دانش و فناوری

دسترسی به اینترنت سخت شد / چرا فیلترشکن‌ها از کار افتادند؟

چند روزی است که فیلترشکن‌ها مسدود شده‌اند و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده سخت شده است. پیش از این با تصویب طرح صیانت از کاربران اینترنت در مجلس این وضعیت پیش‌بینی می‌شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، چند روزی است که فیلترشکن‌ها مسدود شده‌اند و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده سخت شده است. پیش از این با تصویب طرح صیانت از کاربران اینترنت در مجلس این وضعیت پیش‌بینی می‌شد.

عادل طالبی کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات به تجارت‌نیوز، گفته است: مسدود شدن سرور فیلترشکن‌ها بنا بر سخت‌گیری‌های طرح صیانت از فضای مجازی در حال حاضر اقدامی قانونی شمرده می‌شود.

اخبار مرتبط

وی ادامه داد: افرادی که دست به چنین اقدامی زدند نخست باید بررسی کنند که بستن سرورهای فیلترشکن‌ها آیا به نفع عموم مردم و کسب و کارهای مجازی است یا خیر؟ که ظاهرا این موضوع هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

پیش از این، علی ربیعی سخنگوی سابق دولت گفته بود تنها با مسدودسازی اینستاگرام بیش از یک میلیون نفر شغل خود را از دست خواهند داد.

طبق بررسی‌های منتشر شده اخیر مرکز آمار ایران نیز حدود ۱۱ میلیون نفر از طریق شبکه‌های اجتماعی درآمد کسب می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد دسترسی به اینترنت به شدت کند و امکان استفاده از برخی پیام‌رسان‌ها تقریبا از بین رفته است. این درحالیست که پیش از این، برخی کاربران با فیلترشکن امکان دسترسی به تلگرام و توییتر را داشتند. نکته قابل تامل این است که در این شبکه‌ها مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور و دیگر اعضای کابینه یا رئیس مجلس و دیگر نمایندگان مجلس هم حضور دارند.

«کار کاملا بیفایده است فیلترشکن های آی پی های خود را با آی پی های جدید به صورت مداوم عوض میکنند فقط رایگانها و خیلی ارزان های بی کیفیت حذف میشوند حتی اگر لازم شده آی پی اختصایی داده میشود فیلترشکنهای خارجی مثل اکسپرس وی پی ان حتی در چین با دیوار آتش بزرگ آن رد میشوند به راحتی تا اینترنت به صورت کامل قطع نشود فیلترشکنها قطع نمیشوند بلکه وارد یک بازی موش و گربه همیشگی میشوند . ملت ایران به فیلترشکن ها احتیاج دارد به هزار و یک دلیل و وی پی ان قانونی به درد مردم نمیخورد و چیز خیلی مسخره ای است .»

«خب همه چیز درست شد دیگه ما مردم دیگه مشکلی تو این مملکت نداریم البته از آقای رییسی بیشتر از این انتظار نمیره خدایا تا کی از دست این افراطیها خلاص میشیم دیگه از طالبان چی یاد گرفتید»

«متاسفانه طرح هایی که میدن کارشناسی نشده و قابل اجرا نیست .یعنی مدام طرح هایی میدن که همون ابتدای کار توسط شورای نگهبان هم لغو میشه. اون از طرح کارشناسی ارشدشون که از رشته های نامرتبط نمیشه ورود کرد که رد شد و این هم از طرح واردات خودروشون که بلافاصله رد شد. حالا رفتن سراغ اینترنت!»

«چه گرفتاری اومدیم که تو ایران دنیا اومدیم این شد کار. پس این همه رئیسی میگفت صیانت نمیشه چی شد… این چه ظلمیه در حق ملت اینترنت رو اونقدر قط و وصل میکنید ادم حالش از اینترنت تون بهم میخوره»

با این روند به نظر می‌رسد طرح صیانت به تدریج رنگ اجرایی به خود می‌گیرد و این درحالیست که تاکنون مقامات مسئول مختلف از جمله  رئیس مجلس اطمینان داده بودند که با اجرای این طرح محدودیتی برای استفاده از پیام‌رسان‌ها نخواهد بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا