اقتصادی

چرا باید از بازار سکه و طلا خارج شد؟

بازار سکه و طلا در مهرماه وضعیت قابل تعریفی نداشت. بازدهی سرمایه‌گذاری در این بازار همچنان منفی است و پیشبینی می‌شود در ادامه راه هم این روند نزولی تداوم داشته باشد.

تقریبا از اردیبهشت و خرداد به بعد، بازار سکه خون به دل سرمایه‌گذارانش کرده. طلا هم با وجود اینکه در بازار‌های جهانی در حال رکورد شکنی است، در بازار‌های داخلی چنگی به دل نمی‌زند و مهرماه را هم با بازدهی منفی دو درصد پشت سر گذاشته. روندی که احتمالا ادامه‌دار خواهد بود و سرمایه‌گذاری در سکه و طلا را حسابی کساد کرده است. این در حالی است که سپرده بانکی به عنوان ساده‌ترین روش سرمایه‌گذاری، دست کم اصل و ارزش پول را حفظ کرده و به سرمایه‌گذاران ضرر نرسانده است. اتفاق عجیبی که مهرماه در بازار سکه افتاده این است که سکه تمام طرح قدیم بعد از سال‌ها توانست از سکه تمام طرح جدید جلو بزند. طوری که آخرین روز مهرماه سکه تمام طرح قدیم که عموما قیمت پایین‌تری نسبت به سکه امامی داشت، توانست حدود ۳۰ هزار تومان گران‌تر در بازار معامله شود. 

طلای ۱۸ عیار؛ بازدهی منفی دو درصد

هر گرم طلای ۱۸ عیار در مهرماه امسال دو درصد به سرمایه‌گذارانش ضرر رساند. طوری که این فلز گرانبها مهرماه را با قیمت ۴۰۸ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر گرم آغاز کرد و تا هفته سوم مهرماه در همین محدوده قرار داشت. تا اینکه از ۱۸ مهر با یک کاهش نسبی روبرو شد و تا پایان ماه به ۴۰۱ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد. این رقم کمترین قیمتی بود که طلای ۱۸ عیار در مهرماه تجربه می‌کرد. باید توجه داشته باشید که طلای ۱۸ عیار در هفته اول مهرماه تا ۴۰۹ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش پیدا کرده بود. به عبارتی می‌توان گفت: این فلز در مهرماه کلا ۹ هزار تومان نوسان داشته و یک دوره با ثبات را پشت سر گذاشته است. با توجه به بازدهی منفی طلا در ماه مهر، می‌توان نتیجه گرفت که سپرده‌گذاری در بانک سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذار‌ها کرده و دست کم ارزش پولشان را حفظ کرده است. این روند کاهش قیمت طلا ممکن است در ادامه راه هم تداوم پیدا کند. هرچند بعضا پیشبینی می‌شود که با پایان ماه صفر، شاهد افزایش تقاضا در بازار طلا باشیم. 

تغییرات قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در مهرماه مطابق نمودار زیر است:

چرا باید از بازار سکه و طلا خارج شد؟

سکه طرح جدید؛ بازدهی منفی ۳.۷ درصد

سکه تمام طرح جدید که بعضا به نام سکه امامی شناخته می‌شود، مهرماه کمترین اختلاف را با رقیب خود یعنی سکه طرح قدیم پیدا کرد. طوری که در روز‌های پایانی مهر، قیمت این دو سکه تقریبا یکسان بود. سکه امامی در بازار طلا بیشترین بازدهی منفی را از خود نشان داده است. طوری که قیمت سکه در این ماه حدود ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. سکه تمام طرح جدید مهرماه را با قیمت چهار میلیون و ۵۲ هزار تومان آغاز کرد. این بیشترین قیمت سکه در ماه مهر بود و هرگز دوباره به این قیمت برنگشت. این سکه در هفته سوم مهرماه از کانال چهار میلیونی خداحافظی کرد و با سرعت بیشتری به کاهش قیمت ادامه داد. تا جایی که قیمت سکه تمام تا پایان مهرماه به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد و بازدهی منفی ۳.۷ درصد را به نام خود ثبت کرد. سکه تمام در این مدت حدود ۱۵۰ هزار تومان ارزش خود را از دست داد. این روند کاهش قیمت فعلا خیال توقف ندارد و ممکن است در ماه‌های آینده هم ادامه داشته باشد. برای همین بهتر است هر چه زودتر از بازار سکه خارج شویم و سرمایه‌مان را از بازدهی‌های منفی نجات دهیم. 

تغییرات قیمت سکه تمام طرح جدید در مهرماه مطابق نمودار زیر است:

چرا باید از بازار سکه و طلا خارج شد؟

سکه طرح قدیم؛ بازدهی منفی ۲.۲ درصد

سکه تمام طرح قدیم یا همان سکه تمام بهار آزادی بعد از سال‌ها از سکه امامی پیشی گرفته است. طوری که پایان مهرماه این سکه حدود ۳۰ تومان از سکه امامی گران‌تر معامله شد و روی نرخ سه میلیون و ۹۳۰ هزار تومان ایستاد. برای همین سکه بهار بازدهی منفی کمتری را تجربه کرد. از آنجا که اول مهرماه هر سکه تمام طرح قدیم روی مرز چهار میلیون تومان قرار داشت، می‌توان نتیجه گرفت که این سکه با کاهش ۷۰ هزار تومانی، بازدهی منفی ۲.۲درصدی را برای سرمایه‌گذارانش به همراه داشته است. بیشترین قیمت سکه در همان هفته اول مهر رقم خورد که سکه تمام طرح قدیم به نرخ چهار میلیون و ۲۰ هزار تومان معامله شد. ۱۸ مهرماه آخرین روزی بود که سکه در کانال چهار میلیونی قرار داشت. از آن روز به بعد سکه وارد کانال سه میلیونی شده و روند نزولی آن فعلا ادامه دارد. این مورد می‌توانید یکی از دلایل خروج سرمایه از بازار سکه باشد. چراکه در چنین شرایطی، حتی سپرده‌گذاری بانکی هم سرمایه‌گذاری سودآورتری نسبت به سکه به حساب می‌آید. 

تغییرات قیمت سکه تمام طرح قدیم در مهرماه مطابق نمودار زیر است:

چرا باید از بازار سکه و طلا خارج شد؟

نیم‌سکه؛ بازدهی منفی دو درصد

نیم‌سکه بازار مهرماه را با قیمت دو میلیون و ۶۲ هزار تومان آغاز کرد. حالا که مهرماه به پایان رسیده، با توجه به قیمت دو میلیون و ۲۲ هزار تومانی هر نیم‌سکه می‌توان نتیجه گرفت بازدهی سرمایه‌گذاری در این حوزه تقریبا منفی دو درصد بوده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در حساب سپرده بانکی ماهانه ۱.۵ درصد سود به همراه دارد. بیشترین قیمت نیم‌سکه مربوط به هفته اول مهر است که روی دو میلیون و ۶۲ هزار تومان قرار داشت. از آن زمان تا حالا نیم‌سکه حدود ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت را پشت سر گذاشته و با توجه به روند نزولی در بازار سکه، احتمالا قیمت نیم سکه در ادامه قیمت کمتری به خود خواهد گرفت. برای همین بهتر است زودتر از بازار سکه خارج شویم. 

تغییرات قیمت نیم سکه در مهرماه مطابق نمودار زیر است:

چرا باید از بازار سکه و طلا خارج شد؟

ربع‌سکه؛ بازدهی منفی ۳.۲ درصد

ربع سکه با اینکه تقاضای بیشتری نسبت به دیگر انواع سکه دارد، اما کاهش قیمت بیشتری را در مهرماه تجربه کرده است. طوری که ربع سکه فعالیت خود در مهرماه را با قیمت یک میلیون و ۲۶۲ هزار تومان آغاز کرد. این بالاترین قیمتی بود که ربع سکه در مهرماه تجربه کرد و با روند کاهش که در طول اولین ماه پاییز در پیش گرفت، هرگز نتوانست به قیمتی بالاتر از یک میلیون و ۲۶۲ هزار تومان برسد. این روند کاهشی تا پایان مهرماه ادامه داشت و باعث شد قیمت ربع سکه تا یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان پایین بیاید. با وجود این کاهش ۴۲ هزار تومانی می‌توان نتیجه گرفت سرمایه‌گذاری روی ربع سکه در مهرماه با بازدهی منفی ۳.۲ درصد همراه بوده است. این در حال است که سپرده‌گذاری در بانک، دست کم ارزش پول را حفظ می‌کند و مانع چنین ضرری می‌شود. با توجه به روند کاهش قیمت سکه از چند ماه گذشته، می‌توان پیشبینی کرد که این بازدهی منفی در ماه‌های آینده هم گریبانگیر سرمایه‌گذاران بازار سکه شود. 

تغییرات قیمت ربع سکه در مهرماه مطابق نمودار زیر است:

چرا باید از بازار سکه و طلا خارج شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا