اقتصادی

پیش بینی قیمت طلای جهانی / آنتروپی در مارکت جهانی طلا

طلای جهانی برای دومین هفته پیاپی، برای تثبیت صعود خود تلاش می‌کند. سرمایه‌گذاران در هفته آینده، تحولات سیاسی در جهان و داده‌های اقتصادی آمریکا را به دقت زیر نظر خواهند داشت.

به گزارش روند بازار، قیمت طلای جهانی در این هفته با وجود افزایش اولیه، نتوانست روند صعودی خود را حفظ کند و سرانجام در پایان هفته معاملاتی، تمامی رشد هفتگی خود را از دست داد. بعد از یک شروع آرام در ابتدای هفته، قیمت طلای جهانی، روز پنجشنبه از منطقه معاملاتی محدود خود خارج شد و به بالاترین سطح طی دو هفته اخیر یعنی بالای ۲۳۶۰ دلار رسید.

با این وجود، تقویت مداوم دلار آمریکا در اواخر هفته باعث شد تا این افزایش قیمت از بین برود. سرمایه‌گذاران در هفته آینده همچنان بر اخبار ژئوپلیتیک و انتشار داده‌های کلیدی از ایالات متحده تمرکز خواهند کرد.

فروشندگان دست به ماشه طلای جهانی

بعد از کاهش قیمت طلا در هفته گذشته، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا در روز دوشنبه کمی افزایش یافت؛ چرا که مقامات فدرال رزرو لحنی محتاطانه در قبال کاهش سیاست‌های انبساطی اتخاذ کردند که این موضوع مانع از افزایش بیشتر قیمت طلا شد.

نیل کاشکاری، رئیس کل فدرال رزرو مینیاپولیس، در پایان هفته گفت: پیش بینی معقولانه این است که فدرال رزرو تا دسامبر برای کاهش نرخ بهره صبر کند. وی افزود: بانک مرکزی در موقعیت بسیار خوبی برای دریافت داده‌های بیشتر قبل از تصمیم گیری است.

علاوه بر این، پاتریک هارکر، رئیس کل فدرال رزرو فیلادلفیا اشاره کرد: ممکن است فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری نسبت به حد انتظار بازار نگه دارد.

قدرت‌نمایی دلار در برابر طلا

روز سه‌شنبه، انتشار داده‌های ناامیدکننده‌ کلان اقتصادی از آمریکا، باعث شد دلار نتواند قدرت بیشتری پیدا کند و به قیمت طلای جهانی برای حفظ موقعیت خود کمک کرد. اداره آمار آمریکا اعلام کرد که فروش خرده‌فروشی در ماه می تنها ۰.۱ درصد افزایش یافته است، در حالی که فروش خرده‌فروشی به استثنای خودرو ۰.۱ درصد کاهش داشته است. هر دوی این اعداد پایین‌تر از انتظارات بازار بود.

با تعطیلی بازارهای آمریکا در روز چهارشنبه، حجم معاملات کاهش پیدا کرد و قیمت طلا نتوانست حرکت قابل توجهی در هیچ یک از جهت‌ها داشته باشد و روز معاملاتی را تقریباً بدون تغییر به پایان رساند.

تنش‌های ژئوپلیتیکی در روز پنجشنبه با گزارش‌هایی مبنی بر تأیید حمله اسرائیل به لبنان و اعلام آمادگی این رژیم برای یک «جنگ تمام عیار» در پاسخ به افزایش درگیری‌های مرزی، دوباره بالا گرفت. در نتیجه، طلای جهانی به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر یعنی بالای ۲۳۶۰ دلار رسید. در همین حال، داده‌های ایالات متحده نشان داد که تعداد اولیه‌ درخواست‌های بیکاری هفتگی در هفته منتهی به ۱۵ ژوئن نسبت به رقم ۲۴۳ هزار نفر در هفته قبل، به ۲۳۸ هزار نفر کاهش یافته است.

روز جمعه، دلار آمریکا به پشتوانه داده‌های مثبت، در برابر ارزهای دیگر، مقاومت کرد و باعث شد طلای جهانی سودهای روز پنجشنبه را از دست بدهد. شاخص PMI بخش تولید در ایالات متحده در برآورد اولیه ماه ژوئن به ۵۱.۷ از ۵۱.۳ در ماه می رسید، در حالی که PMI بخش خدمات از ۵۴.۸ به ۵۵.۱ افزایش یافت که نشان‌دهنده ادامه روند توسعه فعالیت‌های تجاری در بخش خصوصی با سرعت مطمئنی است.

پیش بینی قیمت طلای جهانی در هفته معاملاتی آتی

در نیمه اول هفته آینده (معاملاتی)، تقویم اقتصادی آمریکا هیچ داده‌ تاثیرگذاری که بتواند به طور قابل توجهی بر ارزش طلا تأثیر بگذارد، ارائه نخواهد کرد. بنابراین، سرمایه‌گذاران همچنان بر اخبار مربوط به درگیری در خاورمیانه تمرکز خواهند کرد. تشدید بیشتر تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند به طلا اجازه دهد تا تکانه صعودی را تجربه کند.

در روز پنجشنبه، اداره تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) تجدید نظر نهایی خود را در مورد رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه اول ۲۰۲۴ منتشر خواهد کرد. روز جمعه، این اداره داده‌های مربوط به شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) برای ماه می را، که معیار ترجیحی فدرال رزرو برای سنجش تورم است، منتشر خواهد کرد.

به احتمال فراوان، سرمایه‌گذاران به نرخ تورم ماهانه‌ شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (core PCE) که اقلام پرنوسان مانند غذا و انرژی را از خود مستثنی می‌کند و تحت تاثیر عوامل پایه‌ای قرار نمی‌گیرد، واکنش نشان خواهند داد.

در ماه آوریل، شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی بدون احتساب مواد غذایی و انرژی ۰.۲ درصد افزایش یافت. تکرار این رقم (۰.۲ درصد) یا پایین‌تر از آن، می‌تواند دوباره انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سپتامبر را تقویت کند و باعث فشار فروش بر دلار آمریکا شود. از طرف دیگر، رقم ۰.۳ درصد یا بالاتر، می‌تواند باعث افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا شده و قیمت طلای جهانی را تا پایان هفته به سمت پایین‌تر سوق دهد.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا