اقتصادی

پیش‌بینی قیمت دلار/ حرکت دلار به سمت کانال قیمتی بالاتر

قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، دلار امروز در بازارهای مختلف نوساناتی داشت. قیمت دلار در صرافی ملی با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۷۸۲۵ تومان اعلام شد.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، تا ظهر امروز روند با ثبات، همراه با اندکی افزایش داشت. نرخ ارز آمریکایی در روزهای گذشته در مواقعی در حال حرکت به سمت کانال‌های بالاتر بود اما از روز پنجشنبه اندکی عقب‌نشینی کرده بود. با وجود این، از بعد از ظهر امروز دوباره به سمت کانال بالاتر حرکت کرد. البته برخی منابع نیز معتقدند کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها را بیشتر از رقم واقعی اعلام می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰،۱ درصد افزایش نسبت به روز کاری گذشته، به قیمت ۲۷۶۸۷ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰،۱۰ افزایش به ۲۷۶۸۷ تومان رسیده است.

سامانه سنا نیز قیمت آن را با افزایش نسبت به روز کاری گذشته برای فروش ۲۷۸۲۵ تومان اعلام کرده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. امروز نرخ دلار افزایشی بود و بر خلاف هفته گذشته، به کانال بالاتر نزدیک شد.

در این روزها نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار ارسال شده است. اما اخباری که از مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود بسیار متناقض است. بعضی اخبار از شکست مذاکرات و پایان آن خبر می‌دهد، اما بر اساس اخبار دیگر، متن توافق، نهایی است و فقط تصمیم ایران باقیمانده است.

در این میان، به نظر می‌رسد بازار ارز منتظر اخباری از برجام است. اگر این اخبار مثبت باشد که برخی کارشناسان تحقق آن را بعید می‌دانند، دلار ممکن است کاهشی شود. اما در صورت انتشار اخبار منفی، واکنش بازار احتمالا صعود قیمت‌ها خواهد بود.

البته بازارساز نیز همچون همیشه و به احتمال زیاد، با ارزپاشی و تزریق اخباری خاص، تلاش می‌کند به بازار جهت دهد و قیمت‌ها را کنترل کند. برای مثال، چندی پیش، بانک مرکزی با ارسال خبری برای رسانه‌ها، به پیشی گرفتن عرضه در بازار توافقی بر تقاضا اشاره کرد. هدف احتمالا این بود که با ارسال سیگنال فراوانی ارز در بازار، جو روانی را بهبود بخشد. البته برخی کارشناسان معتقدند این موضوع، نه به دلیل روند طبیعی بازار و نبود تقاضای واقعی که به خاطر سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی و ایجاد هفت‌خوانی برای خرید ایجاد شده است.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

کارشناسان مالی معتقدند که بازارساز تا مدتی می‌تواند با ارزپاشی و اقدامات روانی، بازار را کنترل کند. در واقع تا زمانی که منابع مالی کافی برای این کار را در اختیار داشته باشد. اما پس از آن، اگر در رابطه با برجام اتفاق مثبت مشخصی رخ ندهد احتمالا دلار حرکت صعودی خود را آغاز می‌کند.

اقتصادنیوز هم در این مورد نوشت: برخی از بازیگران ارزی با توجه به روند قیمت دلار در هفته گذشته انتظار دارند که نرخ ارز آمریکایی در بازار امروز روند آرامی را تجربه کند با این حال عده‌ای دیگر می‌گفتند در صورت کاهش عرضه از سوی نهاد بازارساز، نرخ دلار می‌تواند به مسیر صعودی بازگردد و یخ دلار آب شود.

همچنین به گزارش این رسانه، امروز نرخ دلار در بازارهای همسایه اندکی آرایش صعودی به خود گرفته بود. قیمت دلار در هرات امروز تقریبا ۱۰۰ تومان از روز پنجشنبه گذشته بالاتر بود و در سلیمانیه بالای مرز مقاومتی معامله شد.

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار اثرگذار هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا