بورس

پیش‌بینی بورس شنبه/ تاثیر قطعنامه شورای حکام روی بورس چیست؟

بورس طی دو هفته اخیر بازدهی منفی داشته است و اغلب تک سهم‌های بازار زیان‌ده شده است. با وجود این منفی‌های بازار سرمایه قطعنامه شورای عالی امنیت علیه ایران به تصویب رسید. با تصویب این قعطنامه بورس چه وضعیتی به خود می‌گیرد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بورس در هفته‌ای که گذشت افت ۱٫۴ درصدی داشت. یعنی روز چهارشنبه هفته اخیر شاخص کل روی تراز یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی رسید. همسو با افت شاخص کل بورس نیمی دیگر از شاخص‌ها نیز افت کردند و به نوعی شاهد عقبگرد بازار سرمایه بودیم.

طی روزهای اخیر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در مورد قطعنامه شورای حکام توییتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رای موافق، ۲ کشور (چین و روسیه) رای مخالف و ۳ کشور (هند، لیبی و پاکستان) رای ممتنع دادند. بنابراین کشورهایی که نماینده نیمی از بشریت هستند از این قطعنامه حمایت نکردند.

متن پیش‌نویس انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است.

روند بورس پس از قعطنامه چه می‌شود؟


کارشناسان عقیده دارند که پس تصویب این قعطنامه تمامی بازارهای مالی خصوصا بازار سرمایه به صورت موقت تغییر روند می‌دهد. یعنی بازارهای طلا، سکه و دلار صعودی می‌شوند و در مقابل بورس نیز روند اصلاحی و نزولی به خود می‌گیرد. البته کارشناسان عقیده دارند که این روندها به صورت موقت خواهد بود. یعنی بازارها پس از یک هفته الی ۱۰ روز پس از تغییر مسیر به حالت عادی خود باز می‌گرددند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه عقیده دارند که بورس هفته آینده روند نوسانی به سمت منفی خواهد شد. همچنین اغلب سرمایه‌های درحال گردش به سمت تک‌ سهم‌های بازار می‌رود.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی نیز می‌گوید: احتمال خروج مقطعی پول از بازار سرمایه برای ورود به سایر بازارهای موازی و دارایی‌های امن‌تر وجود دارد و می‌توانیم انتظار کاهش هیجانی را در بورس داشته باشیم.

این کارشناسان بازارهای مالی عقیده دارند که سایر بازارهای مالی دچار نوسان قیمتی کوتاه مدت می‌شوند و به علت نوسان این بازارها نقدینگی از بورس خارج می‌شود.

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره این قعطنامه نوشت: این اتفاق عامل افزایش ریسک سیاسی بازار است. بر همین اساس ممکن است در برخی نمادها شاهد خروج سهامداران حقیقی باشیم.

با وجود این اظهار نظر و پیش‌بینی بورس توسط کارشناس‌ها به نظر می‌رسد که تالار شیشه‌ای طی هفته پیش‌رو روندی نوسانی و گاها منفی داشته باشد. اما احتمالا نقدینگی با سرعت بیشتری از بازار خارج شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا