اقتصادی

چند دلیل برای سرمایه‌ گذاری در ESG

روند بازار – با توجه به اینکه ارزش ها در جوامع در حال تغییر هستند، کسب و کارها باید اصول خود را تعریف کرده و در همان چهار چوب حرکت کنند و همچنین به کارمندان و سرمایه گذاران خود نشان دهند که چه چیزهایی برای آنها از اهمیت برخوردار است. به این امر می توان از طریق اتخاذ یک استراتژی کارآمد در زمینه ESG دست یافت، که در واقع شرکت ها از این طریق مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را در قلب دستور کار تجاری خود قرار می دهند.

مترجم: سید مهدی آقایی

لیس اندرسون موسس و مدیر مشاور روابط عمومی AMBITIOUS با بیش از ۲۰ سال سابقه در صنعت ارتباطات در این مقاله به این موضوع پرداخته است.آژانسی که وی در آن مشغول به کار است با محوریت کمک به سازمان‌ها اقدام به انجام فعالیت هایی کرده تا به وسیله آن پیام‌های پیچیده و مهم در حوزه ESG را به مخاطبان خود منتقل کند.

وی در این مقاله، بر اهمیت داشتن یک استراتژی ارتباطی قوی در زمینه ESG تاکید دارد.

ESG در مقابل  CSR

 مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) سالهاست که یکی از پایه های اصلی استراتژی کسب و کارها بوده است پس بنابراین باید ببینیم که مدل ESG در کجای این کار قرار می گیرد؟

ESG یک جنبش رو به رشد است که سهامداران باید آنرا در قلب عملیات تجاری خود قراردهند.  به بیان ساده‌تر، در حالی که CSR مفهوم کلی انجام کارخیر برای جامعه را در بر می گیرد، ESG  آن را بصورت عمیق تر در یک سازمان تعبیه کرده و به رسمیت می شناسد که در واقع به وسیله آن شرکت ها باید سهم خود را در حفظ محیط زیست و رفاه اجتماعی ادا کنند و در عین حال باید بابت فعالیت های خود پاسخگو باشند و این بدان معناست که شرکت ها باید تعهدات و اهداف خود را گزارش دهند.

ضرورت  ESG

 گزارش اخیرسایت ارزیابی Vuelio  برضرورت وجود ESG در بین رهبران، مدیران و ارتباطات تاکید ویژه ای کرده است.  نزدیک به یک سوم (۳۱٪) از سازمان ها گفته اند که سیاست جدیدی برای مدیریت در حوزه ESG اتخاذ کرده اند و ۴۱٪ گفته اند که در حال پیشرفت در این زمینه هستند.  این گزارش همچنین نشان داده که ۶۳ درصد از روابط عمومی ها با اطمینان می توانند از ESG و تأثیرات آن بر مشتریان و یا شرکت خود گزارش ارائه دهند. به گفته Vuelio  ، ESG یکی از رادیکال ترین پیشرفت ها در زمینه کسب و کار در ۵۰ سال اخیر است و احتمالاً به اتخاذ روشی منتهی می شود که هم سازمان ها و هم بخش ارتباطات آنها در سال های آینده تکامل بیشتری یابند و به آن عمل کنند.”

کسب‌وکارهای شرکتی بیشتر متخصصان در حوزه پایداری را برای کمک به تعیین دستور کار ESG خود استخدام می‌کنند.  این شامل ایجاد شاخص های کلیدی عملکرد و اهداف  پایدار برای ایجاد تغییرات و ارائه شواهدی است که نشان دهنده ارزش های اعمال شده توسط  کسب و کارها می شود.

جایگاه  ESG در تجارت

 اما تأثیر فعالیت های ESG بر نتیجه نهایی شرکت ها چیست و آیا واقعاً می تواند عملکرد تجاری آنها را بهبود بخشد؟

 تحقیقات نشان می‌دهد که کسب‌وکارهایی که در حوزه ESG سرمایه‌گذاری می‌کنند عملکرد بهتری نسبت به دیگر کسب و کارها دارند. دانشگاه آکسفورد با همکاری Arabesque مطالعه ای با بررسی بیش از ۲۰۰ منبع، از جمله مطالعات دانشگاهی، گزارش های صنعتی و مقالات رسانه ای ،انجام داده است.  تقریباً ۹ مورد از ۱۰مورد (۸۸٪) منابعی که مورد بررسی قرار گرفته اند، نشان  داده اند که شرکت‌هایی که به شیوه‌های پایداری قوی، مسلح باشند عملکرد عملیاتی بهتری را از خود نشان می‌دهند و این امر در نهایت به بهبود جریان های نقدی آن شرکت یا سازمان کمک کرده است .

مزایای استفاده از ESG

 در اینجا به برخی از مزایای اساسی سرمایه گذاری بر روی استراتژی ESG با دقت بییشتری می پردازیم:

کاهش خطرریسک

مهم ترین نتیجه ای که ازگنجاندن ESG در فرهنگ شرکت شما حاصل می شود ، کاهش خطر ریسک است.  نادیده گرفتن مسائل مرتبط با  ESG می تواند بر امور مالی و شهرت شرکت شما تأثیرات منفی داشته باشد.در بدترین حالت ممکن می‌تواند منجر به تسویه حساب‌های قانونی پرهزینه و حتی منجر به بیماری و تلفات شود. فقط کافی است به مسائلی مانند نشت نفت Deepwater Horizon BP (British Petroleum Company) در خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰ نگاهی بیاندازید؛ طبق گزارش فایننشال تایمز، هزینه های پاکسازی به تنهایی می‌توانست به ۹۰ میلیارد دلار برسد و همچنین  قیمت سهام  50 BP درصد کاهش یافت زیرا این فاجعه در فاصله ماه های آوریل تا ژوئن بدتر هم شد. اما این تنها امور مالی این شرکت نبود که شکست خورد بلکه BP نتوانست از این فاجعه سر بلند بیرون بیاید و شهرتش نیز تحت الشعاع این فاجعه قرار گرفت.

این امر مستقیما به نقش روابط عمومی در مدیریت مسائل یک شرکت مربوط می شود.یک متخصص ماهر در حوزه ارتباطات باید بتواند یک برنامه کامل در مدیریت مسائل مختلف ارائه دهد.در واقع می توان این امر را در استراتژی های اتخاذ شده در زمینه  ESG گنجاند تا از بروز این گونه خطرات جلوگیری کرد.

بالا بردن سطح علاقمندی سرمایه گذاران

 بر اساس نظرسنجی مدیریت ریسک شرکتی  بانک HSBC در سال ۲۰۲۱، سرمایه گذاران بصورت گسترده و فراگیر معیارهای ESG را در چارچوب های تصمیم گیری خود در قرار می دهند. برخی برآوردها آن را بین ۳۵ تریلیون تا ۴۰ تریلیون دلار تخمین می زنند که تقریباً نیمی از کل دارایی های تحت مدیریت در سطح جهان است.  به طور متوسط ۸۰٪ از مدیران مالی در سراسر جهان معتقدند که معیارهای ESG هم در سرمایه‌گذاریهای مالی و هم در زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت هستند.

ولی واقعا این همه علاقه نشان دهنده چیست ؟ تجربه نشان داده است که شرکت هایی که دارای امتیازات بالایی در حوزه ESG هستند، تمایل بیشتری به بالا بردن ارزش خود در بازار دارند. شرکت های Probability & Partners در اروپا دریافتند که “به ازای هر یک امتیازی که در حوزه ESG اضافه می شود  بازده سهام تا ۸٪ افزایش می یابد.”

البته ایجاد تغییرات و گام برداشتن به سمت سرمایه گذاری پایدار ممکن است چیزی فراتر از صلاحیت و توان جوامع تجاری کوچک و متوسط باشد.ولی با این وجود این امر نشان دهنده تغییراتی در فرهنگ و نگرش تجاری آن شرکت است که احتمالاً در آینده نزدیک تأثیرات گسترده ای به همراه خواهد داشت.

 این موضوع در نظرسنجی جهانی هزاره و نسل جوان (gen z) 2021 Deloitte منعکس شده است، که در آن نگرش مردم  را نسبت به ارزش های شرکای تجاری مورد سؤال قرار می دهد.  یک سوم از پاسخ دهندگان گفته‌اند که وقتی به این مساله فکر می کنند که شرکت ها به محیط زیست آسیب می رسانند، “روابط تجاری خود را با آنها کاهش می دهند”.

حفظ استعدادها

 همانطور که می دانیم حقوق بشر در جایگاهی  متفاوت از چندین سال پیش قرار گرفته است. در دو سال اخیر بیماری همه‌گیر کووید، اهمیت رفاه کارکنان را برجسته تر کرده است .علاوه بر این برگزاری کنفرانس COP26 به این معنی است که مسائل آب و هوایی در اولویت و در دستور کار مردم قرار گرفته است و جوانان می‌خواهند در شرکت‌هایی مشغول به کار شوند که ارزش‌های آن شرکت با ارزش‌های خودشان همخوانی و تطابق داشته باشد.

در گزارش Deloitte، هزاره ها و نسل جوان موضوع تغییرات اقلیمی را در صدر فهرست نگرانی های خود قرار داده اند. با این حال و علیرغم نگرانی هایشان کمی خوش بینی نیز در گفته هایشان وجود دارد زیرا بیش از ۶۰ درصد از این گروه سنی معتقد بودند که کارفرمایان آنها در کاهش تأثیرات خود بر محیط زیست “عملکرد خوبی دارند “.

اما ESG فقط برای اثبات تعهد ما به سیاره زمین نیست،  بلکه جنبه اجتماعی آن  نیز نقشی اساسی دارد. اینکه رفتار شما با کارکنان چگونه است و نگرش شما نسبت به سلامت روان، تنوع، شمول و حقوق بشر چیست؟  بهترین رهبران کسب و کار رویکردی مشارکتی و زیرکانه  برای به جا آوردن انتظارات کارکنان خود دارند.

شراکت یا باختن

 در حالی که استراتژی های مرتبط با ESG عمیقا در دستور کار شرکت های بزرگتر است، بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط (SME) هنوز در ابتدای توسعه استراتژی های خود در این زمینه هستند و حتی در کسب و کارهای بزرگتر، روشی که برای ESG تعبیه شده است خود دائما در حال تغییر و تطبیق است.

برای شرکت‌هایی که هنوز در مرحله بررسی این موضوع هستند، پرونده های تجاری ثابت می‌کند که اکنون زمان مناسبی برای شروع است. اگر این کار را نکنید، ریسک فرستادن و از دست دادن سرمایه‌گذاران، کارمندان و مشتریان را به کسب و کاری دیگر خواهید داشت.

مترجم: سید مهدی آقایی

منبع: فوربس

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا