمت دلار در هفته دوم خرداد در حالی در کریدور پنجم یک کانال پیشروی کرد که بازار ارز نیمه‌تعطیل بود و معامله‌گران چندان تمایلی به مبادله نداشتند. دلار در آخرین معامله روز یکشنبه ۱۳ خرداد در پله‌های سوم و چهارم از کانال پایانی کریدور ششم به کار خود پایان داد.

بازار ارز به کام افزایشی‌ها می‌چرخد؟

برگزاری نشست شورای حکام و این احتمال که برای ایران عواقبی نظیر فشار حداکثری و تحریم‌ها در پی داشته باشد، امکان افزایش قیمت دلار در روزهای آتی را بالا برد. این در حالی بود که ۱۴ خرداد نشست مذکور در وین آغاز به کار کرد.

در این نشست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داده است ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، از جمله اورانیومی که تا درجه خلوص ۶۰ درصد غنی شده، رو به افزایش است. این موضوع که در روزهای گذشته نیز برخی تحلیلگران سیاسی احتمال مطرح شدن آن را بالا می‌دانستند، می‌تواند در بازگشایی بازار ارز به نفع افزایشی‌ها تمام شود.

مقام‌های ایران نیز در حاشیه این نشست، توانایی درباره ساخت سلاح اتمی را غیرقابل قبول عنوان کردند؛ اما همین مساله می‌تواند منجر به صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام شود که تا روز جمعه ادامه دارد.

پیش بینی قیمت دلار

گفتنی است بازار ارز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه همچنان نیمه‌تعطیل است و نمی‌توان انتظار رونق خاصی از این بازار داشت. به همین خاطر احتمال ماندگاری قیمت دلار در روند رنج و محدوده‌های قیمتی فعلی بالا پیش‌بینی می‌شود.

کارشناسان اقتصادی به لحاظ شرایط کلان اقتصادی، احتمال نمی‌دهند دلار قیمت‌های پایین‌تر از نیمه کریدور پنجم را ببیند. به همین دلیل آنها سیاست تثبیت ارزی در شرایط تحریمی را به‌هیچ‌وجه عقلانی و منطقی نمی‌دانند.

شایان ذکر است قیمت درهم روز یکشنبه با رقم ۱۶ هزار و ۱۷۰ تومانی معامله شد و رشد ۷۰ تومانی داشت. تتر روی رقم ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومانی معامله شد.

قیمت پوند انگلیس با رشد ۵۰۰ تومانی با رقم ۷۵ هزار و ۵۳۰ تومانی معامله شد و یورو نیز روی رقم ۶۴ هزار ۳۸۰ تومانی ایستاد.

همچنین اسکناس دلار روز یکشنبه ‍۱۳ خرداد با رقم ۴۵ هزار و ۱۸۲ تومان و حواله دلار با رقم ۴۲ هزار و ۱۸۷ تومان عرضه شد.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا