اقتصادی

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

قیمت دلار دیروز مجددا وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد و بر خلاف روزهای گذشته، به عقب برنگشت. این در حالی است که معامله‌گران می‌گویند اگر دلار در این کانال ماندگار شود، خریداران بیشتری وارد بازار می‌شوند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در دو هفته گذشته قیمت دلار در کانال ۲۹ هزار تومان جا خوش کرده بود اما از میانه هفته گذشته این ارز، چند بار برای کانال ۳۰ هزار تومان خیز برداشت و مجددا به عقب برگشت. اما امروز این ارز در کانال جدید ماندگار شد.

برخی معتقدند که دلیل افزایش قیمت دلار، افزایش تقاضا برای ارز زیارتی در بازار است اما برخی دیگر می‌گویند اخبار روز گذشته برجام، دلار را وارد کانال افزایشی کرده است. چراکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که در ۴۸ ساعت گذشته، امیدواری‌اش نسبت به احیای برجام کاهش پیدا کرده است.

از میانه هفته گذشته امیدواری‌ها به احیای برجام، کمرنگ شد. نه ایران پاسخ دقیقی درباره احیای برجام و زمان احتمالی آن می‌دهد و نه آمریکا. تنها اخبار امیدوارکننده این بود که احتمالا دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین برگزار می‌شود و شاید آن زمان بتوان به توافق امیدوار شد.

اما فرسایشی شدن روند مذاکرات، معامله‌گران را فعلا متقاعد کرده که از توافق خبری نیست و پس از آن بود که روند افزایشی قیمت دلار آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

پیش‌بینی قیمت دلار

اما قیمت دلار چه می‌شود؟ در یک ماه گذشته، قیمت دلار وابسته به مذاکرات برجامی بوده است. هر خبر مثبتی می‌تواند دلار را ارزان کند و هر خبر منفی، روند بازار را تغییر می‌دهد.

برخی از کارشناسان می‌گویند در صورت احیای برجام، قیمت دلار ارزان می‌شود اما نباید انتظار دلار زیر ۲۷ هزار تومان را داشت چراکه با واقعیت اقتصاد ایران همخوانی ندارد. اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد باید منتظر افزایش قیمت دلار بود چراکه به عقیده کارشناسان قیمت واقعی دلار بیشتر از قیمت کنونی آن است.

برخی معتقدند بانک مرکزی از طریق ارزپاشی در بازار، قیمت دلار را محدوده کنونی نگه داشته و مانع افزایش بیشتر آن است. این گروه همان افرادی هستند که هشدار می‌دهند در صورتی که برجام احیا نشود، این اقدام بانک مرکزی می‌تواند باعث افزایش یکباره قیمت دلار شود.

اما نکته دیگری که معامله‌گران بر آن تاکید دارند این است که اگر دلار برای چند روز متوالی در کانال ۳۰ هزار تومان بماند، احتمال افزایش تقاضا برای خرید ارز در بازار بیشتر می‌شود. چراکه این افزایش قیمت، خریداران مردد را متقاعد می‌کند که احتمالا پرونده هسته‌ای پایان خوشی ندارد و انتظارات تورمی تشدید می‌شود و قیمت دلار بالا می‌رود.

تاثیر سفر اربعین بر قیمت دلار

در هفته جاری، تنها عامل موثر بر قیمت دلار، مذاکرات هسته‌ای نیست و سفر اربعین هم موثر است چراکه باعث افزایش تقاضا برای دلار شده است. بسیاری از رسانه‌‌ها از صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها برای فروش دلار مسافرتی خبر می‌دهند. تقاضا برای ارز اربعین بالاست به خصوص که این ارز با قیمت توافقی ۲۸ هزار تومان در بازار فروخته می‌شود و با بازار آزاد، اختلاف دو هزار تومانی دارد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی هم در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: این اتفاق احتمال افزایش قیمت دلار در روزهای آینده را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر قیمت دلار در برخی از کشورهای همسایه از جمله ترکیه در حال افزایش است و حق‌شناس می‌گوید: افزایش نرخ دلار در کشورهای همسایه ارتباط مستقیم با قیمت دلار در ایران دارد. برای مثال، افزایش یا کاهش قیمت دلار در کشور همراه با نوسانات در بازار ارز ترکیه رقم می‌خورد. در حال حاضر نیز نرخ دلار در بازارهای ترکیه در حال افزایش است. در نتیجه این ارز احتمالا در ایران نیز روند صعودی خواهد داشت.

بازار ارزپیش بینی قیمت دلاردلارقیمت دلار

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا