سیاسی

چرا روسیه مانع امضای برجام شد؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که دو هفته پیش قرار بود ایران و طرف غربی در وین توافق کنند، اما روسیه با مانع‌تراشی اجازه نداده است. اما چرا روسیه که روابط خوبی با ایران دارد مانع توافق در وین شد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‎‌نیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی دوحه به منطقه سفر کرد. او در جریان این سفر و در جمع خبرنگاران گفت: به نوعی از توافق بسیار نزدیک هستیم، اما شاید نتوانیم برجام را امضا کنیم. دو هفته پیش ما تقریبا به توافق دست پیدا کردیم؛ روسیه مانع‌تراشی کرد.

او در ادامه توضیح داد که روسیه قصد دارد مانع لغو تحریم‌های نفتی ایران و امضای برجام شود.

روسیه مانع امضای برجام شد؟


چرا روسیه که روابط خوبی با ایران دارد مانع امضای برجام در وین شد؟ مدت‌ها پیش از آغاز جنگ روسیه با اوکراین، قیمت نفت به دلیل پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه افزایش یافت. پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، برخی از کشورها مانند انگلستان، فرانسه و آمریکا اعلام کردند که دست به تحریم‌های نفتی علیه روسیه می‌زنند.

روسیه حدود ۴۰ درصد انرژی قاره اروپا را تامین می‌کند. به همین دلیل هم اروپا بسیار دنبال جایگزینی برای روشن نگه داشتن انرژی در قاره خود گشت. با این حال می‌توان حدس زد که احتمالا روسیه قصد داشته مانع لغو تحریم‌ها و امضای برجام شود. زیرا با ورود نفت ایران به بازار، مشتریان روسیه راحت‌تر می‌توانستند جایگزینی برای روسیه بیابند. چنانکه مدتی پس از لغو برخی از تحریم‌های ایران، قیمت نفت رویکرد کاهشی داشت. بنابراین می‌توان حدس زد با امضای برجام، موقعیت روسیه در اروپا تهدید می‌شود.

به جز این، اویل پرایس قبلا گزارشی درباره قراداد ۲۰ ساله ایران و روسیه منتشر کرد. بر اساس این قرارداد، روسیه به ایران اجازه فروش و صادرات گاز می‌دهد. یعنی روسیه، عملاً بر اینکه گاز ایران در کجا و به چه قیمتی فروخته شود، کنترل دارد.

گرچه ایران یک‌سوم ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، اما هنوز تکنولوژی لازم برای استخراج گاز بیشتر در کشور موجود نیست. همچنین برای روسیه مهم است که اطمینان حاصل کند گاز ایران به اروپا سرازیر نمی‌شود.

احتمالا روسیه گمان می‌کند با لغو تحریم‌ها، کشورهای غربی می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه ورود سرمایه و تکنولوژی جدید به کشور، ایران گاز خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کند و موقعیت روسیه به خطر می‌افتد.

به همین دلیل هم روسیه که نماینده ایران در وین بود در جریان امضای برجام، مانع‌تراشی‌هایی کرد.

حالا اتحادیه اروپا اعلام کرد که تحریم نفتی علیه روسیه، اساسا غیرممکن است و در تحریم‌های نفتی از آمریکا پیروی نمی‌کند. با شرکت نکردن اروپایی‌ها در تحریم علیه روسیه، اقتدار روسیه در اورپا حفظ می‌شود و احتمالا در روزهای آینده شاهد روندی متفاوت‌تر در وین شویم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا