دانش و فناوری

چرا وام اینترنتی پرداخت نمی‌شود؟

با توجه به شرایط فعلی کشور صنعت لِندتک راهکار مؤثری برای دسترسی مردم به منابع مالی در وضعیت تورمی است. چرا این صنعت سهم اندکی در حوزه وام‌دهی کشور دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، لندتک، که با عناوینی مانند فناوری قرض‌دهی یا وام‌دهی فناورانه شناخته می‌شود، سرویسی است برای جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران و انتقال آن به متقاضیان دریافت وام.

هرچند کماکان فرایندهای ارائه وام و اعتبار توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد؛ لندتک‌ها فرایند وام‌دهی را از شیوه سنتی خارج کرده و به کمک فناوری، شیوه نوینی را ایجاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش زومیت، در حال حاضر، برخی موانع و چالش‌ها باعث کند شدن سرعت و ملایم شدن شیب رشد مجموعه‌های فعال در صنعت لندتک کشور شده است.

دلایلی مانند عدم شفافیت در قانون‌گذاری و رگولاتوری، محدودیت در حوزه تأمین مالی و تهدیدآمیز انگاشتن این حوزه توسط نهادهای مرجع و تأمین‌کنندگان منابع مالی، به‌عنوان چالش‌های اصلی در این عرصه شناخته می‌شوند.

به عقیده بسیاری از اقتصاددانان، یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای رشد مالی و دسترسی به منابع مالی در شرایط تورمی ارائه تسهیلات و اعتبارات به متقاضیان است.

مجموعه‌های لندتک با کوتاه کردن مراحل اخذ وام، حذف نیاز به ضامن یا چک برای دریافت وام، ارائه خدمات بدون محدودیت زمانی و مکانی، انجام تمام مراحل فرایند اخذ وام به‌صورت اینترنتی و غیرحضوری، کاهش هزینه‌های اعطا و اخذ اعتبار و… راه‌حل مؤثری برای دستیابی مردم و کسب‌وکارها به منابع مالی هستند.

استقبال ایرانیان از اعتبارات صنعت لندتک

در تمام دنیا وقتی وضعیت اقتصاد تورمی می‌شود، میزان اقبال به لندتک‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل مجموعه لندتک قسطا معتقد است رفتار اقتصادی مردم ایران در خصوص استفاده از لندتک‌ها در وضعیت تورمی چند سال گذشته این مسئله را تأیید می‌کند.

محمدرضا آشتیانی گفت: در سال‌های اخیر مردم ایران این تجربه را داشته‌اند که وقتی کالایی را به شکل اقساطی خرید کنند، تا پایان دوره پرداخت قسط‌ها، از قیمت روز نقدی آن کالا هزینه کمتری پرداخت کرده‌اند و همین موضوع باعث افزایش سیر تقاضا به سمت لندتک‌ها شده است.

از سوی دیگر، عدم دسترسی گسترده مردم به منابع مالی دلیل دیگری برای استفاده آن‌ها از وام‌های خرد صنعت وام‌دهی فناورانه است.

به گفته مدیرعامل قسطا، حدود ۳۰ درصد از مردم ایران تا به حال از هیچ بانکی وام دریافت نکرده‌اند. این وضعیت به‌ویژه در شرایط تورمی، که مردم بدون وام امکان رشد شخصی و خرید کالا ندارند، پیامدهای نامطلوبی دارد.

آشتیانی گفت: «با توجه به این که لندتک‌ها خیلی ساده و بدون نیاز به ضامن اعتبار می‌دهند، درخواست از این پلتفرم‌ها بالا رفته است. این افزایش تقاضا به حدی است که حتی با وجود افزایش تعداد لندتک‌ها در کشور، همچنان میزان تقاضا بیشتر از عرضه است.»

ضعف در حوزه رگولاتوری و تأمین مالی

مدیرعامل قسطا اصلی‌ترین مشکل در صنعت لندتک را عدم شفافیت در رگولاتوری دانسته و معتقد است این مسئله در مسیر توسعه لندتک‌ها سنگ‌اندازی می‌کند.

محمدرضا آشتیانی گفت: تدوین آیین‌نامه مشخص برای این حوزه و تلاش‌های فعالان حوزه لندتک برای حل این چالش‌ها تنها راه‌حل بیرون آمدن از این شرایط است

به کمک چنین آیین‌نامه‌ای هم منابع مالی و شبکه بانکی به لندتک‌ها می‌آیند و هم بحث رگولاتوری شفاف می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تبعات نبود رگولاتوری شفاف در حوزه لندتک ترس و احتیاط مجموعه‌های تأمین مالی، یعنی بانک‌ها و لیزینگ‌ها، در همکاری با استارتاپ‌های حاضر در این صنعت است.

آشتیانی توضیح داد: نامشخص بودن وضعیت قوانین و مقررات در این حوزه فضا را غبارآلود کرده و بانک‌ها یا لیزینگ‌ها را از همکاری منصرف می‌کند. بااین‌حال، به نظر من توسعه لندتک‌ها از همین مسیر همکاری با لندتک‌ها می‌گذرد.

با توجه به این که این عدم همکاری مجموعه‌های لندتک را با چالش‌های جدی برای تأمین منابع مالی مواجه می‌کند، دسترسی یا کمبود امکان تأمین منابع دومین مشکل اساسی موجود در این صنعت است.

آشتیانی ادامه داد: متأسفانه منابع مالی ارزان و راحت دراختیار لندتک‌ها قرار نمی‌گیرد. اگر این تأمین مالی به نحو بهتری صورت بگیرد، اعتبارها بهتر و ساده‌تر دردسترس مردم قرار می‌گیرد.

او شیوه اعتبارسنجی در لندتک‌ها را چنین بیان کرد: طبق دستور بانک مرکزی، لندتک‌ها فقط از طریق شرکت اعتبارسنجی که زیر نظر این بانک است، مجاز به انجام این فرایند هستند. این مسئله امکان انجام کارهای خلاقانه و نوآورانه در حوزه اعتبارسنجی را از لندتک‌ها می‌گیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا