اقتصادی

قیمت طلا افت کرد / بازگشت قیمت سکه در گرو بازار ارز

قیمت طلا در اولین ساعات معاملات امروز عملکرد خوبی نداشت و تا نزدیکی ۱۷۴۵ دلار نیز افت کرده بود. قیمت طلا در ساعت ۱۲ و ۵۱ دقیقه عصر به وقت ایران در حدود ۱۷۴۸ دلار قرار داشت. علت اصلی افت قیمت طلا تقویت شاخص دلار و نزدیک شدن آن به رکورد یک ساله اش عنوان می شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت طلا در اولین ساعات معاملات امروز عملکرد خوبی نداشت و تا نزدیکی ۱۷۴۵ دلار نیز افت کرده بود. قیمت طلا در ساعت ۱۲ و ۵۱ دقیقه عصر به وقت ایران در حدود ۱۷۴۸ دلار قرار داشت. علت اصلی افت قیمت طلا تقویت شاخص دلار و نزدیک شدن آن به رکورد یک ساله اش عنوان می شود. تقویت شاخص دلار و همچنین افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده، دیگر عامل منفی برای بازار فلزات گرانبها بوده است.

علیرغم افزایش شاخص‌های سهام ایالات متحده، هنوز بخشی از نگرانی‌های ریسک گریزی در بازار وجود دارد. یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ املاک و مستغلات چین با نام هلدینگ گروه فانتازیا Fantasia Group Holdings هم یکی از موعدهای پرداخت بدهی خود را از دست داده است. اگرچه مشکلات فانتازیا به اندازه اورگراند بزرگ نیست اما نگرانی‌های فزاینده‌ای از سرایت این مشکل در بازارهای مالی شکل گرفته است. همچنین نگرانی‌های مرتبط با زنجیره تامین نیز باعث کمبود مواد اولیه در بسیاری از محصولات شده است. مساله زنجیره تامین در کنار افزایش سریع قیمت انرژی، همزمان با ترس از تورم موجب شده که حتی تصور بازگشت «تورم رکودی» که در اوایل دهه ۱۹۸۰ اقتصاد جهان را در برگرفته بود، بار دیگر زنده شود. این عناصر به احتمال زیاد در کوتاه مدت روند نزولی معاملات طلا و نقره را محدود خواهد کرد.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا در سطح نسبتا بالایی قرار گرفت و فاصله چندانی با بالاترین سطح ۱۲ ماه گذشته خود ندارد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس بار دیگر به روند افزایشی خود ادامه داد و در بالاترین سطح هفت سال گذشته باقی ماند بر این اساس هر بشکه نفت خام به قیمت ۷۹.۴۸ دلار معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا نیز در محدوده ۱.۵۲۴ درصدی معامله شد.(اقتصاد آنلاین)

بازگشت قیمت سکه در گرو بازار ارز

سکه بازان به دقت خود را با تغییرات قیمتی دلار هماهنگ می‌کنند. به عقیده برخی از فعالان رشد قیمت سکه به بالای سقف ۱۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نیز تا حد زیادی به نوسانات قیمت دلار بستگی خواهد داشت. در صورتی که نرخ ارز به سوی سطح ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت کند، احتمال شکست مقاومت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسیار زیاد خواهد شد.

اگر قیمت دلار به کانال ۲۷ هزار تومان برگردد پیش‌بینی می‌شود که قیمت سکه کاهش یابد و کانال ۱۲ میلیون تومان را از دست بدهد. از طرفی کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا به تجارت‌نیوز گفته بود که با توجه به تعطیلی‌های هفته دوم مهر تغییرات قیمتی در بازار طلا و سکه اهمیتی زیادی ندارد زیرا میزان عرضه به شدت کاهش یافته است.

بنا بر گزارش اقتصادنیوز، سکه بازان با توجه به اثرگذاری قیمت دلار،‌اخیرا اخبار سیاسی را با دقت بیشتری دنبال می کنند. دیروز افزایشی های بازار سکه سعی می کردند اخبار مربوط به افزایش تنش ها با آذربایجان را پررنگ جلوه دهند. این در حالی بود که کاهشی های بازار تاکید می کردند که مشکلات ایران با عربستان در حال مرتفع شدن است.

با این حال، بیشتر معامله گران بازار سکه معتقدند که آینده این بازار به مذاکرات هسته ای بستگی خواهد داشت. ماندگاری تحریم ها و کاهش امید برای لغو آن ها می تواند زمینه ساز رشد قیمت سکه به سوی سقف های تازه تر شود، حال آنکه شروع مذاکرات حداقل می تواند منجر به کاهش نوسانات فلز گران بهای داخلی شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا