اقتصادی

چرا زعفران گران قیمت است؟

زعفران گران قیمت ترین ادویه جهان است. اما چرا زعفران گرانقیمت است؟ هر کیلو زعفران حدود ۱۲۰۰۰ دلار قیمت دارد.ایران تنها کشور تولیدکننده زعفران نیست، و زعفران در کشورهای دیگر مثل افغانستان، اسپانیا، هلند، ایتالیا و حتی آمریکا نیز کشت می‌شود.

ایران مقام اول تولید زعفران در دنیا را دارد و قاین به عنوان پایتخت طلای سرخ ایران، دارای برند جهانی در زمینه تولید زعفران است.

زعفران گیاهی است از تیره زنبقیان که دارای خواص دارویی است و از آن برای خوش‌طعم و رنگ کردن غذاها در ایران استفاده می‌شود.

این گیاه در شهرهای مختلف ایران تولید می‌شود و یکی از محصولات صادراتی کشور است. زعفران در ابتدا ویژه استان خراسان رضوی و  استان خراسان جنوبی بود، اما بعدها در دیگر جاهای ایران نیز کشت شد.

اگر بخواهیم بهترین جای ایران برای زعفران را بشناسیم، باید در بین شهرهای استان خراسان جستجو کنیم؛ چون مرغوب‌ترین نوع زعفران از ابتدا مربوط به این منطقه بوده است. این منطقه سابقه بسیار زیادی در کشت زعفران دارد و برندزعفران به نام یکی از این شهرها رقم خورده است.

زعفران

زعفران گران قیمت ترین ادویه جهان است که تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متری نیز رشد می‌کند. گیاه زعفران دارای گل‌های بنفش با شش گلبرگ است. گلهای زعفران سه پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله سه شاخه به رنگ قرمز دارند که قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که با نام زعفران معروف است و دارای رنگ و بوی معطر است.

زعفران به دلیل ارزش فراوان به طلای سرخ لقب گرفته و درآمد اصلی مردم در شهرهای خراسان است.

زعفران گیاهی است که در شرایط زیستی سخت قابلیت رشد دارد و تنها در اول آبان و اول بهار نیاز به آبیاری دارد.

زعفران گیاهی است که از نظر حمل و نقل نیز هزینه خاصی را دربر ندارد و به‌صرفه است. این گیاه دارای خاصیت غذایی و مصرف دارویی است و به دلیل کشت محدود در ایران بسیار مورد توجه است.

کشت این گیاه شغل اکثر مردم منطقه خراسان است و نقش ویژه‌ای در زندگی مردم شمال شرق ایران دارد.

زعفران دارای خواص دارویی است و مهم‌ترین ویژگی آن را شادی‌آوری آن دانسته‌اند که دارویی در مقابل افسردگی محسوب شده و به عنوان یک داروی طبیعی و گیاهی تسکین‌دهنده اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.۹۰ درصد زعفران جهان را ایران تامین می‌کند. لازم نیست از خواص ارزشمند زعفران چیزی بگوییم، اما در کنار این خواص، چه چیزی باعث می‌شود زعفران تا این حد گران باشد؟در این ویدیو به بررسی روند تولید و خواص بی‌نظیر زعفران پرداخته می‌شود و توضیح داده می‌شود که چرا زعفران تا این حد گران است.

بیشتر بخوانید: خاصیت شگفت‌انگیز زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا