اقتصادی

چقدر از ارز صادرکنندگان فروخته شد؟

صادرکنندگان امروز یک میلیون و ۶۲۰ هزار دلار ارز به صورت اسکناس در صرافی‌ها عرضه کردند که بر اساس آمار صرافی‌ها حدود ۹۰۰ هزار دلار (۵۵ درصد) آن به فروش رفت و برای ۷۲۰ هزار دلار دیگر، خریداری وجود نداشت و بدون مشتری ماند.

به گزارش روند بازار، پس از ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافان مبنی بر اجازه خرید اسکناس ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند، باعث شد حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان به شبکه صرافی‌ها عرضه شده است.

به نقل از ایرنا، بر اساس این گزارش با پیشی گرفتن عرضه بر تقاضای ارز، نرخ دلار به عنوان شاخص بازار ارز روز گذشته حدود ۱۲۰۰ تومان در صرافی‌ها کاهش یافت.

آمار صرافی‌ها هم کاهش تقاضا برای خرید ارز را نشان می‌دهد به‌طوری‌که روز گذشته صادرکنندگان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارز در صرافی‌ها عرضه کردند که تنها ۷۰۰ هزار دلار (کمتر از ۴۰ درصد) بفروش رفت و برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگری خریداری وجود نداشته است.

کاهش ۲۰۰۰ تومانی نرخ دلار در ۴ روز اخیر


«احمد لواسانی» رئیس سابق کانون صرافان نیز امروز گفت: در روزهای اخیر با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی شاهد افزایش حجم قابل توجهی ارز صادرکنندگان به سوی شبکه صرافی‌ها هستیم و نرخ دلار در این مدت دو کانال قیمتی افت داشته است.

وی با اشاره به تداوم روند افزایش عرضه ارز در مقابل کاهش تقاضا در صرافی‌ها، افزود: نرخ دلار در چهار روز گذشته به طور میانگین روزانه ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

رئیس سابق کانون صرافان با بیان اینکه در بازار ارز تقاضا به‌صورت جدی وجود ندارد، ادامه داد: صرافان بیشتر نگران خرید ارز هستند، چون باید ارز را با مسوولیت خود خریداری کنند، زیرا روند کاهشی قیمت ادامه خواهد داشت.

لواسانی توضیح داد: در بحث فروش ارز بر اساس مصوبه بانک مرکزی سقف ۲ هزار دلار برای هر نفر در مصارف سایر (خرید ارز از صرافی با کارت ملی و بدون مدارک مسافرتی، درمانی، دانشجویی و…) در نظر گرفته شده است.

به گفته وی تقاضا برای خرید ارز کاهش یافته است.

تسهیل روند عرضه ارز از طریق صرافی‌ها همچنان ادامه دارد


بر اساس این گزارش امروز هم از میزان ارزی که توسط صادرکنندگان و دارندگان ارز در صرافی‌ها عرضه شد حدودا ۵۵ درصد به فروش رفت و ۴۵ درصد معادل ۷۲۰ هزار دلار مابقی خریداری نداشت.

«مصطفی قمری وفا» مدیرکل روابط‌عمومی بانک مرکزی در این زمینه در توییتی نوشت: حدوداً ۵۵ درصد ارز اسکناس صادرکنندگان به فروش رفت؛ ۴۵ درصد خریدار نداشت.

وی افزود: امروز صادرکنندگان یک میلیون و ۶۲۰ هزار دلار ارز به صورت اسکناس در صرافی‌ها عرضه کردند که حدود ۹۰۰ هزار دلار آن به فروش رفت و برای ۷۲۰ هزار دلار دیگر، خریداری وجود نداشت.

مدیرکل روابط‌عمومی بانک مرکزی ادامه داد: فعالان بازار ارز پس از اجرای ‌شدن تصمیمات بانک مرکزی، از افزایش عرضه ارز و تعدیل قیمت‌ آن خبر دادند، به‌طوری‌که فقط امروز نرخ دلار به‌ عنوان شاخص بازار ارز ۲۰۰۰ تومان نسبت به سه روز پیش کاهش یافت.

قمری وفا تاکید کرد: تسهیل روند عرضه ارز از طریق صرافی‌ها همچنان در دستور کار است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا