اقتصادی

پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

به طور معمول بسیاری از متقاضیان اواخر سال برای خرید مسکن اقدام می‌کنند اما به تازگی بحث افزایش وام مسکن مطرح شده و برخی خریداران و فروشندگان فعلا دست نگه داشته‌اند.



به گزارش روند بازار به نقل از پول نیوز، روز‌های آخر سال، تکاپوی زیادی تمام فعالین بازار مسکن را در بر می‌گیرد. همه می‌خواهند که فورا خانه‌ای بخرند و به همین دلیل است که معمولا افزایش قیمت رخ می‌دهد. گرچه افزایش قیمت ناشی از فرا رسیدن سال نو، در بازار مسکن همواره کاذب بوده است.

اما در حال حاضر، با اینکه به روز‌های پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم، هیچ خبری از آن تکاپوی همیشگی نیست. بیشتر مالکین و سازنده‌ها از ترس تورم بیشتر، ترجیح می‌دهند که دست نگه داشته و املاک خود را نفروشند.

کارشناسان مختلف، سال هاست که در خصوص وضعیت نا به سامان بازار مسکن هشدار می‌دهند. اما این روزها، سطح دیگری از رکود معاملاتی در بازار املاک را شاهد هستیم. رکودی که به نظر می‌آید ناشی از انصراف فروشندگان یا اینکه به دلایل اخبار افزایش تسهیلات مسکن از خرید و فروش منصرف شده اند تا فرصت مناسب با قیمتی مناسب برای خرید داشته باشد.

وضعیت بازار مسکن در سال آینده (۱۴۰۲)

این موضوع توسط خیلی از دارندگان بنگاه‌های معاملات ملک نیز تایید شده است. بیشترشان از صبح تا شب در مغازه‌های خود بیکار هستند و خبری از مشتری نیست.

اما در حال حاضر، بازار مسکن این روز‌ها تفاوت چندانی با دیگر ایام سال ندارد. در طول چند ماه اخیر شاهد بودیم که قیمت مسکن روز به روز افزایش پیدا کرد و در نتیجه، قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرد. حالا که قیمت مسکن در تهران به متری ۵۴ میلیون تومان رسیده است، دیگر چه کسی می‌تواند برای خرید ملک تکاپو داشته باشد؟

بررسی تقاضای مسکن در دهه‌ی آتی

آمار‌ها نشان می‌دهد که تورم سالانه‌ی دی ماه در بازار مسکن تهران به ۴۰.۶ درصد است که نسبت به ماه قبل ۳.۵ درصد رشد داشته است.

همین اعداد و ارقام به خوبی نشان می‌دهد که متقاضیان واقعی مسکن، هر روز از خرید دورتر می‌شوند و بازار به دست دلالان و سوداگران خواهد افتاد.

با این وجود، خیلی از کارشناسان مسکن می‌گویند که هنوز هم جای رشد قیمت‌ها وجود دارد. به همین دلیل است که فروش و معاملات ملک در این بازار خیلی کمتر شده و خیلی‌ها در انتظار ثبات قیمت‌ها باقی مانده اند. چرا که نمی‌خواهند با ضرر مواجه شوند.

بازار مسکن، از تورم جا مانده است و این موضوع به هیچ وجه خوشایند نیست. چرا که نشان از ظرفیت این بازار برای رشد بیشتر دارد. در واقع این روزها، مردم بیشتر از هر چیز دیگری نقش نظاره گر را دارند چرا که قادر به سرمایه گذاری در این بازار نیستند.

این روز‌ها خبر‌هایی از افزایش تسهیلات خرید مسکن به گوش می‌رسد که همین امر باعث شده بسیاری از افراد که قصد داشتند پیش از عید اقدام به خرید یا فروش مسکن کنند، فعلا دست نگه دارند.

بررسی‌های میدانی از مشاوران املاک هم حاکی از آن است که برخی خریداران مسکن از خرید ملک منصرف شده‌اند از سوی دیگر برخی مالکان هم دیگر قصد فروش ندارند چراکه احتمال می‌دهند بعد از افزایش تسهیلات خرید مسکن می‌توانند ملک خود را گران‌تر بفروشند.

بسیاری از کارشناسان مسکن می‌گویند: آثار روانی افزایش تسهیلات خرید بر بازار مسکن حاکم شده و طی یک هفته گذشته قیمت‌ها تغییر کرده است در حالی که به گفته مسئولان بانک مسکن این موضوع هنوز قطعی نشده و در حد پیشنهاد است که مقرر شده بعد از عید در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مطرح شود.

در این خصوص یکی از مشاوران املاک معتقدند: از یک هفته گذشته بازار مسکن با مطرح شدن افزایش تسهیلات خرید جان تازه‌ای گرفته است؛ قیمت‌ها توسط مالکان تغییر کرده و از طرف دیگر برخی از خریداران مسکن هم با وجود آنکه موارد بسیار خوبی برای خرید داشتند، اعلام کرده اند که بعد از افزایش یافتن تسهیلات برای خرید مسکن اقدام می‌کنند.

دولت باید به جای افزایش میزان تسهیلات به فکر تولید باشد

در این میان برخی فعالان بازار معتقدند افزایش سقف تسهیلات به ضرر بازار خواهد بود. سعید لطفی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش تسهیلات خرید مسکن آثار بدی بر بازار مسکن وارد خواهد کرد چراکه میزان اقساط این تسهیلات، آثار تورمی بر بازار خواهد گذاشت. اگر دولت قصد دارد بازار مسکن را کنترل کند باید میزان تولید و عرضه را بالا ببرد تا شاهد رونق این بازار باشیم در غیر این صورت با افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن در این بازار آثار مثبتی مشاهده نخواهیم کرد.

پیش از این سید محسن فاضلیان عضو هیئت مدیره بانک مسکن درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن گفته بود: بانک مسکن محدودیتی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن بالاتر از سقف تعیین شده از سوی بانک مرکزی ندارد که این نرخ را در قرارداد‌های انفرادی از ٢٠٠ میلیون به ۴٠٠ میلیون و در مجموع به ٨٠٠ میلیون تومان برساند، اما موضوع مهم توان مردم برای بازپرداخت این تسهیلات با توجه به میزان درآمد آن‌ها است.

او افزود: به طور قطع باید تناسبی بین مدت زمان پرداخت و میزان اقساط و سقف تسهیلات وجود داشته باشد و این توازن برای سلامت در حوزه بانکی بسیار مهم است.

معاون امور اعتباری بانک مسکن گفت: تورم مسکن قابل مشاهده و رصد است و پیشنهاد ما به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار افزایش سقف تسهیلات مسکن تا ۵٠ درصد است که اگر بانک مرکزی مجوز دهد سقف تسهیلات افزایش پیدا می‌کند، اما باید توجه داشت که بانک مرکزی با هر میزان درصدی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن موافقت کند به همان میزان سقف اقساط و باز پرداخت هم افزایش پیدا می‌کند.

تنها یک بانک اقدام به پرداخت تسهیلات خرید مسکن می‌کند

براساس این گزارش بانک‌ها طبق قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما تاکنون هیچ یک از بانک‌ها در این زمینه ورود پیدا نکرده و تنها بانک مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کند در حالی که اگر سایر بانک‌ها هم در این بخش ورود پیدا کنند، انحصار در حوزه تسهیلات‌دهی شکسته شده و بسیاری از متقاضیان با دریافت تسهیلات از سایر بانک‌ها می‌توانند زودتر خانه دار شوند.

حسنی یکی از متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در یکی دوسال گذشته با وجود آنکه اعلام شده که باید تمامی بانک‌ها برای پرداخت وام خرید مسکن ورود کنند، اما به هر بانکی مراجعه می‌کنیم اعلام می‌کند که چنین تسهیلاتی برای پرداخت ندارد.

سقف تسهیلات وام خرید مسکن چه میزان است؟

متقاضیان برای دریافت تسهیلات خرید مسکن، ابتدا باید اقدام به خرید اوراق حق تقدم در نزد شعبه‌های بانک کنند سپس با انجام اقدامات تشکیل پرونده و طی کردن مراحل اداری، منتظر نوبت سررسید اوراق مسکن و دریافت وام شوند.

این تسهیلات به ۲ صورت زوجین و فردی پرداخت می‌شود؛ اگر شخص بصورت فردی اقدام به دریافت تسهیلات کند، سقف وام ۲۰۰ میلیون تومان است، اما اگر آقا و خانمی که همسر هستند به بانک مراجعه کنند، با ارائه عقدنامه یا سند ازدواج می‌توانند بصورت زوجین و تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان (هر نفر ۲۰۰ میلیون تومان) اقدام به دریافت تسهیلات کنند.

در حال حاضر زوج‌ها می‌توانند ۸۰ میلیون تومان وام جعاله هم دریافت کنند تا در مجموع سقف تسهیلات برای زوجین ۴۸۰ میلیون تومان شود. برای همین در بین گفته‌های عمومی، این وام خرید مسکن بانک مسکن به وام ۴۸۰ میلیونی مشهور شده است؛ یعنی دو وام فردی به‌علاوه یک وام جعاله.

بازپرداخت و سود وام با اوراق حق تقدم مسکن

بازپرداخت این تسهیلات تاکنون برای مناطق خارج بافت فرسوده شهری به ۲ صورت ساده و پلکانی، بازپرداخت ۱۲ سال و سود ۱۷.۵ درصد بوده است. برای مناطق بافت فرسوده شهری به روش ساده، ۱۵ سال و به روش پلکانی حداکثر ۱۲ سال با سود ۱۶ درصد بوده، اما اخیرا هم خبری در خصوص افزایش میزان سود تسهیلات خرید مسکن شنیده شده است.

سعید کوهی رئیس اداره اعتبارات بانک مسکن در این خصوص گفته است: در شورای پول و اعتبار میزان نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته است و این افزایش تسهیلات در تمامی قرارداد‌های جدید اعلام می‌شود به طوری که میزان اقساط تسهیلات اقساط هر قراردادی که از هفته قبل منعقد شده باشد، با نرخ جدید سود بانکی تعیین می‌شود.

کوهی همچنین در خصوص تسهیلات نهضت ملی مسکن هم گفته است: نرخ سود از طریق شورای پول و اعتبار اعلام می‌شود و طرح نهضت هم، چون حد اعتباری دیده نشده بود از منابع داخلی بانک پرداخت می‌شد و نرخ آن ۱۸ درصد بود، اما الان درحال حاضر به ۲۳ درصد تغییر کرده است که هزینه‌های پروژه‌ها را هم بالا می‌برد؛ اقساط متقاضیانی که تسهیلات پرداخت می‌کنند تقریباً حدود ۸ و نیم الی ۹ میلیون تومان افزایش داشته است.

براساس این گزارش حال با توجه به این تغییراتی که با افزایش میزان تسهیلات خرید در بازار مسکن به وجود می‌آید، دولت در صورت افزایش سقف این تسهیلات باید حتما تدابیر لازم برای کنترل قیمت‌ها و همچنین میزان اقساط را در دستور کار قرار دهد.

مسکن در پیچ و خم تورم ۵۰ درصدی

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن گفت: دولت با ارائه بودجه به مجلس و طبق نظر کارشناسان، تورمی ۴۰ تا ۵۰ درصد را برای سال آینده در نظر گرفته است.

وی افزود: وجود معاملات کاسب‌کارانه، وضعیت بازار‌های موازی و بازار مسکن را نیز به این تورم اضافه کنید، اما با این حال احتمال دارد تا حد زیادی افزایش قیمت را در بازار مسکن شاهد باشیم.

این کارشناس مسکن همچنین بیان کرد: تنها در صورتی که راهکار‌هایی برای برون‌رفت از این فضا تعریف شود و بتوانند نظارت عالی داشته باشند بازار از این وضعیت خارج می‌شود.

غیبی افزود: اگر این سیستم و بی‌برنامگی موجود را ادامه دهیم قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و توان مردم به کف میزان خود می‌رسد. از سوی دیگر آمار اجاره‌نشینی افزایش می‌کند و بازار اجاره نیز در وضعیت نامناسب‌تری قرار می‌گیرد.

برخی کارشناسان معتقدند راه حل گذار از مشکلات مسکن در همین بازار نهفته است و با بهبود وضعیت بخش‌هایی مثل عرضه و تقاضا، ایران بحران مسکن را پشت سر خواهد گذاشت.

اما مشکلات اقتصادی ایران به بازار مسکن محدود نمی‌شود. تا زمانی که آمار افزایش نرخ تورم، صعود قیمت دلار و افزایش انتظارات تورمی مردم وجود داشته باشد بروز بحران در حوزه مسکن نیز اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا