اقتصادی

پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان فروردین ۱۴۰۱/ طلا گران می‌شود؟

قیمت جهانی طلا در هفته جاری نوسانات زیادی را تجربه کرد. تقویت دلار در بازار باعث شد تا طلا برای دارندگان ارز از جذابیت کمتری برخوردار باشد. در بازار داخلی اما طلا تحت تاثیر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بازدهی مثبت داشته باشد.

آوا فلاح/ به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز قیمت جهانی طلا در هفته جاری نوسانات زیادی را تجربه کرد. نوسانات قیمت دلار باعث نزولی شدن قیمت طلا شد. دلار در برابر سبدی از ارزها نزدیک به بالاترین حد ۲ ساله خود قرار گرفت. تقویت دلار در بازار باعث شده است تا طلا برای دارندگان ارز از جذابیت کمتری برخوردار باشد.

در بازار داخلی اما طلا و سکه تحت تاثیر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بازدهی مثبت داشته‌اند.

قیمت طلا صعودی می‌شود


ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز، در مورد وضعیت بازار طلا، گفت: به نظر من بازار طلا روند هفته جاری را در هفته آینده نیز حفظ می‌کند. در چند روز اخیر بازار طلا تغییراتی را در حوزه جهانی تجربه کرده است. بیرون آمدن اخبار سیاسی پیرو بحث برجام باعث نشان دادن فعل و انفعالات بازار طلا شد.

او افزود: با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد که در هفته پیش رو نوسان زیادی در بازار نباشد و تغییرات چشمگیری در قیمت مشاهده نشود. ما افزایش قیمت طلا را خواهیم داشت اما با یک شیب ملایم و رو به بالا؛ نه به روال گذشته که حالتی التهابی و هیجانی داشته باشد.

۴ عامل تاثیرگذار بر بازار طلا


همچنین، عبدالنبی مکابر، عضو هیات‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر به تجارت‌نیوز گفت: نوسانات قیمت طلا به چهار عامل اساسی وابسته است. مهمترین عامل در قیمت، بازدهی سکه طلا است. دومین عامل پیش‌بینی برابری ارز به ریال، مورد سوم بازدهی کل بورس و آخرین مورد، قیمت جهانی هر اونس طلا است.

او افزود: ما نمی‌توانیم در بحث قیمت، تنها به اونس جهانی و برابری ارز به ریال اکتفا کنیم. باید سایر عوامل را نیز در نظر بگیریم. طلای جهانی در هفته‌های گذشته طی حمله روسیه به اوکراین دچار تغییرات زیادی شد و توانست رکورد جهانی خود را ثبت کند.

تاثیر مذاکرات وین بر قیمت دلار و طلا


مکابر ادامه داد: اگر مذاکرات وین به نتیجه مطلوب نرسد، نرخ ارز رشد فزاینده‌ای خواهد داشت و ارزش پول ملی کاهش می‌یابد. همچنین تورم انتظاری روندی صعودی به خود می‌گیرد. با شکست مذاکرات، قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان باز می‌گردد.

این فعال صنفی گفت: از طرفی نتیجه بخش نبودن مذاکرات باعث کسری بودجه دولت، کمبود منابع ارزی در دسترس بانک مرکزی و معضل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی می‌شود که این موارد نیز در قیمت تاثیرگذار هستند.

او افزود: اگر در بحث برجام، توافقی شکل بگیرد، دلار وارد یک کانال نزولی می‌شود. دول در بودجه ۱۴۰۱ نرخ دلار را ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است. می‌توان نتیجه گرفت که حداقل قیمت دلار در معاملات، ۲۳ هزار تومان خواهد بود.

مکابر گفت: این موضوع، شرایط را در اوضاع مساعد نیز پیچیده می‌کند. یعنی به طور دراز مدت انتظارات زیر ۲۳ هزار تومان نخواهد بود. به نظر می‌رسد احتمالا قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن قیمت طلا نیز در بازار داخلی، روندی صعودی به خود می‌گیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا