دانش و فناوری

چاپلین، عامل حملات اخیر سایبری کشور

«چاپلین» نام بدافزاری جدیدی است که اخیرا زیرساخت‌های حیاتی کشور را هدف قرار داده است و احتمال می‌رود عامل حملات سایبری اخیر باشد.

به گزارش روند بازار، گزارش‌ها حاکی از آن است که بدافزار جدیدی با نام «چاپلین»، به‌تازگی در زیرساخت‌های حیاتی کشور فعال شده و احتمالا عامل وقوع حادثه سایبری و اختلالات اخیر بوده است.

بر اساس گزارش آی‌تی‌ایران، مرکز مدیریت راهبردی افشا اعلام کرد اجرای دستورات مخرب در CMD، تغییر تنظیمات امنیتی، تزریق به پردازه‌های معتبر ویندوز و تخریب، MBR سیستم از جمله قابلیت‌های این بدافزار است.

دیگر ویژگی حائز اهمیت در بدافزار چاپلین، قابلیت خود انتشاری به شبکه‌های صنعتی است. بنابراین در صورتی‌که مجزاسازی شبکه IT از شبکه‌های صنعتی انجام نگرفته باشد، فعالیت مخرب‌گونه این بدافزار به شبکه صنعتی نیز سرایت و سامانه‌های کنترلی را در این شبکه‌ها، دچار اختلال می‌کند.

بدافزار چاپلین که توسعه آن از اوایل امسال آغاز شده است، از خانواده تروجان‌ها محسوب می‌شود. عدم تفکیک شبکه حیاتی از اینترنت (به خصوص شبکه IT ازOT)، استفاده از نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض یا ساده و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر (به‌خصوص در لبه اینترنت)، عواملی هستند که در پیشبرد اهداف طراحان بدافزار، نفوذ مهاجمان سایبری به زیرساخت‌های صنعتی و گسترش دامنه آلودگی نقش داشته‌اند.

این بدافزار، برای انتقال اطلاعات و ارتباط با خارج از شبکه سازمان، ترافیک غیرمتداول ICMP تولید می‌کند. با توجه به تمرکز حمله اخیر روی زیرساخت‌های صنعتی، ضروری است متولیان و مسئولان IT زیرساخت‌ها، شبکه‌های فناوری اطلاعات را از صنعتی جداسازی فیزیکی و اتصال غیرضروری سرویس‌ها را با اینترنت لغو کنند.

کارشناسان امنیت سایبری بخوانند

کارشناسان امنیت سایبری مرکز مدیریت راهبردی افتا می‌گویند: لغو دسترسی‌های از راه دور (تا اطلاع ثانوی)، غیرفعال‌سازی حساب‌های کاربری غیرضروری و فعال‌سازی یا تغییر رمزعبور پیکربندی برای تمام PLCها و عدم استفاده از حافظه‌های جانبی USB از دیگر اقدامات مقابله با نفوذ و فعالیت بدافزارها و باج‌افزارهاست.

مرکز مدیریت راهبردی افتا از متخصصان، کارشناسان و مدیران حوزه IT دستگاه‌ها و سازمان‌های دارای زیرساخت و شبکه‌های صنعتی سازمان‌ها خواسته است تا با مراجعه به سایت این مجموعه، با شاخص‌های آلودگی بدافزار Chaplin که تاکنون شناسایی شده‌اند و نحوه کارکرد سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS) این بدافزار، آشنا شوند.

این مرکز، روز دوشنبه اعلام کرد که بخشی از سیستم های فناوری اطلاعات فولاد کشور مورد حمله سایبری دشمنان خارجی قرار گرفت و به تبع آن بخش‌هایی از فولاد هرمزگان و خوزستان نیز دچار اختلال در تولید شد که به سرعت سیستم‌های امنیتی نسبت به مهار و دفع آثار حمله سایبری مذکور اقدام کردند.

مرکز ملی همچنین هرگونه اخبار در مورد حمله سایر مراکز را تکذیب کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا