اقتصادی

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه/ تقاضا در بازار طلا کاهش یافت؟

قیمت‌ طلا و سکه یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱، روند کاهشی داشت و سکه از کانال ۱۵ میلیون تومانی عقب نشست. قیمت دلار نیز روند کاهشی داشت اما تغییرات با وجود انتشار اخبار برجامی، چندان شدید نبود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، دیروز در بازار طلا و سکه نوساناتی وجود داشت. سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا را در لحظه تنظیم این خبر کاهشی اعلام کرده است. هر گرم طلای ۱۸ گرم اکنون یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۷۸۵ تومان داد و ستد می‌شود. این نرخ نسبت به روز گذشته همین ساعات حدود ۱۱ هزار تومان کمتر است. همچنین نسبت به معاملات طلا در بعد از ظهر امروز هم حدود پنج هزار تومان کاهش یافته.

قیمت سکه طرح جدید نیز در این لحظه روند کاهشی دارد و به قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. این قیمت با همین ساعات در روز شنبه تفاوتی ندارد.

قیمت سکه طرح قدیم نیز اکنون روند نزولی دارد و به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این نرخ با روز گذشته تفاوتی ندارد.

عقب‌نشینی سکه از کانال ۱۵ میلیون تومانی

اما شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت تک‌فروشی سکه طرح جدید (امامی) را در لحظه تنظیم این خبر کاهشی و ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام کرده. این منبع روز گذشته در همین ساعات نرخ سکه را ۱۵ میلیون و ۲۶ هزار تومان تومان اعلام کرد. به این ترتیب سکه پس از مدت‌ها دوباره به کانال ۱۵ میلیونی بازگشته بود. اما امروز سکه امامی بار دیگر به کانال ۱۴ میلیون تومانی وارد شد و از بعد ظهر امروز تا لحظه تنظیم این خبر، روند کاهشی را حفظ کرد. به گونه‌ای که اکنون حدود ۵۰ هزار تومان از قیمت خود را از دست داده است.

اما به گزارش این سایت، سکه طرح قدیم (بهار آزادی) در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و ۱۴ میلیون و ۲۱۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در حالی که روز گذشته در همین ساعات، ۱۴ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان قیمت داشت.

نرخ اونس جهانی نیز در لحظه تنظیم این خبر با وجود تعطیلی بازارهای جهانی، در برخی سایت‌ها افزایشی و ۱۷۶۶ دلار اعلام شده است.

سیگنال‌های موثر بر قیمت طلا و سکه

برخی از فعالان بازار طلا و سکه معتقدند با وجود روند افزایشی قیمت اونس جهانی، اما آغاز ماه محرم، قیمت‌ها را در بازار ایران تا حدودی کنترل کرده. نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در این مورد گفته است: در حال حاضر به دلیل کم شدن تقاضا در ماه محرم پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها تا پایان هفته بین یک تا دو درصد در نوسان باشد (سایت طلا).

در این میان، بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی هفتگی کیتکو نیوز، طلا در هفته آتی روندی صعودی خواهد داشت.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در RJO Futures، در این باره تاکید کرد که او روندی صعودی را برای طلا در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌کند. پاویلونیس در این باره تصریح کرد: فدرال رزرو نشان داد که قرار نیست به اندازه گذشته در مورد نرخ بهره تهاجمی رفتار کند. با این حال به نظر می‌رسد طلا در حال حاضر دوباره مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته باشد (اقتصادنیوز).

تاثیر قیمت ارز بر بازار طلا


به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. امروز نرخ دلار تا حدود بعد از ظهر، نوسانی محدود و اندکی کاهشی داشت. در حالی که روز گذشته نرخ ارز در حال حرکت به سمت کانال قیمتی جدید بود، امروز از نرخ‌های دیروز عقب نشست. هر چه زمان از آغاز معاملات گذشت، این کاهش محسوس‌تر شد به گونه‌ای که در نهایت به دلار غیرقانونی فردایی نیز سرایت کرد.

با وجود این، کارشناسان بسیاری پیش‌بینی کرده بودند که، احتمالا قیمت دلار تا مدتی دستخوش تغییر قیمتی خاصی نشود و قیمت‌ها در یک محدوده معین نوسان داشته باشد. این پیش‌بینی حالا محقق شده و قیمت دلار در یک کانال خاص فریز شده است.

این در حالی است که، در روزهای اخیر نیز سیگنال‌هایی از مذاکرات هسته ای برای بازار دلار و به دنبال آن طلا و سکه ارسال شده است. امروز اخباری در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا منتشر شد اما اثر خاصی روی بازار نگذاشت. کارشناسان معتقدند با توجه به طولانی شدن روند مذاکرات، اخبار نامشخص اثر کمتری روی بازار ارز دارند و باید اتفاق روشن‌تری رخ دهد تا روی روند قیمتی دلار اثرگذارد.

از آن سو، با وجود افزایش نرخ بهره آمریکا، اما قیمت اونس همچنان در حال افزایش است. کارشناسان دلیل این موضوع را دو عامل می‌دانند. نخست اینکه میزان این افزایش به حدی نبود که بازار انتظار داشت. دوم اینکه، با وجود اقدام بانک مرکزی آمریکا، تورم در این کشور در حال افزایش است. بازار طلا هم البته اخبار مربوط به نرخ بهره را به نوعی پیش‌خور کرده است.

بازار طلا در انتظار مذاکرات وین

امید موسوی، کارشناس بازارهای مالی چندی پیش، در مورد پیش‌بینی بازار طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل تورم موجود در دنیا، احتمال ریزش اونس موجود است. اما در کشور با توجه به کاهش امید به نتیجه دادن مذاکرات وین، بازارهای مالی، مانند بازارهای طلا و سکه بازدهی دلاری خواهد داشت و تا پایان سال روند آن صعودی است.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی نیز معتقد است، قیمت دلار، طلا و سکه در کوتاه‌مدت احتمالا نوسان اندکی داشته باشد و تغییرات شدید کاهشی و افزایشی آنها به انتشار اخبار مثبت یا منفی در مورد برجام بستگی دارد.

به گفته او، اکنون قیمت‌ها در محدوده ثابتی گرفتار شده‌اند؛ در نتیجه کف‌های آنها فرصت خرید و سقف‌ها، فرصت فروش هستند.

اقتصادنیوز در مورد قیمت سکه نوشت که انتظارات تورمی و احتمال رشد قیمت دلار همچنان بر این بازار اثرگذار است. «البته برخی از فعالان بازار می گفتند در صورتی که قیمت دلار افزایش یابد، قیمت سکه با توجه به حباب آن شانس بالایی برای رشد چشمگیر نخواهد داشت.»

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا