اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار ۴ دی ۱۴۰۱/بی‌محلی دلار به بازارساز

قیمت دلار در کانال جدید کف‌سازی کرده و این اسکناس آمریکایی فعلا به اقدامات بازارساز بی‌اعتناست. خرید و فروش در بازار معاملات تهران همچنان احتیاطی است و معامله‌گران عجله‌ای برای معامله ندارند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در نخستین هفته از دی ماه امسال با روندی مشابه هفته‌ گذشته آغاز به کار کرد. این روند افزایشی آهسته و پیوسته در اغلب روزهای آذر ماه نیز جاری بود. به نظر می‌رسد با نزدیکی به پایان سال میلادی و همچنین افزایش تعداد مسافرت‌های خارجی این روند صعودی در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

از ابتدا تا انتهای آذرماه امسال قیمت دلار ۶ تا ۷ هزار تومان افزایش یافت. بازار معاملات تهران که به اعتقاد معامله‌گران در حالتی احتیاطی به سر می‌برد باعث شد قیمت سکه بیش از ۲ میلیون تومان گران شود.

دیروز شنبه ۳ دی ۱۴۰۱، قیمت دلار در بازارهای موازی نیز گران شد. دلار هرات به کانال ۴۰ میلیون تومانی نزدیک شد و در پله ۶ و ۷ کانال ۳۹ هزار تومان نوسان دارد. قیمت دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود. درهم امارات نیز به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

دیروز قیمت دلار توافقی ۳۶ هزار ۵۸۴ تومان اعلام شد که نسبت به قیمت هفته گذشته آن تغییر زیادی نداشته است و حدود چهار هزار تومان با دلار بازار آزاد فاصله دارد.

قیمت دلار صرافی ملی نیز به طور معمول، قیمتی مشابه با دلار توافقی دارد. قیمت دلار نیمایی نیز همچنان در کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد.

با بررسی بازار می‌توان به این نتیجه رسید که بازار فردایی معاملات تهران میل به افزایش قیمت دارد اما روند خرید و فروش در بازار فردوسی حکایت دیگری دارد.

دلار خریدار ندارد؟

بسیاری از خریداران که به امید سود در روزهای گذشته اقدام به خرید دلار کرده‌اند، حالا به امید کسب سود محدودی به بازار مراجعه می‌کنند اما کسی خریدار نیست.

ترس معامله‌گران کف بازار از رو دست خوردن توسط بازارساز، باعث شده بازار در حالت احتیاطی قرار بگیرد. از سوی دیگر شاید کارشناسان بازارهای مالی امیدی به آینده برجام در کاهش نرخ ارز تهران نداشته باشند اما معامله‌گران به شیوه‌ای سنتی معتقدند اگر خبری برجامی به بازار روانه شود قیمت دلار می‌ریزد و نقره داغ می‌شوند.

هفته گذشته برخوردهای امنیتی در بازار زیاد بود و برخی دلالان توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند. عده‌ای از فعالان بازار می‌گویند این اقدام بازارساز برای این بود که رفتار بازیگران ارزی تحت تاثیر قرار گیرد، اما این ترفند نیز نتوانست قیمت را در نخستین روز هفته با کاهش همراه کند.

به نظر می‌رسد همان عامل تاثیرگذار تورم و افزایش انتظارات تورمی فعلا افسار بازار دلار را در دست دارد. تلاش بانک مرکزی به عنوان نهاد پولی کشور هم هر چه بیشتر می‌شود، اقبال کمتری به دست می‌آورد.

کارشناسان این روند تصاعدی را با توجه به سیاست‌های داخلی از ابتدای سال هشدار داده بودند. آن‌ها معتقدند آنچه اکنون در حال وقوع است، نیمی از حجم انباشته شده قیمت دلار است و بازارساز هنوز قیمت را در کنترل خود دارد.

سیاست بازارساز یا اثرتورم؟

دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی بر بازار معاملات تهران حاکم است. با نگاهی کلی عده‌ای در انتظار رشد دلار هستند. برخی نیز وضعیت فعلی را سیاست بازارساز می‌دانند که ممکن است هر لحظه قیمت را به کانال‌های پایین‌تر بکشاند. اما آنچه واضح است روند هر چه که باشد دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال قیمت دلار در کانال‌های بالاتر پیش بینی می‌شد به تجارت‌نیوز گفت: «دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.»

منابع ارزی بازارساز توان کنترل بازار را دارد؟

او درباره تاثیر اقدامات نهاد پولی کشور برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز تاکید کرد: «آنچه اکنون بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده، تورم و خروج نقدینگی از کشور است. تا زمانی که فکری برای این موارد نشود و روند تغییر نکند، قیمت دلار به کانال‌های پایین‌تر برنمی‌گردد.»

طباطبائی معتقد است: «سیگنال‌های کنترلی تا حدی می‌توانند بر بازار موثر باشند و قیمت‌ها را کاهشی کنند؛ اما ادامه آنها در درازمدت ممکن نیست.»

او گفت: «بازارساز با روش کنترل عرضه و تقاضا، تنها به صورت موقت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند. یکی از عوامل کنترل قیمت دلار در بازار آزاد یا توافقی، ارزپاشی و سخت‌گیری‌های بانک مرکزی است. این موضوع ارتباطی با روند طبیعی بازار نداشته و ندارد.»

طباطبایی با تاکید بر اینکه منابع بانک مرکزی محدود است، ادامه داد:« این نهاد در دراز مدت قادر به تامین بازار نخواهد بود. سیاستگذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد. نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.»

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به از دست رفتن امیدها برای مذاکرات هسته‌ای برجام، توضیح داد: «دولت قیمت دلار را در ماه‌های پیش رو با سرکوب قیمتی کنترل خواهد کرد. اگر شرایط تغییر اساسی داشته باشد، سناریوها نیز عوض می‌شود.»

به گفته طباطبائی در صورتی که همین روال ادامه یابد و اخبار سیاسی نامساعد بر شرایط فعلی افزوده شود، دولت نهایتا می‌تواند قیمت دلار را با سیاست ارزپاشی پایین نگه دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا