بورس

پیش‌بینی هفتگی بورس/ عرضه استارتاپ‌ها در بورس سودآور است؟

روز چهارشنبه اولین استارتاپ در بورس عرضه اولیه شد و به گفته مدیرعامل فرابورس قرار است بقیه استارتاپ‌ها نیز در بازار سرمایه عرضه شوند. به گفته کارشناسان عرضه این استارتاپ‌ها می‌توانند سود خوبی به اقتصاد کشور برساند.

به گزارش روند بازار بورس به نقل از تجارت‌نیوز، در هفته‌ای که گذشت بورس کمتر از یک درصد رشد داشت و به محدوده یک میلیون و ۵۲۱ هزار واحدی رسید.

در این میان، شرکت انتقال داده‌های آسیاتک، چالش و موانعی که بر سر راه ورود برخی شرکت‌های اپراتور ارتباطاتی به بورس وجود دارد را رد کرد. این شرکتریال در نهایت با نماد «آسیاتک» در بورس تهران پذیرفته و عرضه اولیه شد.

طبق گفته مدیرعامل فرابورس، تا به حال علاوه بر تپسی، جلساتی با مجموعه‌هایی مانند کافه‌بازار و اسنپ نیز برگزار شد. با این‌ حال به نظر می‌رسد روشن نبودن دستورالعمل‌ها باعث شده این مجموعه‌ها فعلاً دست‌ نگه دارند.

ورود استارتاپ‌ها به بورس و ارزش‌گذاری آن‌ها در بازار سهام می‌تواند شرایط سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و داخلی را برای آنها آماده کند. چرا که بورس یکی از بهترین‌ گزینه‌ها برای تامین مالی است.

روند معاملات بورس تغییر می‌کند؟


نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: هر چند ورود شرکت‌های فناوری‌محور مشابه تپسی یا حتی آسیاتک را به سختی می‌توان به عنوان ورود استارتاپ‌ها به بورس تلقی کرد. اما این موضوع خبر از گسترش محدوده شرکت‌های پذیرش شده و تقویت بخش فناورمحور بازار سرمایه می‌دهد.

وی می‌افزاید: این اقدام می‌تواند ذائقه برخی از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر را تامین و همچنین گسیل سرمایه به بخش‌های خدماتی جذاب را تسهیل و روند توسعه آنها را در سال‌های آتی تسریع کند. در مجموع پذیریش استارتاپ‌های نوپا و ریسک ذاتی آنها در بازار سرمایه (که زمینه آن در فرابورس تامین شده است) موفقیت بیشتری به سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها می‌رساند.

میرزایی تاکید می‌کند: این موضوع، بخش خدمات را که در بازار و اقتصاد ایران مغفول مانده تقویت می‌کند. این بخش در کشورهای پیشرفته رقیب و جایگزین شرکت‌های بزرگ تولیدی سنتی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیش‌بینی معاملات در هفته آینده می‌گوید: با توجه به فاز نوسانی و تعطیلات هفته آینده، احتمالا معاملات کم‌رمقی خواهیم داشت. تمایل بورس به سمت سهام کوچک است. در برخی روزها شاهد روند حرکتی معکوس بین شاخص کل و شاخص هم وزن خواهیم بود. این بدان معناست که در شرایطی که سهام شاخص‌ساز در محدوده منفی و صفر معامله می‌شوند، جو کلی سهام کوچک، مثبت و سبز پوش باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا